انتشار عکس‌های جدید علیه ایران و اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه

سه شنبه, 28ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

آمریکا یکهزار سرباز دیگر برای “مقاصد دفاعی” به خاورمیانه اعزام می‌کند. وزارت دفاع ایالات متحده پیش از آن عکس‌هایی جدید علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان منتشر کرد.

    
یکی دیگر از عکس‌های منتشرشده مربوط به حضور قایق سپاه پاسداران در کنار نفتکش کوکوکا استیکی دیگر از عکس‌های منتشرشده مربوط به “حضور قایق سپاه پاسداران در کنار نفتکش کوکوکا” است

تنش میان آمریکا و ایران همچنان رو به افزایش است. پاتریک شاناهان، وزیر دفاع ایالات متحده دوشنبه ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) با انتشار بیانیه‌ای از فرستادن یکهزار سرباز دیگر به خاورمیانه خبر داد.

او تصریح کرد: «این اقدام برای اطمینان از امنیت و سلامت خدمه نظامی ما که در سراسر منطقه حضور دارند و همچنین برای حفاظت از منافع آمریکا صورت می‌گیرد.» شاناهان در عین حال تآکید کرد که “آمریکا در پی جنگ با ایران نیست”.

این دومین بار در عرض مدتی کوتاه است که آمریکا دست به اعزام نیروهایی تازه به خاورمیانه می‌زند.

ایالات متحده در اواخر ماه مه برای تقویت خدمه نظامی خود در خاورمیانه ۱۵۰۰ نفر دیگر به منطقه اعزام کرده بود. وزیر دفاع آمریکا در آن زمان در راستای این اقدام گفته بود که اعزام نظامیان در مقابله با “تهدیدهای مداوم نیروهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران و وابستگانش” انجام می‌گیرد.

خسارات به بار آمده بر بدنه نفتکش کوکوکاخسارات به بار آمده بر بدنه نفتکش کوکوکا

تصاویر جدید

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه ۲۷ خرداد همچنین عکس‌های تازه‌ای منتشر کرد که به گفته پنتاگون نشان می‌دهد، نیروی دریایی سپاه پاسداران عامل حمله اخیر به دو نفتکش خارجی در دریای عمان بوده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای که در این راستا منتشر کرده، گفته است که یکی از عکس‌های جدید “بقایای دستگاه اتصال مغناطیسی یک مین منفجرنشده را نشان می‌دهد”.

بنا بر اعلام وزارت دفاع ایالات متحده این عکس‌های جدید توسط یک هلیکوپتر ارتش آمریکا گرفته شده‌اند.

به گفته پنتاگون یکی از عکس‌های جدید بقایای دستگاه اتصال مغناطیسی یک مین منفجر نشده را نشان می‌دهدبه گفته پنتاگون یکی از عکس‌های جدید “بقایای دستگاه اتصال مغناطیسی یک مین منفجر نشده” را نشان می‌دهد

در یکی دیگر از ۱۱ عکس جدیدی که منتشر شده، می‌توان به گفته‌پنتاگون مشاهده کرد که چگونه نیروهای سپاه پاسداران سعی می‌کنند یک مین منفجرنشده را از بدنه کشتی نفتکش کوکوکا کوریجس جدا کنند و به این ترتیب رد پای خود را از بین ببرند.

در یکی دیگر از تصاویر می‌توان به گفته وزارت دفاع آمریکا آسیبی را که بر اثر حمله به نفتکش مزبور به بار آمده، مشاهده کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) نیز یک روز بعد از حمله روز پنجشنبه ۱۳ ژوئن به دو نفتکش در دریای عمان ویدیویی منتشر کرده بود که به گفته آن یک قایق گشتی سپاه پاسداران را نشان می‌دهد که می‌کوشد، یک مین عمل‌نکرده را از بدنه نفتکش جدا کند.

واشنگتن جمهوری اسلامی را به دست داشتن در حملات ۱۳ ژوئن به دو نفتکش در دریای عمان متهم می‌کند. ایران نیز هر گونه مشارکت در این حملات را رد کرده و این حوادث را “مشکوک” خوانده است.

تصویری از قایق سپاه پاسداران ایران بعد از برداشتن مین از نفتکش که توسط پنتاگون منتشر شده استتصویری از “قایق سپاه پاسداران ایران بعد از برداشتن مین از نفتکش” که توسط پنتاگون منتشر شده است

“اقدامات مضحک”

سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) عملیات انفجاری علیه نفت‌کش‌ها در دریای عمان و اقیانوس هند را “اقداماتی مضحک و بی ارزش” از جانب دشمنان جمهوری اسلامی خواند.

او در راستای رد اتهامات آمریکا در مورد حمله به نفتکش‌ها گفت: «ما آن قدر شجاعت داریم که مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیریم». محمد باقری تصریح کرد که اگر “ایران اراده کند، می‌تواند تنگه هرمز را ببندد و نگذارد که شناور یا نفت‌کشی از این آبراه عبور کند”.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز همزمان در گفت‌وگو با “باشگاه خبرنگاران جوان” اتهامات آمریکا را به شوخی تشبیه کرده و تاکید کرد که حمله اخیر به دو نفتکش در دریای عمان “می‌تواند کار تیم ب باشد”.

منظور از تیم “ب”، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی است که به باور جمهوری اسلامی می‌کوشند که تنش میان ایران و آمریکا دامن زنند.

شکاف در اتحادیه اروپا

در حال حاضر اتحادیه اروپا از موضعی یکپارچه در قبال ادعاهای آمریکا برخوردار نیست. بریتانیا مانند آمریکا ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها می‌داند.

شماری از کشورهای اروپایی اما از حمایت از موضع آمریکا در مورد عامل حمله اخیر به دو تانکر در دریای عمان خودداری کرده‌اند.

وزرای خارجه آلمان، لوکزامبورگ، هلند و اتریش روز دوشنبه ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا اعلام کردند که در مورد عامل حمله هنوز ابهام دارند و در حال مقایسه اطلاعات و داده‌های خود با داده‌های دولت آمریکا هستند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمانهایکو ماس، وزیر خارجه آلمان

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در این رابطه گفت گرچه کشورش اطلاعات آمریکا و بریتانیا را دریافت کرده، ولی هنوز به نظری قطعی درباره عامل حمله دست نیافته است. او با تاکید بر لزوم “دقت و حساسیت بالا” در بررسی این ماجرا خواهان عدم شتابزدگی شد.

به اعتقاد الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش خطر این است که “با آتش بازی شود و سرانجام همه بازنده شوند”. او افزود: «هیچ کس از اعلام موضع سریع و تحقیق‌نشده سود نمی‌برد».

جین آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز با یادآوری اسناد و مدارک اشتباه آمریکا در مورد دسترسی عراق به سلاح‌های کشتار جمعی  که مبنای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ شد، از دبیرکل سازمان ملل خواست که یک هیات تحقیق  مستقل را برای بررسی ماجرا و شناسایی عامل حمله مامور کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.