نخست وزیر اسرائیل از یک ‘تاسیسات هسته‌ای نظامی مخفی’ ایران خبر داد

دوشنبه, 18ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن
نتانیاهوحق نشر عکسEPA/ABIR SULTAN
Image captionآقای نتانیاهو عکس‌هایی را نشان داد و گفت که مربوط به قبل و بعد این بوده که ایران مدارک و شواهد را از بین ببرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در یک کنفرانس خبری گفت که اسرائیل از وجود یک “تاسیسات هسته‌ای پنهانی” ایران در آباده در استان فارس اطلاع پیدا کرده است.

نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران با اهداف نظامی “آزمایش‌هایی برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای” در این تاسیسات انجام داده است.

آقای نتانیاهو با نشان دادن تصاویری گفت که پس از آنکه ایران متوجه شد اسرائیل پرده از این تاسیسات برداشته، تلاش کرد که شواهد و مدارک و خود این تاسیسات را از بین ببرد.

او در این کنفرانس خبری که بیشتر آن به زبان عبری بود عکس هایی مربوط به ماه‌های ژوئن و ژوئیه گذشته را به خبرنگاران نشان داد.

عکس اول متعلق به ژوئن تاسیسات را سالم نشان می داد و در عکس دوم که به ادعای او در ماه ژوئیه گرفته شده بخش هایی از ساختمان تخریب شده است که به گفته او تلاشی برای پنهان کردن این مرکز بعد از آن بود که اسرائیل به وجود آن پی برد.

نخست وزیر اسرائیل خطاب به مقامات ایران گفت: “اسرائیل می‌داند شما در حال چه کاری هستید. چه وقتی و در چه محلی این کار را انجام می‌دهید.”

آقای نتانیاهو خطاب به ایران گفت: “ما دروغ‌های شما را برملا خواهیم کرد و به شما اجازه تولید سلاح هسته‌ای را نخواهیم داد.”

ایران می‌گوید که هیچ فعالیت پنهان هسته‌ای ندارد ‘ و بارها اعلام کرده که نمی‌خواهد از انرژی هسته‌ای برای اهداف نظامی استفاده کند و قصد ساختن سلاح هسته‌ای را ندارد.

آباده شهر کوچکی در استان فارس است که به خاطر فرشبافی معروف است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیلحق نشر عکسAFP/GETTY IMAGES
Image captionنخست وزیر اسرائیل در کنفرانس خبری خود تصاویری را به نمایش گذاشت

این چندمین باری است که آقای نتانیاهو با نمایش تصاویری ادعاهایی را علیه حکومت ایران و تاسیسات هسته‌ای آن مطرح می‌کند.

جلسه مطبوعاتی آقای نتانیاهو یک روز پس از آن برگزار شد که خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها، گزارش داد که در نمونه‌برداری بازرسان بین‌المللی از محلی در ایران که نخست‌وزیر اسرائیل قبلا آن را یک “انبار مخفی هسته‌ای” در تورقوزآباد تهران توصیف کرده بود “ردی از اورانیوم” پیدا شده است.

دیپلمات‌ها به رویترز گفتند که آنچه که کشف شده هنوز با خلوص مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله داشته و از آنجا که ایران هنوز نمونه‌ای از این ماده را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگذاشته، تعیین منشا آن آسان نیست.

آقای نتانیاهو که مخالف سرسخت توافق برجام است در سخنانی در سپتامبر سال گذشته میلادی مدعی شده بود که ایران ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو را از تاسیساتی خارج کرده و در مناطق مختلف تهران پخش کرده تا آنها را پنهان کنند.

آقای نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقشه‌ای از تهران و عکسی از ساختمانی در تورقوزآباد، در جنوب تهران را نشان داد و گفت این تصاویر مکان تاسیسات سرّی جدیدی در ایران را نشان می‌دهد.

بنیامین نتانیاهوحق نشر عکسREUTERS
Image captionسال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آقای نتانیاهو نقشه‌ای از تهران و عکسی از ساختمانی در تورقوزآباد را نشان داد و گفت که ایران در این مکان اورانیوم پنهان کرده است

جلسه مطبوعاتی نخست وزیر اسرائیل ساعاتی پس از آن بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را برای غنی سازی اورانیوم شروع کرده است. اقدامی که بر اساس برجام ممنوع است.

کرونل فروتا مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم که دیروز به تهران سفر کرده بود، امروزدر وین پایتخت اتریش به خبرنگاران گفت: “تلاش بازرسان برای اینکه مشخص شود مواد پنهان اتمی در ایران وجود نداشته باشد همچنان ادامه دارد و آژانس به نظارت خود در این زمینه ادامه می‌دهد.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.