رئیس سابق صداوسیما خروج اسنادی از کشور را تأیید کرد

یکشنبه, 8ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

در پی انتشار فیلمی از دیدار محمد سرفراز، رئیس سابق صداوسیمای ایران، و شهرزاد میرقلی خان، بازرس ویژه سابق او، در خارج از کشور سرفراز تحویل اسنادی به میرقلی ‌خان را تأیید کرده است.

    
محمد سرفراز، رئیس سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانمحمد سرفراز، رئیس سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

محمد سرفراز، رئیس سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی، خروج از ایران و ارائه اسنادی به شهرزاد میرقلی خان، بازرس ویژه پیشین خود که ماجرایش در فیلمی منتشر شده در فضای مجازی دیده می‌شود را تأیید کرده و در این باره توضیحاتی داده است.

انتشار این فیلم در فضای مجازی، از جمله در صفحه فیس‌بوک شهرزاد میرقلی خان، گمانه‌زنی‌ها‌ در باره اسنادی که در این دیدار تحویل داده شده را بالا برده است.

طبق این ویدئوکلیپ، شهرزاد میرقلی‌ خان ظاهرا در فرودگاه مسقط در عمان پرونده‌هایی حاوی اسناد حساس را از سرفراز می‌گیرد و مسرور از به دست آوردن این اسناد وارد آسانسور شده و آن‌ها را “اصل” یا “اوریجین” می‌خواند.

محمد سرفراز در گفت‌وگویی با ایلنا در ششم اردیبهشت (۲۶ آوریل) ارائه این اسناد را تأیید کرده و می‌گوید: «اسنادی که دو هفته پیش تحویل خانم میرقلی‌ خان دادم مربوط به پنج سال زندان و مکاتبات ایشان با دادگاه‌های آمریکا به اتهام تلاش برای خرید دوربین‌های دید در شب است.»

سرفراز می‌گوید، اسنادی که در سال ۹۴ در ایران از خودروی میرقلی خان دزدیده شده بود را در این دیدار دوباره تحویل او داده است.

ظاهرا این اسناد از خوروی مورد نظر دزدیده شده تا با سرقت اسناد مربوط به حضور میرقلی خان در زندان آمریکا بتوان راحت بر او اتهام “جاسوسی” وارد کرد.

سرفراز در گفت‌وگو با ایلنا یادآور شده است: «در سال ۱۳۹۴ پیش از آن که اتهام جاسوسی به ایشان وارد کنند، خودروی خانم میرقلی ‌خان مورد سرقت قرار گرفت و فقط لپ‌تاپ و چمدان اسناد زندان که در صندوق عقب خودرو قرار داشت ربوده شد. قاعدتا تصور می‌کردند به این ترتیب سندی برای اثبات زندان رفتن در آمریکا ندارد.»

شهرزاد میرقلی خان در سال ۲۰۰۷ به اتهام مشارکت در صدور غیر قانونی تجهیزات نظامی، از جمله سههزار دوربین دید در شب برای ایران، در آمریکا بازداشت و به پنج سال زندان محکوم می‌شود.

او که پس از آزادی در سال ۲۰۱۲ و بازگشت به عمان و سپس ایران در کسوت مدیر روابط بین‌الملل شبکه “پرس‌تی‌وی” و بازرس ویژه محمد سرفراز فعالیت می‌کند چندی بعد از سوی مأموران امنیتی ایران به “جاسوسی” متهم شده و از کشور خارج می‌شود.

سرفراز در این رابطه می‌گوید: «توجیه آن‌ها برای اتهام جاسوسی به خانم میرقلی‌ خان این بود که پنج سال در زندان‌های آمریکا به سر نبرده است. سرمنشأ شایعات اخیر همان کسانی هستند که اتهام ساختگی جاسوسی را به این خانم وارد کردند و هیچ مدرکی برای ادعای خود نتوانستند ارائه کنند.»

با این حال این توضیحات نتوانسته بسیاری را قانع کند. از جمله اعتمادآنلاین در مطلبی که شنبه هفتم اردیبهشت در این باره منتشر کرد می‌پرسد، این اسناد چه بوده‌اند؟

در این یادداشت به انتشار “اسناد و مطالب موجود در صداوسیما در رادیو و تلویزیون‌های بیگانه و خارج از کشور در چند وقت اخیر” اشاره و گفته می‌‌‌شود: «به نظر می‌رسد اسناد خارج‌شده اسناد حساسی بوده باشد که کارمندان سازمان هم حق دسترسی به آن را نداشته‌اند چه برسد به این که عالی‌ترین مقام سابق این سازمان اقدام به خروج آن‌ها از کشور کند.»

نویسنده با اشاره به قانون مجازات اسلامی و احتمال ارتباط اسناد خارج‌شده با “امنیت ملی” خواستار مقابله مقام‌های امنیتی با این مسئله با استناد به قوانین می‌شود. در این یادداشت از شورای نظارت بر صداوسیما و سازمان بازرسی کشور خواسته شده، به این کلیپ ورود کرده و با تشکیل جلسات فوق‌العاده ابعاد این پرونده را روشن کنند.

میرقلی خان در ویدئوی جنجالی منتشر شده در فضای مجازی سرفراز را “ابرمرد ایران” می‌خواند. او در پی بالا گرفتن قضایای مربوط به این ویدئو در توییت‌های خود خطاب به مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی و حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه می‌گوید، اسنادی که از سرفراز گرفته همان‌ سندها‌یی‌اند که از اتومبیل او دزدیده‌ شده است.

در اتهام “جاسوسی” که در ایران به میرقلی‌ خان وارد آمده بود زندانی بودن او به مدت پنج سال در آمریکا انکار شده و گفته شده بود که او سندی برای اثبات زندان رفتن در آمریکا ندارد. روزنامه اعتماد در گزارشی که در همین باره منتشر کرده این مسئله را از حسین نوش‌آبادی، سفیر وقت ایران در عمان، جویا شده است.

نوش‌آبادی به اعتماد می‌گوید، او “قطعا در آن زمان در زندان‌های آمریکا بوده” است. او می‌افزاید: «حتی دولت عمان هم‌زمان برای آزادی ایشان تلاش کرد. بخش معاونت حقوقی ریاست جمهوری [محمود احمدی‌نژاد] هم تلاش‌های بسیاری انجام داد.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.