شرکت‌های زیر مجموعه وزارت اطلاعات

دوشنبه, 27ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

پدرخوانده گم‌نامِ پول‌ساز
ایران وایر؛ بهنام قلی‌پور :

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در قالب یک شرکت مادر و ۱۲ شرکت تابع، در ۹ حوزه فعالیت کلان اقتصادی دارد. این وزارت‌خانه حدود ۲۰ سال است وارد فعالیت‌های اقتصادی شده اما سال ۱۳۹۳ اعلام کرد فعالیت‌هایش در حوزه‌‌های اقتصادی متوقف شده است.

با گذشت حدود چهار سال از اعلام این خبر اما هلدینگ بزرگی به نام «صبامیهن» که وابسته به «صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات» است، با ۱۱ شرکت فعالیت‌های اقتصادی دارد.

هلدینگ «صبامیهن» سال ۱۳۷۸ و با اهداف شناسایی و بررسی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های بازرگانی، بازار سرمایه، کشت و صنعت، ساختمانی، نفت، گاز و انرژی، بیمه، فن‌آوری اطلاعات و لیزینگ فعالیت خود را آغاز کرد.

این هلدینگ ارتقای ارزش دارایی‌ها، تولید ثروت، ایجاد ارزش افزوده، سرمایه‌گذاری مولد و ایجاد اشتغال از طریق جذب نیروی انسانی شایسته، متخصص و کارآمد را از جمله ماموریت‌های خود اعلام کرده است.

صبا‌مهین یکی از ارزش‌های خود را «التزام به گردش آزاد اطلاعات» اعنوان کرده است اما در هیچ سند رسمی نشانی از وابستگی این هلدینگ به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات نیست.

در روزنامه رسمی کشور نیز نام این هلدینگ در چندین نوبت تکرار شده اما مدرکی رسمی که نشان دهد این شرکت وابسته به وزارت اطلاعات است، دیده نمی‌شود. اما در خبرهای غیر رسمی، موضوع وابستگی این شرکت به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات بارها مطرح شده است.

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ در سایت خود به نام صبامیهن به عنوان شرکت مادر خود اشاره کرده و نوشته است این شرکت «تحت مالکیت ۱۰۰درصد صندوق بازنشستگی» قرار دارد.

نام هلدینگ صبامیهن برای نخستین‌بار در ارتباط با یک پروژه بزرگ ساختمانی به نام «ارگ تجاری تجریش» در تیرماه سال ۱۳۹۳، در سایتی به نام «مسیر‌آنلاین» رسانه‌ای شد. این سایت به تخلفات این پروژه اشاره کرده و وعده داده بود در گزارشی دیگر اعلام خواهد کرد که هلدینگ صبامیهن به کجا وابسته است.

مسیر‌آنلاین چند ماه بعد، یعنی دی ماه همان سال در گزارش کوتاهی نوشت پروژه ارگ تجاری تجریش متعلق به صندوق بازنشستگی وزارت «خدوم، پرتلاش و گم‌نام[…]» است.

این سایت احتمالا بنابر ملاحظات امنیتی، حاضر نشد به صراحت اعلام کند این پروژه عظیم ساختمانی متعلق به هلدینگ صبا‌میهن، وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات است.

خرداد ماه سال ۱۳۹۸ نیز یکی از اعضای شناخته شده «جنبش عدالت‌خواهان» در ایران طی سخنانی در دانشگاه سیستان و بلوچستان به صراحت اعلام کرد هلدینگ صبا‌میهن متعلق به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات است و فعالیت‌های گسترده اقتصادی دارد.

وزارت اطلاعات آن‌طور که «فرهاد رهبر»، معاون وقت امور اقتصادی وزارت اطلاعات گفته بود، به منظور تامین منابع مورد نیاز خود بدون اتکا به بودجه وارد فعالیت‌های اقتصادی شده است.

رهبر گفته بود تعداد شرکت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات کم نبوده‌اند هرچند که فعالیت‌های همین تعداد شرکت برای این وزارت‌خانه «بد‌نامی» به همراه داشته است.

«علی یونسی»، وزیر پیشین اطلاعات هم لابد به خاطر همین بد‌نامی بود که سال ۱۳۹۱ اعلام کرد در دورانی که مسوولیت این وزارت‌خانه را برعهده داشت، دستور انحلال ۱۰۰ شرکت وابسته به آن را صادر کرده بود.

از ۱۰۰ شرکتی که به گفته یونسی منحل شده بودند، هیچ نام و نشانی در دست نیست. اما می‌دانیم یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی که وزارت اطلاعات در اختیار داشت، کارخانه تولید لاستیک «کیان‌تایر» بود.

 این شرکت اولین کارخانه تولیدکننده تایر، تیوب و نوار خودرو بود که در سال ۱۳۳۷ به نام «بی. اف. گودریچ ایران» با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امریکا تاسیس و سپس نامش در سال ۱۳۵۴ به کیان‌تایر تغییر داده شد.

خود این شرکت مدعی است: «با پیروزی انقلاب، کیان‌تایر تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۷۳ در بورس اوراق بهادار تهران به بخش خصوصی واگذار شد. اما “علی فلاحیان”، وزیر پیشین اطلاعات گفته کیان‌تایر مربوط به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات بود.»

شرکت کیان‌تایر یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات است اما این وزارت‌خانه تحت پوشش هلدینگ صبامیهن، طی ۲۰ سال اخیر اقدام به راه‌اندازی دست‌کم ۱۱ شرکت کرده است که به تفکیک فعالیت، به این شرح هستند:

صنعت ساختمان

هلدینگ صبامیهن اوایل دهه ۸۰ شمسی وارد این صنعت شد. این هلدینگ سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های ساختمانی را مهم‎ترین ماموریت خود در این صنعت اعلام کرده است.

دو شرکت «آریان نگین کیش» و «آریان نگین ارگ»، وابسته به این هلدینگ، ماموریت‌ برج‌سازی و ساخت مال‌های عظیم برای صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات را برعهده دارند. این شرکت‌ها تاکنون چهار پروژه ساخت و ساز را به پایان برده‌اند و چهار پروژه دیگر در دست اجرا دارند.

صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

هلدینگ صبامیهن اوایل دهه ۹۰ شمسی وارد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شد. این شرکت «حضور فعال، چشم‌گیر و موثر در عرصه‌های بین‌المللی و جذب مشارکت خارجی» را از مهم‎ترین اهداف خود در این بخش اعلام کرده است.

مهم‎ترین چشم‌انداز‌هایی که این شرکت برای خود ترسیم کرده، تأمین خوراک پالایشگاه‌های کشور و تامین محصولات پتروشیمی کارخانجات شیمیایی اعلام شده است.

«انرژی امین کسری» و «کیمیا سازان کسری» نام‎های دو شرکتی هستند که به عنوان مهم‎ترین بازو‌های هلدینگ صبامیهن در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در ایران فعالیت می‎کنند. این دو شرکت هفت پروژه در این حوزه را به پایان برده یا در حال اجرا دارند.

بازرگانی

 در اواخر دهه ۸۰ شمسی، هلدینگ صبا میهن با ایجاد یک شرکت بازرگانی، به طور رسمی وارد فعالیت در این حوزه شد.

چشم‌انداز وزارت اطلاعات در حوزه بازرگانی، حضور در جمع شرکت‌های برتر حوزه بازرگانی، ایجاد سودآوری و تمرکز بر محصولات دارای حاشیه سود بالا، حضور در بازار کالاهای اساسی و ایجاد شبکه بازرگانی گسترده در کشور و سایر کشورهای هدف اعلام شده است.

شرکت «گوهر طلایی پاسارگاد» مهم‎ترین و تنها شرکت هلدینگ صبامیهن در این حوزه است.

این شرکت در حوزه صنایع بهداشتی و سلولزی، عمرانی و ساختمانی، فلزات و صنایع وابسته و کالاهای اساسی فعالیت می‌‌کند.

کشت و صنعت

صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات اوایل دهه ۹۰ شمسی با راه‌اندازی شرکتی به نام «کشت و صنعت نگین سبز آببر»، فعالیت‌های رسمی خود در این حوزه را آغاز کرد.

این شرکت، تبدیل شدن به یکی از بهترین برندهای بازار در داخل و خارج از کشور و تأمین نیاز بازار داخلی و خارجی در سطحی وسیع را به عنوان دو چشم‌انداز اصلی خود معرفی کرده است.

صنعت و معدن

بخش صنعت و معدن هلدینگ صبامیهن با هدف اکتشاف و استخراج مواد معدنی، ایجاد واحدهای کانه آرایی، تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی داخل، صادرات مواد معدنی خام و فرآوری شده مازاد و ارایه خدمات مشاوره در زمینه فعالیت‌های معدنی فعالیت خود را آغاز کرده است.

این هلدینگ امیدوار است در آینده به یکی از برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی در ایران تبدیل شود.

شرکت «آتین معدن میدیا» که مرداد ماه سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد، مهمترین و اصلی‌ترین بازوی این هلدینگ در بخش صنعت و معدن است.

بازار سرمایه و سهام

هلدینگ صبامیهن با هدف سرمایه‏گذاری در حوزه‌های مختلف کسب و کار با اطمینان جهت کسب ارزش افزوده بالا و خلق ثروت و سودآوری وارد بازار سرمایه شده است.

شرکتی به نام صبامیهن در این بخش فعال است که اطلاعات چندانی درباره آن در دسترس نیست.

صنعت بیمه

شرکت خدمات بیمه‌ای «حیات امین» که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود در این عرصه را آغاز کرده، تنها شرکت صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات در این حوزه است.

هلدینگ صبامیهن برای این شرکت ماموریت ارایه کلیه خدمات بیمه‌ای با تاکید بر بیمه‌های خرد در سطح کشور و در سطح بین‌الملل تعریف کرده است.
 
لیزینگ

هلدینگ صبامیهن در سال ۱۳۹۷ با راه‌اندازی شرکت «واسپاری فراز اندیشان صنعت و توسعه»، به طور رسمی وارد این عرصه اقتصادی شده است.

تامین مالی مشتری از طریق تهیه کالا، اعم از منقول و غیرمنقول توسط شرکت لیزینگ و واگذاری آن به مشتری در قالب اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی و هم‎چنین خرید و فروش انواع اوراق بهادار به منظور مدیریت نقدینگی از مهم‎ترین اهداف این شرکت اعلام شده است.

فن‌آوری اطلاعات

هلدینگ صبا‌مهین با شرکت «فراز اندیشان سامانه گستر صبا» وارد بازار فن‎آوری اطلاعات شده است.

این شرکت اعلام کرده است در گفتار و عملکرد، اصل صداقت را بر منافع ارجح می‌داند و ساخت و طراحی و توسعه تکنولوژی‎های نوین بومی در کلاس جهانی را هدف خود قرار داده است.

حوزه فن‎آوری اطلاعات یکی از مهم‎ترین و اصلی‌ترین حوزه‌های امنیتی و اطلاعاتی در ایران است که سرمایه‌گذاری در این بازار برای مجموعه‌ای مثل وزارت اطلاعات هم سود اقتصادی کلانی دارد و هم امکان دسترسی به اطلاعات مهم در این حوزه را در اختیارش قرار می‌دهد.

وزارت اطلاعات که پیش‌تر بارها اعلام کرده است به دستور «علی خامنه‌ای» فعالیت‌های اقتصادی خود را متوقف کرده، حالا وارد حوزه‌هایی از اقتصاد شده است که ارتباط تنگانگی با امنیت کاربران اینترنت در ایران دارد.

علی فلاحیان،وزیر پیشین اطلاعات در مورد ادعای وزارت اطلاعات مبنی بر تعطیل کردن فعالیت اقتصادی و متوقف کردن شرکت‌های پوششی خود بر این باور است که این شرکت‌ها و فعالیت‌ها الان هم فعال هستند و اصلاً نمی‌توانند نباشند.

در سه گزارش دیگر، به جزییات تمام فعالیت‌های این شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات پرداخته خواهد شد.
**********************
 برج‌سازان ‌متخلف

هلدینگ «صبامیهن» با دو شرکت «آریان‌ نگین کیش» و «آریان نگین ارگ» حدود ۱۷ سال است که در ایران مشغول برج‌سازی و مال‌سازی شده است. این دو شرکت طی این مدت، بیش از پنج پروژه عظیم ساختمانی را به پایان برده و در حال حاضر چهار پروژه بزرگ ساختمانی دیگر در اختیار دارند.

۱- شرکت آریان نگین کیش

این شرکت در سال ۱۳۸۷با شماره ثبت ۷۲۴۴ فعالیت خود را آغاز و ساخت پروژه‌های عمرانی، اعم از تجاری، اداری، مسکونی و … متناسب با سبک زندگی ایرانی- اسلامی را مهم‎ترین ماموریت خود اعلام کرده است.

سال ۱۳۹۴، در پی تغییراتی در اساس‎نامه این شرکت، ماموریت‌ عملیات اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری کلیه کانسارهای معدنی و انجام امور صنعتی با ایجاد کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و فرآوری مربوط به معدن و امور بازرگانی به سایر ماموریت‌های این شرکت افزوده شد.

شرکت آرین نگین کیش طی مدت فعالیت خود تاکنون سه پروژه ساختمانی را به پایان برده است، چهار پروژه در دست اجرا دارد و قصد دارد دو پروژه ساختمانی دیگر را در آینده‌ای نزدیک آغاز کند.

پروژه‌های پایان یافته

مجتمع مسکونی آریان کیش: این پروژه مسکونی بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت شش هزار و ۶۱۲ متر در فاز یک شهرک «صدف» احداث است.

مجتمع ارگ تجاری تجریش: این پروژه، جنجالی‌ترین پروژه هلدینگ صبامیهن است که به واسطه تخلف‌های فراوان، منجر به فاش شدن وابستگی این هلدینگ به وزارت اطلاعات شد.

این پروژه عظیم تجاری در ۷۶ هزار و ۴۰۰ مترمربع در خیابان «ملکی» منطقه «تجریش» ساخته شده و دارای ۲۰۰ واحد تجاری و بیش از هزار پارکینگ در ۱۰ طبقه است.

هلدینگ صبامیهن به واسطه وابستگی به «صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات»، سال ۱۳۸۷ توانست با نفوذ و اعمال فشار‌های پیدا و پنهان، بخشی از «مسجد گیاهی» و «باغ گیاهی»، از قدیمی‌ترین نقاط محله تجریش را تخریب کند و کلنگ این پروژه عظیم را به زمین بزند.

روزنامه «ایران» در آن سال گزارشی از این پروژه منتشر کرد، نوشت به خبرنگارش گفته شده است این پروژه متعلق به یک نهاد بسیار مهم است و بهتر است پی‎گیری نکند.

آذر ماه سال ۱۳۸۸ نیز تخلفات این هلدینگ در شورای شهر تهران به بحث و نظر گذاشته می‌شود اما هیچ یک از اعضای این شورا در نهایت نمی‌توانند مانع از توقف آن شوند.

این پروژه زمانی اجرا و افتتاح شد که «محمد‌باقر قالیباف» شهردار تهران بود و شورای شهر تهران نیز در دست محافظه‌کاران قرار داشت.

ساختمان اداری ظفر: این مجموعه در خیابان «ظفر» تهران، در هشت طبقه، شامل پنج طبقه اداری، هم‎کف و دو طبقه پارکینگ احداث شده است. این ساختمان پس از افتتاح، به اجاره وزارت نفت درآمد.

پروژه‌های در دست اجرا

پروژه مجتمع آریان الهیه: این پروژه در زمینی مشتمل بر چهار پلاک ثبتی در حال اجرا است. این مجتمع در دو بلوک ۱۳ طبقه‌ای به صورت تک‌واحدی و در ۹ طبقه مسکونی با متراژهای ۲۸۳ الی ۲۹۲ مترمربع طراحی شده است.

پروژه فرمانیه: در اسفندماه سال ۱۳۹۳، پرونده این پروژه در کمیسیون ماده پنج مطرح و مجوز ساخت ۱۲ طبقه مسکونی به این شرکت وابسته به وزارت اطلاعات داده شد.

میزان کل طبقات قابل احداث این پروژه در حال حاضر ۱۸ طبقه، متراژ غیرمفید حدود ۳۳ هزار مترمربع و بنای مفید آن حدود ۲۲ هزار مترمربع پیش‌بینی شده است.

پروژه لوکس طلایی: این پروژه در خیابان «ولی‏عصر»، بالاتر از چهارراه «پارک وی‏»، در مساحتی بالغ بر دو هزار و ۸۴۰ مترمربع در دست اجرا است. قرار است این پروژه در ۱۱ طبقه ساخت شود.

پروژه صدرای شیراز: این پروژه مسکونی در ۳۲ هکتار قرار است در شهر شیراز به اجرا گذاشته شود و در حال حاضر مراحل مشاوره و طراحی را پشت سر می‌گذارد.

پروژه‌های آتی

پروژه امین‌الضرب: محل اجرای این پروژه، جاده کمربندی رشت – بندرانزلی با فاصله حدود ۵۰۰ متر تا میدان اصلی «گلسار» و دو کیلومتر تا فرودگاه رشت است.

این پروژه قرار است در ۲۹ هزار مترمربع به اجرا گذاشته شود و هلدینگ صبامیهن به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای این پروژه است.

کاربری این پروژه هم تجاری، اقامتی، تفریحی و خدماتی در قالب مرکز خرید، هتل، سالن همایش و … تعریف شده است.

پروژه جیم ولنجک: این پروژه در خیابان «ج» در «ولنجک» و در متراژ دو هزار و ۴۴ متر مربع و با کاربری مسکونی در دستور کار قرار دارد. قرار است این پروژه در ۱۱ طبقه ساخته شود.

۲- شرکت آریان نگین ارگ

شرکت «آریان نگین ارگ» در سال ۱۳۹۲به شماره ۴۴۸۲۵۲ در اداره ثبت شرکت‎های شهرستان تهران به ثبت رسیده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

ماموریت اصلی این شرکت، ارایه خدمات حرفه‌ای و تخصصی در حوزه زمین و ساختمان به کلیه مشتریان و متقاضیان این خدمات اعلام شده است.

اخذ مجوزهای مرتبط با شهرداری‌ها و یا سایر سازمان‌های مرتبط، اعم از مجوز تعیین کاربری، خرید و یا افزایش تراکم ساختمان، دستور نقشه، پروانه ساختمان و پایان کار ساختمان از دیگر فعالیت‌های این شرکت است.

 پروژه ارگ تجاری تجریش: فروش واحد‌های این مجتمع عظیم برعهده شرکت آریان نگین ارگ گذاشته شده است. این شرکت در طراحی و ساخت این مجموعه نیز نقش داشته است.

مجتمع تجاری مسکونی جام الهیه: این پروژه در ۱۷ طبقه در ضلع شمالی باغ سفارت روسیه ساخته شده و به برج «جام» الهیه مشهور است.

مجتمع تجاری مفیدی: این پروژه در ۱۱ هزار متر مربع در شهر ساری ساخته شده است و در حال حاضر ۲۲۲ واحد تجاری دارد.

تمام این پروژه‌های عظیم مسکونی و تجاری در شمال شهر تهران یا مناطق بسیار خوب شهر‌های مختلف ایران ساخته شده یا در حال ساخت هستند.

وزارت اطلاعات هم‌چون سپاه پاسداران، در قالب شرکت‌های پوششی، به منظور کسب درآمد‌‌هایی مستقل از بودجه عمومی کشور وارد فعالیت‌های اقتصادی شده است اما هم‎چنان حاضر به شفافیت در این خصوص نیست و می‌گوید هیچ فعالیت اقتصادی ندارد.

یکی از مشهور‌ترین خانه‌های تهران که به «کاخ ورسای ایران» یا «کاخ حبیب پاسال» مشهور است، در ابتدای انقلاب در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت. این وزارت‌خانه هم بعد‌ها این خانه را به صندوق بازنشستگی خود داد و این صندوق نیز آن را در اختیار هلدینگ صبا‌مهین گذاشت تا آن را تخریب کند و مجموعه جدیدی در آن بسازد.

پس از گذشت مدتی، هلدینگ صبامهین که در تخریب این کاخ ناکام مانده بود، تصمیم گرفت آن را به بانک «تات» بدهد. این خانه در حال حاضر در مالکیت «علی انصاری»، موسس بانک تات است.

علی انصاری همان کسی است که از وی به عنوان مهم‎ترین سرمایه‎گذار «ایران‌مال» نام برده می‌شود.
***********************
از نفت تا خشکبار

شرکت‌های «امین کسری» و «کیمیاسازان کسری» دو بازوی مهم هلدینگ «صبامیهن» در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی هستند که عمر چندان زیادی ندارند و در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند.

از شرکت «گوهر طلایی پاسارگاد» هم به عنوان بازوی اجرایی این هلدینگ در بخش بازرگانی نام برده می‌شود که در چهار حوزه مهم اقتصادی فعالیت می‌کند.

شرکت «حیات امن» نیز به عنوان تنها شرکت فعال این هلدینگ در بخش بیمه است که تاکنون دو قرارداد همکاری مهم با مجموعه‌های دولتی منعقد کرده است.

تمام این شرکت‌ها بی‌آن که در شناسنامه خود اشاره‌ای به وابستگی خود به وزارت اطلاعات داشته باشند، فعال هستند. اما در مراودات پشت پرده، برای کسب امتیاز‌های مختلف، از این وابستگی سود می‌برند.

نفت و گاز و پتروشیمی

۱- شرکت انرژی امین کسری: این شرکت در سال ۱۳۸۸، با شماره ۳۷۰۱۴۶ ثبت شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. شرکت انرژی امین کسری ماموریت خود را واردات انواع محصولات پتروشیمی، روغن‌های صنعتی برای واحدهای پالایشی، مجتمع‌های پتروشیمی و سایر بخش‌های صنعت اعلام کرده است.

امین کسری هم‎چنین تامین کننده فرآورده‌هایی چون نفت و گازوییل و سایر فرآروده‌های در داخل و خارج از ایران و نیز وارد کننده عمده انواع مواد پلیمری، شیمیایی و روغن‌های صنعتی است.

از این شرکت می‌توان به عنوان یکی از مهم‎ترین شرکت‌های پوششی وزارت اطلاعات در مبادلات تجاری خارجی، به ویژه در حوزه نفت و پتروشیمی نام برد.

این شرکت از زمان تاسیس، نقش قابل توجهی در بازرگانی محصولات پتروشیمی و بازرگانی مواد نفتی و پالایشی ایران در بازار‌های بین‌المللی ایفا کرده است.

۲- شرکت کیمیا سازان کسری

 این شرکت پالایشی در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ با هدف تامین مالی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از یک واحد پالایشگاهی میعانات گازی به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز در محل سایت۲ «عسلویه»، وارد این منطقه اقتصادی شد.

این شرکت اعلام کرده که فاز دوم ساخت این پالایشگاه را در اختیار گرفته و سهم آن نیز ۱۲ درصد تعیین شده است.

دفتر اصلی این شرکت در خیابان «پاسداران» تهران قرار دارد؛ جایی نزدیکی ساختمان اصلی وزارت اطلاعات.

بازرگانی

۳- شرکت گوهر طلایی پاسارگاد

هلدینگ صبامیهن در سال ۱۳۹۲ با ثبت این شرکت به شماره ۴۳۷۴۴۵ وارد عرصه بازرگانی شد. شرکت گوهر طلایی پاسارگاد یکی از تامین‌کنندگان اقلام مورد نیاز صنعت فولاد در ایران است.

این شرکت ماموریت خود را تامین نیازهای اساسی ایران مانند مواد غذایی، فولاد، مواد اولیه و بسیاری دیگر از صنایع اعلام کرده است. اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیت آن نیز صنایع بهداشتی و سلولزی، صنایع عمرانی و ساختمانی، فلزات و صنایع وابسته و کالاهای اساسی است.

این شرکت در حوزه کالاهای اساسی مشغول تولید یا واردات کالاهایی هم‌چون انواع خشک‌بار، گوشت و برنج است.

فعالیت این شرکت در حوزه صنایع بهداشتی و سلولزی هم مربوط به تامین و تولید مواد اولیه سلولزی، انواع تیشو و گرماژها است.

فعالیت شرکت گوهر طلایی پاسارگاد در حوزه ساختمانی هم معطوف به حوزه سیمان و سنگ‌های تزیینی شده است.

این شرکت در بخش فلزات و صنایع وابسته، ماموریت تولید یا تامین الکترودهای گرافیتی، ورق‌های فولادی، فرآورده‌های نسوز و سنگ آهن و مشتقات آن برای صنایع را برعهده دارد.

در حال حاضر شرکت گوهر طلایی پاسارگاد نماینده رسمی دو شرکت هندی «HEG» و «GIL»، از بزرگ‎ترین و مطرح‎ترین کارخانجات تولید الکترودهای گرافیتی در دنیا در ایران است.

بیمه

۴- شرکت خدمات حیات امن

 این شرکت در سال ۱۳۸۰ و با شماره ثبت ۱۷۶۴۷۱ فعالیت خود را آغاز کرد. عرضه انواع خدمات بیمه‌ای به واسطه کارگزاری بیمه ایران مهم‏ترین ماموریت این شرکت است که در حال حاضر خدمات بیمه‌ای در بخش‌های مهندسی، کشتی، هواپیما، اتومبیل و آتش‌سوزی ارایه می‌کند.

این شرکت هم‏چنین علاوه بر داشتن مجوز صدور بیمه‌نامه برای اتباع خارجی در ایران، هم‎اکنون با «صندوق نوآوری و شکوفایی»، «کانون کشوری و انجمن‌های صنفی کارفرمایی دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی» قرارداد همکاری دارد.

صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان و فن‎آوری محور و تکمیل زنجیره ایده تا بازار در سال ۱۳۹۱ تاسیس شده است.

به طور کلی، هدف نهایی این صندوق به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، کمک به رونق اقتصادی از طریق حوزه‌های دانش بنیان و فن‎آوری‌های برتر اعلام شده است.

 کانون کشوری و انجمن‌های صنفی کارفرمایی دفاتر کفالت،اقامت و اشتغال اتباع  خارجی هم یکی از مهم‏ترین تشکیلات در سازمان‏دهی مهاجران جویای کار در ایران است که بخش زیادی از فعالیت‌های آن مربوط به اتباع افغان ساکن در ایران است.

این کانون در حال حاضر در ۳۱ استان ایران دفتر دارد و چندین طرح در مورد مهاجران افغان و عراقی در ایران به اجرا گذاشته است.
************************
از اینترنت تا معدن

هلدینگ «صبامیهن» با هدف اجرای پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی، کاربردی، راهبردی، فنی و مالی، در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات اقدام به تاسیس شرکتی به نام «فراز اندیشان سامانه گستر صبا» کرده است.

این هلدینگ در حوزه کشت و صنعت هم فعال است و با دو شرکت «خوشه‌صبا» و «نگین سبز آببر» فعالیت‌های مربوط به این بخش را دنبال می‌کند.

وزارت اطلاعات در حوزه معدن، از طریق شرکت‌ «آتین معدن میدیا» و در حوزه صنعت، به واسطه شرکت «واسپاری فراز اندیشان صنعت و توسعه» فعال است.

بازار سرمایه و سهام نیز از دیگر حوزه‌های مورد علاقه مدیران «صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات» است که شرکت صبامیهن در این حوزه مشغول فعالیت است.

فن‌آوری اطلاعات

فراز اندیشان سامانه گستر صبا: حوزه فعالیت این شرکت، طراحی و توسعه نرم‌افزار، داده‌کاوی، پیاده‌سازی مرکز عملیات امنیت و مدیریت داده‌های بزرگ است.

این شرکت برای فعالیت‌های خود از چند مرکز صدور مجوز فعالیت‌های فن‌آوری اطلاعات تاییدیه دریافت کرده که یکی از آن‎ها «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور» است.

شرکت فراز اندیشان سامانه گستر صبا طی مدت فعالیت خود تاکنون چهار محصول طراحی و وارد بازار کرده که مهم‎ترین آن‎ها، سامانه‎های «مهار» و «مدیریت بودجه» و نرم‌افزارهای «فرایند‌های مدیریت کسب و کار» و «طراحی سایت و پرتال» است.

طراحی سامانه هوشمند ممیزی کلان داده‌ها (مبتنی بر هدوپ) و طراحی و نظارت در پروژه‌های حفاظتی و نظارت تصویری و زیرساختی پایانه‌های مرزی زمینی و دریایی ایران از مهم‎ترین پروژه‌های این شرکت است.

این شرکت هم‎چنین پروژه سیستم‌های حفاظتی و نظارت تصویری، پروژه‌های زیرساخت شبکه و فن‌آوری اطلاعات و سیستم‌های اعلان و اطفای حریق در فرودگاه‌های کشور را اجرا می‌کند.

«محسن میرحسینی»، «حمیدرضا خورش»، «هادی شاه کرم اوغلی» و «حسن صورتی» از جمله مدیران این شرکت در حوزه‌های مرکز عملیات امنیت، نظارت تصویری و حفاظت الکترونیک و نرم‌افزار هستند.

 کشت و صنعت

هلدینگ صبامیهن اوایل دهه ۹۰ وارد حوزه کشت و صنعت شد. این هلدینگ اعلام کرده  است قصد دارد در آینده به یکی از بهترین برندهای بازار در داخل و خارج ایران تبدیل شود.

۱- شرکت نگین سبز آببر

این شرکت در سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۲۵۹۳۳۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. پیش از ثبت رسمی، در سال ۱۳۷۵ در بخش کشاورزی، یک باغ زیتون به مساحت بیش از ۲۵۰ هکتار در منطقه طارم زنجان احداث کرده بود.

زیتون، روغن زیتون، ترشی و خیارشور تولیدی شرکت نگین سبز آببر با نام «سمیران» وارد بازار می‌شوند. کارخانه «فرآوری زیتون طارم» هم متعلق به این شرکت است.

۲- کشت و صنعت خوشه صبا

این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت نگین‌ سبز آببر است که سال ۱۳۹۵ پروژه‌ای در ۲۴ هزار هکتار در محدوده «قلی‌بیگلو» منطقه آزاد «ارس» استان آذربایجان شرقی در اختیار گرفته است.

میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در این منطقه ۷۰ هزار میلیارد ریال اعلام شده است. «کشت و صنعت خوشه صبا» هفت پروژه دیگر در زمینه کشت و زرع، گل‌خانه، آبزی‌پروری و صنایع تبدیلی در دست اجرا دارد.

معدن

هلدینگ صبامیهن از طریق شرکت آتین معدن میدیا و با هدف سرمایه‎گذاری در حوزه اکتشاف معادن جدید و انجام کلیه عملیات بازرگانی، بازاریابی محصولات، صادرات و واردات مواد معدنی، تجهیزات، ماشین‎آلات، لوازم یدکی و اخذ نمایندگی‌های خارجی در حوزه معدن و جذب سرمایه‎گذاری داخلی و خارجی وارد این حوزه شده است.

شرکت آتین معدن میدیا

این شرکت مردادماه سال ۱۳۹۵ با شماره ۴۹۵۸۰۴ در تهران به ثبت رسید. فعالیت‌های شرکت در حوزه اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازرگانی مواد معدنی است. شرکت آتین معدن میدیا در حال حاضر طرح‌های مطالعاتی متعددی در زمینه اولویت‌های طلا، مس، سرب و روی، گیلسونایت و سنگ ساختمانی در دست دارد.

اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن، ایجاد کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و فرآوری مربوطه و انجام امور بازرگانی از قبیل خرید و فروش، واردات و صادرات مواد معدنی خام و فرآوری شده، ماشین‌آلات، ابزارآلات و تجهیزات مربوط به معدن از مهم‎ترین حوزه‌های فعالیت این شرکت است.

تمرکز اصلی شرکت آتین معدن میدیا بر روی معادن و فرآورد‌‌های طلا، مس، سرب و روی، گیلسونایت و سنگ ساختمانی است.

این شرکت در پی وابستگی غیرمستقیم به وزارت اطلاعات، در حال حاضر ۱۰ پروژه معدن در سراسر ایران در اختیار دارد:

– محدوده‌های «پلی متال» در غرب استان اصفهان

– پهنه اکتشافی گلپایگان

– پهنه سنگ ساختمانی در هرسین

– محدوده طلای کردستان

– سرب و روی ۳۰۹ در خمین

– کانسار طلای ۱۰۱ در اهر

– پهنه اکتشافی گیلسونایت در گیلان‌غرب

– پلی متال ۱۰۸ در جیرفت

– پلی متال ۱۰۷ در جیرفت

– معدن لایمستون ۵۰۱ در لرستان

صنعت

شرکت واسپاری فراز اندیشان صنعت و توسعه، وابسته به هلدینگ صبامیهن در سال ۱۳۹۷ و به شماره ۵۲۵۴۹۴ در اداره ثبت شرکت‌‏ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است.

نفوذ موثر در بازار و توسعه خدمات در همه بخش‌ها در صنعت لیزینگ از مهم‎ترین اهداف این شرکت اعلام شده است.

این شرکت اعلام کرده است طی سه سال قصد دارد بین شرکت‌های برتر صنعت لیزینگ در ایران قرار بگیرد. «صداقت»، «امانت‌داری» و «رازداری» هم از ارزش‌های بنیادین این شرکت اعلام شده است.

حوزه فعالیت این شرکت نیز تامین مالی مشتری از طریق تهیه کالا، اعم از منقول و غیرمنقول توسط شرکت لیزینگ و واگذاری آن به مشتری در قالب اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی و هم‎چنین خریدوفروش انواع اوراق بهادار به منظور مدیریت نقدینگی اعلام شده است.

شرکت واسپاری فراز اندیشان صنعت و توسعه در حال حاضر با گروه «بهمن خودرو»، گروه «بهمن دیزل» و شرکت «زیما» قرارداد همکاری دارد.

بازار سرمایه و سهام

هلدینگ صبا‌میهن شرکت دیگری به نام «صبامیهن» دارد که در حوزه سرمایه و سهام فعال است. هدف این شرکت از حضور در این بازار، سرمایه‎گذاری در حوزه‎های مختلف کسب و کار با اطمینان جهت کسب ارزش افزوده بالا و خلق ثروت و سودآوری اعلام شده است.

چشم‌انداز این شرکت هم ورود به حوزه‌های نوین سرمایه‌گذاری، حضور فعال در بازار سرمایه کشور و توسعه سرمایه‎گذاری‌ها در رشته فعالیت‌های پربازده و سودآور است.

از: پیک ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.