مقام ارشد نظامی ایران: برد موشک‌های‌مان در حال افزایش است

دوشنبه, 14ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

مهدی ربانی، معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح

مهدی ربانی، معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح

مهدی ربانی، معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح ایران، می‌گوید که ایران هر روز بُرد موشک‌هایش را افزایش می‌دهد.

او این سخنان را در مراسمی به مناسبت بزرگداشت کشته‌شدگان “تیپ فاطمیون” اظهار کرده است. نیروی قدس سپاه پاسداران شماری از مهاجران افغانستانی مقیم این کشور را در غالب “تیپ فاطمیون” سازماندهی کرد و به سوریه فرستاد.

آقای ربانی در سخنرانی امروز (دوشنبه ۵ اوت) خود گفت: “قدرت موشکی ما نیز نقش بازدارنده برای هرگونه تعدی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد و روز به روز هم بر بُرد موشک‌ها افزوده می‌شود”.

او اضافه کرد که “روز به روز نسبت به قبل برد و دقت موشک‌های ایران بیشتر شده است تا جایی که برخی عملیات‌ها از صدا سیما مشاهده شده و موشک از ایران شلیک و از مقر آمریکایی‌ها عبور و به مقر داعشی‌ها در سوریه اصابت کرد”.

سپاه پاسداران ایران می‌گوید با چندین موشک بالستیک نقطه‎ای در شرق فرات در سوریه را زدحق نشر عکسTASNIM
Image caption
معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح امروزبه حمله موشک‌های بالستیک نقطه‎زن ایران در شرق فرات در سوریه اشاره کرد و گفت در آن عملیات موشک‌های ایران از مقر امریکایی‌ها هم عبور کرد

اظهارات این مقام نظامی ایران در حالی منتشر شده است که مقامات ارشد ایران می‌گویند برد فعلی موشک‌های کشور”۲ هزار کیلومتر” است و هرچند توانایی افزایش برد موشک‌ها به بیشتر از این میزان وجود دارد اما در حال حاضر تمایلی به این کار نیست.

در همین خصوص مقام های ارشد نظامی ایران می‌گویند برد میزان برد موشک های این کشور که به روی ۲ هزار کیلومتر نگه داشته شده است، تصمیم آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

اکنون مشخص نیست که اظهارات این مقام ارشد نظامی ایران به معنای زیر پا گذاشتن این اعلام قبلی است یا افزایش برد موشک‌های کوتاه برد و میانبرد کنونی که زیر دو هزار کیلومتر بُرد داشتند.

تأثیرگذاری در مرزهای اسرائیل

معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح همچنین اضافه کرد که اکنون “هیچ یک از کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در یک نبرد زمینی قادر به مقابله با کشور ما نیستند”.

او گفت ایران در سال‌های گذشته دستاورد نظامی دیگری هم داشته از جمله “عمق تأثیرگذاری” این کشور به سواحل مدیترانه و مرزهای اسرائیل رسیده و اکنون حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین “قدرت بسیاری پیدا کرده‌اند و دیگر نیازی به کمک ایران ندارند و حزب‌الله لبنان دسترسی کاملی به تمام نقاط آن‌ها دارد”.

برنامه موشکی ایران بویژه موشکهای بالستیک این کشور با انتقاد و نگرانی ایالات متحده آمریکا و چند کشور اروپایی همچون فرانسه رو به رو است.

آمریکا می‌گوید برنامه موشکی ایران به بی‌ثباتی در خاورمیانه دامن زده و انتقال آن به گروه های مسلح در لبنان و یمن خطر “رقابت تسلیحاتی در منطقه” را افزایش داده است.

این کشور یکی از دلایل خروج از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را برنامه موشکی این کشور عنوان کرده و مدعی است ایران با آزمایش موشک‌های بالستیک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام را نقض کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد که در پیوست دوم آن از ایران “درخواست” شده هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک های بالستیکی که “برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی می شوند” انجام ندهد.

ایران می‌گوید از آنجا که قصد ندارد از سلاح های متعارفش برای حمل سلاح هسته ای استفاده کند، این بند از درخواست شورای امنیت عملا بلا موضوع است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.