دونالد ترامپ: ایران در پی توافق با آمریکا است‎

جمعه, 10ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

کاخ سفید، پنجشنبه ۹ خرداد؛ دونالد ترامپ در برابر خبرنگاران

کاخ سفید، پنجشنبه ۹ خرداد؛ دونالد ترامپ در برابر خبرنگاران

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۹ خرداد گفت که ایران در پی توافق با ایالات متحده است. همزمان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز عنوان کرد که واشینگتن به دنبال تغییر حکومت ایران نیست.

آقای ترامپ که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد اظهار داشت که اگر ایران آماده گفت‌وگو باشد، آمریکا نیز آمادگی این کار را دارد.

وی تاکید کرد که در نتیجه تحریم‌های برقرار شده علیه ایران، این کشور «ضعیف‌ شده و خواهان گفت‌وگو است».

آقای ترامپ هنگام سخن گفتن در خصوص ضعیف شدن چین در پی برقراری تحریم‌های آمریکا علیه محصولات ساخت چین، افزود، ایران هم مانند چین ضعیف شده و «خواهان توافق است».

رئیس‌جمهوری آمریکا در این خصوص که «ایران در پی توافق با آمریکا است»، توضیح بیشتری نداد. آقای ترامپ در روزهای گذشته برای مذاکره با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن سفری به این کشور داشت.

دولت ژاپن تایید کرده که آقای آبه بزودی به تهران سفر خواهد کرد. در این راستا گمانه‌زنی‌ها حاکی است که نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری میان آمریکا و ایران به تهران می‌رود، چون توکیو پیشتر اعلام کرده بود که آماده میانجی‌گری میان تهران و واشینگتن است.

کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در روزهای گذشته تایید کرد که سفرهای بسیاری از سوی مقامات شماری از کشورها برای رساندن پیام آمریکا به ایران صورت گرفته است.

آقای خسروی این را نیز افزوده بود که برخی از این سفرها رسانه‌ای شده در حالی که برخی از سفرها هنوز محرمانه مانده است.

این همه در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه دوباره تاکید کرد که حکومت تهران با آمریکا مذاکره نخواهد کرد و به ویژه مذاکره بر سر برخی موضوع‌ها را امری «ناموسی» می‌داند.

با وجود این، آقای خامنه‌ای به طور مشروح در سخنان خود توضیح داد که ایران «مطلقا» در تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی، چه سلاح اتمی و چه سلاح شیمیایی نبوده و نیست.

علی خامنه‌ای گفت که از نظر «فقهی، دینی و شرعی» تولید سلاح‌های کشتار جمعی «حرام» است.

به نظر می‌رسد این بخش از گفتار رهبر جمهوری اسلامی ایران، پاسخ روشن او به اظهارات چند روز پیش دونالد ترامپ در جریان سفرش به توکیو بود.

آقای ترامپ در ژاپن گفته بود که ایران «با همین رهبران» نیز می‌تواند یک «کشور فوق‌العاده» باشد و آمریکا تنها می‌خواهد اطمینان یابد که ایران به بمب اتمی دسترسی نخواهد یافت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در توئیتی در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، به وجود فتوای رهبر جمهوری اسلامی در خصوص «حرام» بودن ساخت بمب اتمی و سایر سلاح‌های کشتار جمعی اشاره کرده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی روز پنجشنبه از تقلای ایران برای رسیدن به توافق با آمریکا خبر داد که عربستان سران کشورهای عرب را به مکه دعوت کرده تا در خصوص «تهدیدات ناشی از ایران» موضعی مشترک بگیرند.

عربستان گفته است که تحرکات اخیر منطقه علیه منافع عربستان و امارات کار ایران بوده و باید به آن «واکنش قاطع» نشان داده شود.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز چهارشنبه گفت شواهد نشان می‌دهد که ایران در پشت پرده خرابکاری‌های ماه گذشته در چهار کشتی در بندر فجیره در امارات بود.

آقای بولتون در سفر به امارات به ایران هشدار داد که این نوع حملات در خلیج فارس حتی توسط گروه‌های نیابتی ایران با «واکنش قاطع» روبرو خواهد شد.

با این حال مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه در سفر خود به لندن گفت که دولت آقای ترامپ بدنبال «تغییر رژیم» در ایران نیست.

به نوشته هاآرتص، سخنان آقای بولتون در خصوص عدم تلاش واشینگتن برای تغییر رژیم در ایران، واکنشی به گزارش‌های رسانه‌ای درباره مناسبات وی و دونالد ترامپ است.

نیویورک تایمز نیز روز چهارشنبه نوشته بود آقای ترامپ ظاهرا به شوخی گفته است اگر سیاست خارجی آمریکا در دست جان بولتون بود، آمریکا «تا حالا درگیر چهار جنگ شده بود».

ایران پیشتر اتهام دخالت در انفجارهای فجیره و حملات پهپادی نیروهای حوثی در یمن علیه خاک عربستان سعودی را رد کرده است.

برخی از مقامات ایران حتی مدعی شده‌اند که «تیم بی» شامل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، جان بولتون و بن سلمان و بن زاید ولیعهدهای سعودی و امارات می‌خواهند آمریکا را به جنگ با ایران بکشانند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های خارجی و سایت رادیو فردا/ ف.ر/ ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.