یائسگی زودرس و آمار بالای اختلالات جنسی در ایران

شنبه, 25ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی ایران از شیوع ۳۰ تا ۴۵ درصدی اختلال عملکرد جنسی و میانگین پایین سن یائسگی در زنان کشور خبر داد. او استرس و نبود آموزش‌های لازم جنسی را از جمله عوامل مؤثر در این مسیر نامید.

    
Ultraschall Untersuchung Schwangerschaft (Sven Bähren/Fotolia)

فهیمه رمضانی، رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی ایران می‌گوید، با این که متوسط سن یائسگی در دنیا بین ۵۰ تا ۵۲ سالگی است، میانگین سن یائسگی در زنان ایرانی حدود ۴۹ تا ۵۰ سالگی است. همچنین شیوع ناباروری اولیه در بین زنان کشور بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است.

رمضانی با اشاره به نتایج تحقیقاتی که از جمله به سفارش وزارت بهداشت انجام شده از آمار ۳۰ تا ۴۵ درصدی شیوع اختلال عملکرد جنسی در بین زنان ایران خبر داد و گفت: «در کشور بسترهای مناسب برای آموزش عملکرد جنسی را فراهم نکرده‌ایم و منابع اطلاع‌رسانی به گونه‌ای است که افراد به زیرساخت‌های لازم برای فراگیری این موضوع دسترسی ندارند.»

او با تأکید بر این که میزان استرس در میان زنان و مردان ایرانی بالاست این عامل را از جمله عوامل تأثیرگذار بر اختلالات عملکرد جنسی دانست و گفت: «برای داشتن عملکرد جنسی موفق ذهن باید پذیرای این موضوع باشد.»

کاهش اختلالات جنسی مستلزم “کار فرهنگی” است

به گفته رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی،‌ موانع فرهنگی و تابوهای موجود در جامعه از جمله عوامل زمینه‌ساز برای بالا رفتن اختلالات جنسی است. همچنین شیوع استفاده از مواد مخدر در میان جوانان بر فعالیت جنسی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد.

از جمله اختلالات غددی مرتبط با عملکرد تولید مثل در زنان ایران به گفته او، می‌توان به یائسگی زودرس، تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک که منجر به ناباروری می‌شود و اختلالات غددی مختلف در دوران بارداری نظیر اختلالات تیروئید، کمبود ویتامین D و دیابت حاملگی اشاره کرد.

به گفته فهیمه رمضانی، طبق مطالعه‌ای که در پنج استان کشور انجام شده، آمار ابتلا به بیماری سندرم پلی کیستیک در بین زنان ۱۵ تا ۴۵ ساله کشور حدود ۱۵ درصد است. همچنین شیوع اختلال پرمویی ایدیوپاتیک (پرمویی به دلایل نامعلوم) در مناطق مختلف ایران بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است. این بیماری در بین زنان و دختران وجود دارد و خود را با رویش موهای زائد مردانه نشان می‌دهد؛ بدون آنکه اختلال عملکردی در غده فوق کلیوی یا تخمدان آن‌ها وجود داشته باشد.

رمضانی استرس، رژیم غذایی و عوامل محیطی را از جمله عواملی می‌داند که به بالا رفتن آمار در این موارد خاص منجر شده است. عواملی مانند نژاد، سلامت روانی، تحرک و آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز می‌توانند علل احتمالی باشند.

اختلالات تیروئید در حاملگی هم در ایران شایع است و شیوعی حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد دارد. به علاوه، هشت تا ۱۵ درصد زنان باردار ایران طی دوران حاملگی مبتلا به اختلال عملکرد تحمل گلوکز یا دیابت دوران بارداری هستند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.