ف. م. سخن: مارمولک هفت خطی به نام مصطفی پورمحمدی در گفت و گو با مجله مثلث

دوشنبه, 7ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

5F3D5BA9-D8AC-41CA-BCED-41D6BE500237.jpeg

اخیرا مجله ی «مثلث» گفت و گویی کرده است با مصطفی پورمحمدی یکی از قضات مرگ در دهه ی شصت.

پیرامون این دهه و کشتارهای باورنکردنی این دوران بسیار گفته شده و افشاگران این دوران، نقطه ی تاریکی از این دوران باقی نگذاشته اند و تقریبا تمام جوانب و زوایای این کشتار را توصیف کرده و نشان داده اند.

در قسمت پایانی صحبت های پورمحمدی با «مثلث»، مصاحبه کنندگان جراتی به خرج می دهند و موضوع دهه ی شصت را مطرح می کنند و در نهایت با اسم بردن از آیت الله منتظری و سخنان او در مخالفت با اعدام ها سوالی مطرح می کنند که پورمحمدی، آرامشی را که تا آن لحظه حفظ کرده از دست می دهد و با طرح این که اکنون وقت مقابله با منافقین است و نه حرف زدن و سوال کردن، گفت و گو را به پایان می رساند.

لُب کلام پورمحمدی این است که آن چه در سال ۶۰ گذشت درست بوده و اگر چند نفری هم اشتباهی کشته شدند، به خاطر شرایط جنگی آن زمان بوده است.

پورمحمدی و گفت و گوگران «مثلث»، موضوع اعدام ها را به «منافقین» محدود می کنند و سخنی از غیر منافقان، و دشمنان فکری و عملی منافقان، یعنی اعضای حزب توده و سازمان فداییان به میان نمی آورند که زمانی در ضدیت با «منافقان» گوی سبقت را از خود حکومت ربوده بودند، و حتی ابایی از شناسایی کردن و معرفی آنان به حکومت اسلامی نداشتند.

به عبارتی، پورمحمدی، از این که چرا اعضای این دو گروه را که برخی شان، هم در زندان و هم در بیرون از زندان کاملا با حکومت همکاری می کردند اعدام کرده اند سخنی به میان نمی آورد و کشتار وحشیانه ی آن ها را زیر سبیلی رد می کند.

حتی اگر استدلال ما در مقابل پورمحمدی، بازی ضد انقلاب به شمار رود، نگاه و نظر کسی مثل منتظری که در دوره ای، هم جانشین خمینی بوده و هم، فقیهی به قول خودشان عالیقدر، قابل کتمان و نادیده گرفته شدن نیست.

همان طور که منتظری گفته است، نام پورمحمدی و دو قاضی دیگر، به عنوان جنایتکاران تاریخ ثبت خواهد شد که ثبت شده و روزگاری که آقایان به دست مردم بیفتند، در مقابل این سخنان که نوارهای صدا و تصویرش موجود است باید پاسخ دهند و بر اساس همین سخنان مجازات شوند.

این ها را که گفتیم، به معنای پذیرفتن توجیه کشتار مجاهدین خلق نیست. مجاهدین خلق آن دوران، هیچ ربطی به مجاهدین خلق پناه برده به صدام جنایتکار و «جانْ فداییانِ» مسعود و مریم ندارند، و رجویِ دوران پیش از حرکت مسلحانه مجاهدین، رجوی دیوانه و بیمار جنسی یی که در دوران بعد می بینیم نبوده یا اگر هم بوده، آن را به خوبی پنهان می کرده است.

پورمحمدی، در پایان سخنان خود، با غلبه ی خشم، جملاتی را به حالت استهزاء بیان می کند که معنی اش مسخره بودن قوانین انسانی بخصوص در زمان جنگ است. او خبر ندارد که قوانین جنگی، در مورد نحوه ی رفتار با اسرا، به خاطر این تدوین شده که هیجان جنگ و کشتار، موجب از میان رفتن حق انسانی اسرا نشود و دیوانه ای به نام خمینی، حکم به کشتن اسرا و دیوانه ی دیگری به نام پورمحمدی مجری حکم خمینی نشود.

باید دید زمانی که حقوق پورمحمدی و پورمحمدی ها، در دوران اسارت شان رعایت نمی شود، آیا باز پورمحمدی حرف هایی را که امروز می زند تکرار خواهد کرد؟

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.