حمله به نفتکش‌ها؛ گوترش خواستار تحقیقاتی مستقل شد

شنبه, 25ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیقاتی مستقل درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان شد. دبیرکل اتحادیه عرب نیز ایران را در منطقه “نیرویی مشکل‌ساز” خواند و از این کشور خواست، تغییر سمت و سو بدهد.

    
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

واکنش‌ها به حمله به دو نفتکش در دریای عمان همچنان ادامه دارد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نیویورک به خبرنگاران گفت: «بسیار مهم است که حقیقت در این مورد روشن شود.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، گوترش خواستار انجام تحقیقاتی مستقل در این باره شده و ادامه داد: «مسئولیت‌ها باید روشن شود و این تنها با بررسی این مسئله در تحقیقاتی مستقل مقدور است.»

او که بعد از دیدار با احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب، سخن می‌گفت با اعلام این که سازمان ملل این حمله را محکوم می‌کند افزود، خود نمی‌تواند در مورد تحقیقات مستقل تصمیم بگیرد و تصمیم در مورد مسائل مهمی مانند این بر عهده شورای امنیت است.

دبیرکل اتحادیه عرب: ایران نیرویی مشکل‌ساز است

احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز ایران را نیرویی “مشکل‌ساز” در خاورمیانه نامید و در این مورد که آیا ممکن است یک قدرت دیگر این اقدام را کرده و به گردن ایران انداخته باشد گفت: «من حتی یک دقیقه یا یک ثانیه باور ندارم که یک کشور عربی تلاش کند راه این آبراه را سد کرده و به خود ضربه بزند.»

حمله به دو نفتکش در دریای عمان در روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) به تنش‌ها میان ایران و آمریکا افزوده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ایران را مسئول حمله به این نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز دانسته و در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس‌نیوز که چگونه می‌خواهد مانع چنین حملاتی شود گفته است: «خواهیم دید.»

انتقاد کارشناس آلمانی از رفتار آمریکا

میشائیل لودرز، نویسنده سرشناس و کارشناس آلمانی خاورمیانه، رفتار آمریکا در مقابل ایران را “شمارش معکوس برای یافتن دلیلی برای جنگ می‌داند”. او در گفت‌وگو با شبکه رادیویی “دویچلند فونک” آلمان، سبک‌بالی دولت ترامپ در مسیر منتهی به جنگ را خطرناک توصیف کرده است. به باور لودرز، چنین جنگی تمام منطقه را درگیر خود خواهد کرد.

پس از اتهام واشنگتن به تهران مبنی بر دست ‌داشتن در انفجار این نفتکش‌ها کشورهای مختلف دو طرف را به حفظ آرامش دعوت کرده‌اند.

امارات متحده عربی اقدام آمریکا و ایران در متهم ‌کردن یکدیگر را نگران‌کننده و خطرناک توصیف کرده است. رهبری چین هم دو طرف را به گفت‌وگو دعوت کرده و دولت آلمان نیز هشدار داده که دو طرف نباید در دور باطل وخامت اوضاع گرفتار شوند.

تهران اتهام واشنگتن را رد می‌کند

جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را “بی‌اساس” خوانده و هر گونه دخالتی در انفجار نفتکش‌ها را تکذیب کرده است. 

مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، اعلام کرده است: «جنگ اقتصادی و تروریسمی که آمریکا علیه مردم ایران به راه انداخته و همچنین حضور نظامی گسترده این کشور در منطقه، دلایل اصلی نا‌امنی و بی‌ثباتی در حوزه خلیج فارس است.»

ایران از آمریکا و متحدان این کشور در منطقه خواسته است، از “توطئه‌های زیان‌بار” دست بردارند.

اشاره آمریکا به “قایق سپاه پاسداران”

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه، ویدئویی منتشر و اعلام کرده که انفجار در نفتکش‌ها ناشی از مین‌های مغناطیسی بوده است. همین مرکز اعلام کرده است که یکی از مین‌های کارگذاری شده در نفتکش “کوکوکا” منفجر نشده است. 

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفته است، خدمه نفتکش پس از مشاهده نزدیک شدن “قایق تندروی سپاه پاسداران به کشتی” از عملیات آن‌ها فیلم تهیه کرده‌اند. همین منبع نظامی گفته است، قایق تندرویی که به نفتکش ‌نزدیک شده “از نوع قایق‌های گشتی سپاه پاسداران بوده است”.

خبرگزاری آلمان نیز در گزارشی آورده است: «در این ویدئو دیده می‌شود که سرنشینان قایق تندرو خود را به بدنه نفتکش نزدیک و تلاش می‌کنند چیزی را از بدنه آن جدا کنند. پس از آن قایق از نفتکش‌ فاصله می‌گیرد.» این نفتکش حامل محموله‌ای برای ژاپن بوده است. 

با این حال هایکو ماس‌، وزیر خارجه آلمان، ضمن “نگران‌کننده” خواندن اوضاع منطقه این نوار ویدئویی را برای متهم کردن ایران در این زمینه “ناکافی” خوانده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.