داستان ۲ پارک

یکشنبه, 19ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

معصومه ابتکار

ساخت یک مجتمع تجاری در پارک قزی استانبول که ابتدا با اعتراض آرام طرفداران محیط‌ زیست مواجه شده بود، اکنون با اعتراضات گسترده، صدها زخمی،‌هزاران بازداشتی و مرگ سه نفر روبه‌روست. این وضعیت را طرفداران محیط‌ زیست متحصن در پارک متصور نبوده و تنها متقاضی عدم تخریب پارک و ریشه‌کنی درختان بودند و ساختمان‌سازی در آن محل را ضد دموکراسی می‌خواندند.

بسیاری در ایران به‌ویژه فعالان محیط‌ زیست با شنیدن این خبر به یاد ماجرای پارک پردیسان تهران و مجوز دولت برای فروش این اکو پارک ارزشمند افتادند که شاید اگر مداخله شورای شهر و شکایت اعضای آن به دیوان عدالت اداری نبود، اکنون شاهد عملیات ساختمان‌سازی در بخشی از آن بودیم.

پارک پردیسان با حدود ۲۷۰ هکتار مساحت در غرب تهران از ارزشمندترین پارک‌های منطقه محسوب می‌شود. این پارک که دارای حداقل دو طرح جامع مربوط به سال‌های قبل و بعد از انقلاب است باید به صورت یک مرکز مطالعاتی، آموزشی و تفریحی محیط‌زیست تکمیل و در دسترس اقشار مختلف مردم قرار گیرد. طی دولت‌های هفتم و هشتم علاوه بر گسترش فضای سبز و گونه‌های متنوع گیاهی براساس طرح جامع، سالن همایش، موزه تنوع زیستی و موزه تاریخ طبیعی ایران که از جمله بزرگ‌ترین موزه‌های خاورمیانه در این زمینه محسوب می‌شود، راه‌اندازی شد. همچنین موزه آب و مرکز تحقیقات محیط‌زیست در آن دوره تکمیل شد و انتظار می‌رفت دولت بعدی پیگیر طرح جامع و ایجاد و توسعه بوم‌ها و زیستگاه گونه‌های متنوع در آن پارک باشد.

اما در اوایل سال ۹۰ با کمال تعجب تعدادی از خبرنگاران از مصوبه‌ای دولتی برای فروش پارک پردیسان خبر دادند. بر همین اساس چندین نوبت موضوع را در جلسات غیرعلنی شورای شهر مطرح کردم که با انکار و جانبداری سیاسی بعضی روبه‌رو شد. بنابراین پس از این‌که خبرنگاران کپی مصوبه دولت درباره فروش پارک پردیسان را در اختیارم قرار دادند آن را در جلسه علنی مطرح کرده و به‌رویت سایر اعضا رساندم. اعضای شورا نیز طرحی آماده کرده و طی آن از دولت خواستند مصوبه را لغو کند. البته این روند در مراحلی مورد مخالفت یا مماشات نمایندگان طرفدار دولت قرار گرفت و باعث تعویق کار شد. آن‌ها خواستار حضور نماینده دولت در جلسه مربوطه شورا بودند تا درباره موضوع توضیح دهد. نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با انکار قصد فروش پارک پردیسان مدعی عدم تصویب نهایی این طرح بود. از طرف دیگر سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های مستقل نیز قویا نسبت به فروش پارک اعتراض داشتند. درنهایت شورای اسلامی شهر تهران با مصوبه‌ای خواستار لغو فروش پارک پردیسان شد، اما از آنجا که خبرها حاکی از فعالیت عمرانی و حضور مشتری در داخل پارک بود، همزمان شکایتی علیه دولت جهت رد مصوبه شورای شهر به دیوان عدالت اداری توسط تعدادی از اعضای شورا ارائه شد و دیوان نیز بر توقف اجرای مصوبه فروش پارک رای داد. خوشبختانه تصویب نامه شورا و رای دیوان عدالت خیال فعالان و دوستداران محیط‌زیست را راحت کرد، اگرچه هنوز بعضی گزارش‌های تصویری خبرنگاران حاکی از احداث دیواری در میان پارک و سبب نگرانی است.

به‌هرحال، آنچه در استانبول اتفاق افتاد واکنش طبیعی مردم به رویکردی خطرناک است که تجارت و اقتصاد را در مقابل محیط‌ زیست و طبیعت شهری قرار می‌دهد اما مورد مشابه آن در تهران با مقاومت شورای شهر و اقدام به موقع دستگاه قضایی که سبب عقب‌نشینی دولت از موضع فروش پارک شد، نتیجه‌ای مثبت داشت و مسئله پارک پردیسان بدون هرگونه تشنج‌آفرینی فعلا ختم به خیر شده است.
از: روزنامه بهار


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.