رزمایش «غیرمترقبه» ارتش ایران در نزدیکی مرز ترکیه

چهارشنبه, 17ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

 

عکس از خبرگزاری ایرنا

عکس از خبرگزاری ایرنا

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از احتمال آغاز عملیات ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه، ارتش ایران از برگزاری یک رزمایش «غیر‌مترقبه» در شمال غرب ایران خبر داد.

ارتش ایران روز چهارشنبه، ۱۷ مهر، اعلام کرد که «رزمایش غیرمترقبه» نیروی زمینی ارتش در شمال غرب ایران با حضور عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، آغاز شد.

بر اساس این گزارش، این رزمایش با حضور یگان‌های واکنش سریع، «متحرک هجومی» و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه ارومیه آغاز شد.

«آمادگی رزمی»، «سرعت عمل و تحرک»، «جابه‌جایی و ارزیابی یگان‌ها» با شعار «یک هدف، یک گلوله» از اهداف این رزمایش اعلام شده است.

ارتش ایران در گزارش خود به دلیل برگزاری این رزمایش «غیر‌مترقبه» اشاره نکرده است.

عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، درباره ماموریت غیرمترقبه یگان‌های منطقه شمال غرب گفت: «نیمه شب گذشته این ماموریت به یگان‌ها ابلاغ شد و آنها بلافاصله وارد منطقه رزمایش شدند و برنامه‌های خوبی در حال اجرا است.»

وی اضافه کرد: «برای هر سطحی از تهدید که دشمن طراحی کرده باشد، آماده‌ایم و مقابله می‌کنیم.»

این رزمایش پس از انتشار گزارش‌ها درباره احتمال آغاز عملیات ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه برگزار می‌شود.

یک روز پیش از آغاز این رزمایش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود، با اقدام نظامی احتمالی ترکیه مخالفت کرده بود.

وی خواستار اجرای توافق «آدانا» بین سوریه و ترکیه شده بود.

تفاهم‌نامه آدانا به سال‌های پایانی سده بیستم باز می‌گردد که بر اساس آن سوریه «پ‌کاکا» را سازمانی تروریستی شناخت و اردوگاه‌های این گروه در خاک سوریه را برچید و اعضایش را از کشور بیرون کرد.

تحولات تازه در مرز سوریه و احتمال حمله ترکیه به مناطق کردنشین این کشور پس از آن سرعت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از خروج نیروهای ایالات متحده از این مناطق خبر داد.

ولی بعد آقای ترامپ تحت فشار گسترده جمهوری‌خواهان و مخالفان خروج آمریکا از شمال سوریه، تهدید کرد که اگر ترکیه «از حد خود» تخطی کند اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد.

کردهای سوریه پس از اشغال بخش وسیعی از خاک این کشور توسط داعش، با حمایت آمریکا وارد جنگ با این گروه تروریستی شدند. به دنبال پاکسازی بخش‌هایی از شمال و شمال شرق خاک سوریه توسط کردها، یک نظام خودمختار محلی برای اداره این منطقه مستقر شد.

رزمایش یک روزه در بندرعباس و بوشهر

روز چهارشنبه همچنین یک رزمایش یک روزه با عنوان «اقتدار و آرامش» در بندرعباس و بوشهر با حضور تعدادی از نیروهای مرزبانی آغاز شد.

قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی، درباره این رزمایش گفت: «پیام این رزمایش که با حضور گسترده مرزنشینان و فعالان دریایی و نیروهای مرزبانی برگزار می‌شود، اعلام بی‌نیازی به حضور نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای به سازمان ملل و مجامع جهانی است.»

پس از خروج آمریکا از برجام سپاه پاسداران و ارتش چندین رزمایش‌ را به‌ویژه در خلیج فارس برگزار کرده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.