اروپا از ایران خواست فعالیت های مغایر با برجام را فوراً متوقف کند

دوشنبه, 17ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

media

مایا کوسیانچیچ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا

بقلم ناصر اعتمادی

اتحادیۀ اروپا از ایران خواست که فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را که مغایر با تعهدات این کشور نسبت به برجام است فوراً متوقف کند. مایا کوسیانچیچ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، با اظهار این مطلب “نگرانی شدید” اروپا را نسبت به تصمیم حکومت ایران مبنی بر افزایش میزان غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا تصریح کرده است که این اتحادیه با دیگر امضاکنندگان توافق اتمی با ایران در تماس است، بی آنکه البته توضیح بیشتری در بارۀ این تماس ها بدهد.

جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه هشتم ژوئیه اعلام کرد که در واکنش به بدعهدی پنج کشور امضاکنندۀ برجام از این پس غنی سازی اورانیوم را با غلظت دست کم ۴٫۵ درصد ادامه می دهد. در این حال، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، بهروز کمالوندی، اظهار داشت که این کشور هم اکنون غنی سازی اورانیوم را با غلظتی بیش از ۴٫۵ درصد انجام می‌دهد. بهروز کمالوندی سپس به سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام هشدار داد که اگر تدابیری در جهت جلب رضایت ایران اتخاذ نکنند، این کشور غنی سازی اورانیوم را با غلظت حتا بیش از ۲۰ درصد در دستور کار خود قرار خواهد داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه از تصمیم تهران مبنی بر ازسرگیری غنی سازی اورانیوم با غلظت بیش از سقف تعیین شده در برجام ابراز نگرانی کرد و افزود که “مسکو به تلاش های خود برای ادامۀ گفتگو در جبهۀ دیپلماتیک” ادامه خواهد داد. سخنگوی کاخ کرملین در ادامه افزود که “روسیه و رئیس جمهوری این کشور ولادیمیر پوتین نسبت به نتایج اجتناب ناپذیر خروج یکی از امضاکنندگان برجام از این توافقنامه هشدار داده بودند و امروز متأسفانه شاهد این نتایج هستیم.”

همزمان سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین سیاست های تنبیهی و “فشارهای حداکثری” آمریکا را علیه جمهوری اسلامی ایران منشاء بحران اتمی ایران دانست و گفت : “وقایع نشان می دهند که تنبیهات یک جانبه هر روز بیش از گذشته به یک غدۀ سرطانی وخیم و منشاء مشکلات و بحران های پرشمارتر و بزرگتر بدل می شوند.”    

از: ار اف ای

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.