خروج ایران از برجام، به اجماعی میان آمریکا و اروپا بر علیه این کشور منتهی می شود – گفتگو با منصور فرهنگ

سه شنبه, 28ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

خروج ایران از برجام، به اجماعی میان آمریکا و اروپا بر علیه این کشور منتهی می شود – گفتگو با منصور فرهنگ

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ١٧ ژوئن/ ٢٧ خرداد، اعلام کرد که تا ده روز دیگر تولید اورانیوم غنی شدۀ ایران از مرز ٣٠٠ کیلوگرم که بر اساس توافق اتمی برجام تعیین شده عبور خواهد کرد. وی همچنین گفت که ذخایر آب سنگین ایران تا دو ماه و نیم دیگر از حد مجاز تعیین شده توسط برجام خواهد گذشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد که تنها در صورت پایبندی دیگر امضاکنندگان برجام به ویژه کشورهای اروپایی به تعهدات خود، ایران نیز به برجام پایبند خواهد بود

بهروز کمالوندی با اشاره به مسئولیت امضاکنندگان برجام در قبال این توافق گفت: «جمهوری اسلامی ایران بیش از این برای به نتیجه رسیدن اقدامات کشورهای اروپایی صبر نخواهد کرد. حدود یک سال صبر کردیم دو ماه نیز به آنها فرصت دادیم؛ اکنون مدت محدودی از این زمان باقی مانده و آنها باید از فرصت باقی مانده برای اجرای تعهداتشان استفاده کنند».

او تاکید کرد: «ذخایر ایران با روند و شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند و اگر مهم است که برجام را حفظ کنند، باید در این زمینه تلاش کنند. در واقع اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام انجام شده که بخش‌های اولیۀ برجام مربوط به تعهدات ایران و از آن به بعد تعهدات سایر کشورها است. بنابراین وقتی به پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام می‌رسیم حقوقی هم برای کشورها قائل شده‌اند و اگر ایران احساس کند که تحریم‌ها برداشته نشده، می‌تواند بخشی از تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد و این همان کاری است که ما انجام دادیم».

پیش از این نیز در تاریخ ۳۰ اردیبهشت در اولین گام برای کاهش تعهدات، با تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام شده بود که در صورت تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ناتوانی اروپا از اجرای کامل توافق هسته‌ای، تهران تعهد به داشتن ذخیرۀ اورانیوم غنی شده تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم و ۱۳۰ تن آب سنگین را زیر پا خواهد گذاشت.

در این راستا منصور فرهنگ استاد علوم سیاسی ساکن آمریکا در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت که جمهوری اسلامی ایران با این اقدام قصد دارد به آمریکا و اتحادیۀ اروپا بگوید که خروج واشنگتن از برجام برای آنها هزینه هایی در پی خواهد داشت تا آمریکا تحریم های نفتی خود بر علیه ایران را به حالت تعلیق در آورد.

وی تصریح کرد که خروج تدریجی دولت تهران از برجام، می تواند به اجماعی میان آمریکا و اروپا و حتی چین و روسیه  بر علیه ایران منجر شود.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.