فضای پایتخت پلیسی شد

چهارشنبه, 4ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

police_042219.jpg

شبکه بیان – هم‌زمان با افزایش مشکلات اقتصادی در ایران، رئیس پلیس تهران از آغاز طرح «امنیت و انضباط اجتماعی» خبر داده است. گفته می‌شود هدف این طرح پلیسی «برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی» است.

به گزارش «شبکه بیان» نگرانی جمهوری اسلامی از ایجاد شورش‌های مردمی در پایتخت کشور افزایش یافته و پلیس تصمیم گرفته است بار دیگر فضای این کلان‌شهر را پلیسی کند. در همین حال، حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به آغاز طرح امنیت و انضباط اجتماعی و حضور پلیس در بیش از ۲ هزار پارک و تفرجگاه، گفته است «با معتادان متجاهر و کسانی که به نوعی مزاحمت برای خانواده‌ها ایجاد کنند، برخورد جدی می‌شود.»

این مقام انتظامی درباره مصادیق «مزاحمت برای خانواده‌ها» توضیحی نداده است؛ اما تجربه نشان می‌دهد پلیس ایران برای توجیه حضور گسترده خود در سطح شهرها همواره از بهانه‌هایی چون برخورد با «معتادان متجاهر» و «مزاحمت نوامیس» استفاده می‌کند.

رحیمی تصریح کرده است که «حضور مأموران پلیس در تفرجگاه‌ها و بوستان‌ها ۲۴ ساعته خواهد بود.» مشخص نیست جمع‌آوری معتادان چه نیازی به حضور ۲۴ ساعته پلیس دارد.

طرح امنیت و انضباط اجتماعی از بعدازظهر دوشنبه دوم اردیبهشت آغاز شده و به گفته «علی‌آقا کارخانه»، سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ «این طرح تا همیشه ادامه دارد و تا زمانی که پایتخت از هرگونه ناامنی پاک شود، ادامه پیدا می‌کند.»

خبرنگار خبرگزاری مهر روز دوشنبه به همراه تیمی از مأموران پلیس برای مراسم آغاز این طرح به بوستان‌های تهران رفته و گزارشی میدانی از برخوردهای این مأموران تهیه کرده است. این گزارش صراحتاً نشان می‌دهد پلیس به جای ایجاد احساس امنیت در بین مردم، تقریباً به هر شهروندی که در بوستان‌ها حضور داشته، گیر بی‌دلیل داده و آن‌ها را مورد عتاب و خطاب و تهدید قرار داده است. برخی شهروندان نیز در مصاحبه با این خبرنگار، از «برخوردهای نامناسب پلیس» انتقاد کرده‌اند.

ایجاد فضای پلیسی در تهران در حالی است که مردم تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارند و به همین علت، نارضایتی‌های گسترده‌ای در کشور و به‌ خصوص در پایتخت ایجاد شده است.

حکومت ایران در حالی برای کنترل اوضاع جامعه به رعب و وحشت متوسل شده است که پیش‌ازاین، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بارها از «امنیتی شدن فضای جامعه» انتقاد کرده بود. به نظر می‌رسد روحانی نیز به این نتیجه رسیده است که در این شرایط بحرانی برای کنترل جامعه باید به سمت امنیتی شدن فضا حرکت کرد.

شورش‌های اجتماعی همواره یکی از نگرانی‌های جمهوری اسلامی است که در اظهارات مقامات حکومتی هم دیده می‌شود؛ برای مثال، پیش‌بینی افزایش بحران‌های اقتصادی و عمیق‌تر شدن نارضایتی‌های اجتماعی، باعث شده حکومت پیشاپیش از «فتنه ۹۸» صحبت به میان آورد تا این‌گونه قبل از ایجاد شورش‌های مردمی، آن را توطئه دشمن بخواند و هرگونه اعتراض به شرایط اسف‌بار کشور را نامشروع جلوه دهد.

پیش‌ازاین، طرح‌های پلیسی دیگری مانند طرح «ارتقای امنیت اجتماعی» در سطح کشور اجرا شده بود که اعتراض‌های گسترده مردم را در پی داشت. پژوهشگران اجتماعی می‌گویند با اجرای طرح‌های پلیسی اگرچه در کوتاه‌مدت می‌توان اوضاع نامساعد جامعه را کنترل کرد ولی در بلندمدت موجب عمیق‌تر شدن نارضایتی‌های اجتماعی می‌شود.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.