حمایت اروپا از پیشنهاد کنفرانس رفع تنش میان ایران و آمریکا

یکشنبه, 23ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

فدریکا موگرینی می‌گوید اتحادیه اروپا از پیشنهاد عراق برای برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای با هدف کاستن از تنش میان ایران و آمریکا کاملا حمایت می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این سخنان را در بغداد ایراد کرد.

    
Federica Mogherini EU Außenbeauftragte (Imago Images/Kyodo News)

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز شنبه ۲۲ تیرماه (۱۳ ژوئیه) برای دیداری رسمی به عراق رفته است، در بغداد گفت اتحادیه اروپا به‌طور کامل از پیشنهاد دولت عراق برای برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای پشتیبانی می‌کند. هدف کنفرانس پیشنهادی عراق، کاهش و حل‌ و فصل تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا اعلام شده است.

خانم موگرینی گفت عراق متحد هر دو طرف مناقشه، یعنی ایران و آمریکاست و می‌تواند نقش مهمی در نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های دو طرف تنش بازی کند. او افزود، با مقام‌های عراق درباره نیاز به کاهش تنش‌ها و باز کردن کانال‌های گفت‌وگو، مذاکره کرده است.

رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند اتحادیه اروپا و عراق اخیرا تلاش مشترکی را برای برقراری آرامش در منطقه خلیج فارس آغاز کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد پیشنهاد عراق برای برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای، در چارچوب این فعالیت باشد.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و سپس برقراری تحریم‌های اقتصادی سخت‌گیرانه علیه این کشور به بحرانی‌ شدن روابط دو کشور و تشدید تنش در منطقه انجامیده است. در هفته‌های اخیر حمله به کشتی‌های تجاری، نفتکش‌ها، هدف قرار دادن پهپاد پیشرفته آمریکا در آبها و آسمان خلیج فارس و دریای عمان، نشانه‌های جدی ورود بحران روابط ایران و آمریکا به سطوح خطرناک تنش است.

جمهوری اسلامی تاکنون ابتکارهای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن را رد کرده و در برابر پیشنهاد مذاکره بدون قید و شرط آمریکا، هر گونه مذاکره را به بازگشت دولت ترامپ به برجام موکول کرده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

محمدعلی الحکیم، وزیر امور خارجه عراق، پس از دیدار با فدریکا موگرینی در بغداد در کنفرانس خبری مشترک با اشاره به تشدید تنش میان ایران و آمریکا گفت، منطقه خاورمیانه آماده جنگ تازه‌ای نیست و هر گونه بحران‌آفرینی، تاثیر منفی بر تحولات جنگ ما با تروریسم دارد.

وزیر امور خارجه عراق افزود: «برای حل بحران برجام، اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و ما نیز با همکاری دو کشور کویت و عمان آماده مشارکت برای کاهش هر گونه بحران هستیم.»

به اعتقاد اروپایی‌ها عراق می‌تواند، با توجه به روابطی که با جمهوری اسلامی و ایالات متحده دارد، در تلاش بین‌المللی برای ایجاد آرامش در منطقه خلیج فارس نقش مؤثری ایفا کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.