سرشت علم(۷۲): چارلز داروین و نظریه ی “گزینش طبیعی”

جمعه, 3ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

دکتر ریموند رخشانی

مقاله و فایل صوتی هفتاد و دوم

با سلام، من ریموند رخشانی هستم و حوزه کارشناسی من مهندسی‌ سیستم‌ هاست، و تخصص علمی من در بکارگیری اندیشه سیستمی‌ برای انتقال فن آوری مدرن و اجرا و پیاده سازی تولید فراورده‌ های نوین می‌‌ باشد.
در این سلسله از مقالات و فایل‌ های صوتی، کوشش می کنم که علم مدرن را (به زبان فارسی) از پایه به دوستانی که علاقمند هستند، در حد توان، ارائه کنم. از اساتید، پژوهشگران و اندیشمندان عزیز، خواهشمندم که لینک‌ ها را به دوستان و بویژه به جوانان دانش پژوه ما (که اغلب دسترسی نظام مند برای آشنایی با علم مدرن – به زبان فارسی – ندارند) ارسال فرمایند.

لینک همه مقالات و فایل‌های صوتی پیشین در پایان مقاله گذاشته شده[۱] است.

دوستانی هم که در شبکه‌ های اجتماعی حضور دارند، می توانند این مجموعه فایل‌ های صوتی و مقالات “سرشت علم” را از ابتدا از طریق لینک تلگرام زیر با دوستان دیگر شریک شوند. با احترام، ر. رخشانی

(“https://t.me/natureofscience”)

چارلز داروین و نظریه ­ی[۲] “گزینش طبیعی

امروزه واقعیتِ اینکه زندگی‌ بَر روی زمین، در طولِ بیش از چهار میلیارد سال تاریخِ زمین[۳]، فرگشت یا تکامُلی تدریجی‌[۴] (از شیمیایی به زیست­ شناختی) داشته است ایده­ ای تثبیت­ شده در علم [۵]است[۶].

همه­ ی شواهد[۷] از کالبدشناسیِ‌ تطبیقی[۸]، از اندام ­واره‌ هایِ اضافه­ باقیمانده[۹]، از ساختار‌های سلولی[۱۰] و ملکولی[۱۱] و دیگر گواه‌ ها[۱۲] از تبارزاییِ[۱۳] ملکولی[۱۴] و همچنین از سنگواره‌ ها[۱۵] و فسیل­ ها[۱۶] همه و همه به تغییراتِ فرگشت تدریجی‌ و به تکاملِ تدریجی[۱۷]‌ زندگی‌ اشاره دارند[۱۸].

اما درک و شناختِ امروزی ما از مکانیسم‌ های فرآیندیِ تکامل[۱۹]، عمدتاً مدیونِ تحقیقاتِ طبیعت ­شناس  بریتانیایی چارلز داروین[۲۰] (۱۸۰۹-۱۸۸۲( می‌‌باشد.[۲۱]

  • داروین[۲۲] علیرغم اینکه فرزندی از خانواده ­ای دانشمند و مشهور بود[۲۳] در کودکی و جوانی‌ شاگردِ متوسطی بود[۲۴].
  • پس از نیمه­ کاره گذاشتن مدرسه­ ی پزشکی‌ و ترکِ مدرسه­ ی الهیات داروین به تاریخِ طبیعت علاقه­ مند شده[۲۵] و بالاخره در سال ۱۸۳۱ از دانشگاهِ کمبریج فارغ­ التحصیل شد[۲۶].
  • با توصیه­ ی خانواده، او بعنوانِ عضو هیئتِ پژوهشی و دریانوردی بیگل[۲۷] بمدتِ ۵ سال )۱۸۳۱- ۱۸۳۶ (به جزایرِ اقیانوسِ کبیر و به امریکایِ جنوبی سفر کرد و به تحقیق پرداخت[۲۸].
  • داروین در پژوهش‌ های خود تنوع گونه ‌ها و تطبیق و تغییر‌شان با شرایطِ طبیعی‌ شان[۲۹] را به دقت یاداشت کرد[۳۰]. ظرافتِ برخی‌ نوشته‌ ها در موردِ پرندگان و لاک­ پشت ‌ها[۳۱] در جزایرِ گالاپاگوس[۳۲]  بی ­نظیر بودند.[۳۳]
  • تا زمان داروین باور بر این بود که موجودات و جانوران و گیاهان غیرقابل ­تغییر هستند[۳۴] و همه و همه بشکلِ امروزیِ خود آفریده شده­ اند[۳۵]. تحقیقاتِ داروین پیرامونِ پرندگان و تغییر‌شان با محیطِ زیستِ خود آن پیش ­اِنگاشت ‌ها و آن باور‌های دینی[۳۶] را به پرسش کشید[۳۷].
  • در سال ۱۸۳۷ او دستنوشته‌ های خصوصیِ خود بنام “یادداشت ‌هایی‌ پیرامون ترادِگرشِ گونه ­ها[۳۸]” را به پایان رسانده بود[۳۹].
  • پس از اینکه او به واقعیتِ تکاملِ گونه ‌ها متقاعد شده بود شناختِ مکانیسم‌ های تکامل را موضوعِ پژوهش خود قرار داد[۴۰].
  • کارهای اقتصاددان انگلیسی‌ توماس رابرت مالتوس[۴۱] (۱۷۶۶-۱۸۳۴) که نوشته­ ی معروفِ او “مقاله ­ای پیرامون اصلِ جمعیت[۴۲]” ارتباطِ عرضه ­ی غذا و جمعیت را مطرح کرده بود در آثارِ داروین بی­ تاثیر نبود[۴۳].
  • نظریات داروین همچنین متاثر از نظریاتِ جیامباتیستا ویکو[۴۴] پیرامون پیشرفتِ آدمی‌ و آگاهی‌ متناوبِ بشر و تئوری تکاملِ اجتماعی وی و مطابق با الگوی نظریه­ ی “تاریخِ ادواری[۴۵]ویکو هستند[۴۶].
  • داروین تا سال ۱۸۴۲ خلاصه ­ای بر روی نظریه ­ی تکاملِ خود نوشته بود و به دوستانِ دانشمند خود عرضه کرده بود. اما او انتشارِ کتابِ خود را بدلیلِ اعتراض ‌های کلیسا به تعویق انداخت[۴۷].

در سال ۱۸۵۸ پس از اصرارِ دوستان خود برای انتشارِ کتاب[۴۸]، داروین بالاخره کتاب “سرچشمه ­های گونه­ ها[۴۹]” را بچاپ رساند[۵۰]. در آن کتاب او فرآیندِ تکامل از طریقِ گزینشی طبیعی[۵۱] را توضیح می‌‌ دهد.

نظریاتِ او بر اساسِ چندین مشاهده پایه ­ریزی شده بود[۵۲]:

  • همه ­ی گونه‌ ها تعداد اولادی[۵۳] بیش از آن دارند که اغلب بدلایلِ کمبودِ غذا، آب و یا فضایِ زیست­ محیطی،‌ بقایی سالم ‌‌یابند و
  • همه­ ی گونه­ ها تنوعِ فراوانی را در خصوصیاتِ فیزیکی‌ و جسمانیِ‌ خود نشان می ‌‌دهند[۵۴] و
  • شاخصه ‌های سودمندتر[۵۵] به برخی گونه‌ ها شانس بقایِ بیشتری می ‌‌دهند و آن شاخصه‌ های غالب نسل پس از نسل به اولاد منتقل می ‌‌شوند[۵۶] و بالاخره اینکه
  • پس از گذرِ چندین نسل، تغییراتِ تدریجی‌ به تغییراتِ ثابت­ تر، بزرگ­ تر و شاخص ­تری تبدیل می ‌‌شوند  – یعنی‌ تکامل.

داروین این فرآیند را گزینشِ طبیعی نامید.

  • در واقع او این مقوله را با مقایسه­ ی نظری خود با گزینشِ مصنوعی که در زادگرایی حیواناتِ اهلی مدت ‌ها موردِ استفاده بود برساخت.
  • معروف ‌ترین آزمون اثباتی نظریه­ ی داروین را دو دانشمندِ سوئدی دان نیلسون[۵۷] و سوزان پلگر در دانشگاه لوند[۵۸] پیرامونِ فرآیندِ تکامل چشم[۵۹] انجام داده ­اند.

“داروینیسم” این ایده را مطرح کرد که تکاملِ موجودات نتیجه­ ی فرآیندی ­ست که داروین آن را فرآیندِ گزینش طبیعی نامید[۶۰] و این نظریه را مطرح نمود که موجودات خود را در فرآیندی تاریخی با محیط زیست­ شان تطبیق می­ دهند[۶۱]. به نظرِ داروین انگیزه­ های این تکامل بواسطه­ ی “انتخابِ آگاهانه­ ی فردی” نبوده بلکه نتیجه­ ی تاثیراتِ زیست­ محیطی و نتیجه ­ی تغییراتی است که در فرآیندِ تطبیق با آن تاثیرات و تغییرها صورت می ­پذیرد.[۶۲]

اگر به نحوی ساده به این نظریه نگاه کنیم (بدون اینکه متهم به تقلیل­ گرایی شویم) بنابر دکترینِ “داروینیسم” مثلا” تواناییِ وفق و تطبیقِ رنگِ پوستِ آفتاب ­پرست با محیط ­­اش مَحصولِ فرآیندی تاریخی ‌­ست که بقای آن موجود را ) قابلیتِ استتارِ آفتاب ­پرست برای جلوگیری از شکارشدن و برای شکارکردنِ حشرات( چون گزینشی طبیعی در محیطِ زیست ­اش شکل ­داده است[۶۳]. نتیجتا” این محیطِ زیست است که در فرآیندی تاریخی گزینشِ طبیعیِ موجودات را “تعیین” می­کند و نه “انتخابِ فردیِ” آدمی یا موجودات[۶۴]. یا مثلا” زرافه‌ گردنِ درازش را “انتخاب” نکرده بلکه گردنِ وی گزینشی طبیعی برای وفق و تطبیقِ[۶۵] زرافه‌ با محیطِ زیست ­اش بوده است[۶۶]. گردنِ زرافه محصولِ آداپته کردنِ  )تطبیقِ (تاریخی آن موجود با محیطِ زیست خود بوده است. داروین مطرح کرده بود که اغلب تغییر و تکامل در گونه‌ ها، بسیار آهسته و تدریجی، در طول نسل­ ها و در بیشتر موارد در تغییراتی جزیی صورت می ‌‌پذیرد[۶۷].

کتاب “سرچشمه­ های گونه­ ها” جنجال­ برانگیز بود.

  • بسیاری از اربابِ دین وی را مرتد[۶۸] شمردند و نظریاتِ او را نظریاتی شیطانی خواندند که نظریه­ ی آفرینشِ الهی را به چالش کشیده بود[۶۹].
  • برخی‌ دیگر داروین را شخصی‌ بی ­اخلاق  خواندند.
  • برخی‌ جزم­ اندیش­ ها نیز نظراتِ تاریخ ­گرایِ (چندین نسلی) او را به حوزه­ ی سیاست[۷۰] و به” علوم” انسانی، اجتماعی و سیاسی[۷۱]  کشانده و به نظراتِ (تک ­نسلی) نژادپرستانه و فاشیستی (که تنها موجودِ قوی باید ادامه یابد[۷۲]) کِشاندند[۷۳].
  • اما دانشمندانِ علم نگاهی‌ متعادل ­تر به نظراتِ داروین داشتند[۷۴] و آنها را بعنوان الگویی تاریخی (چندین نسلی) بکار گرفتند.

داروین و دوستانِ دانشمند او کماکان نیاز به شواهدِ بیشتری برای توضیحِ مکانیسم‌ های فیزیکی‌ تغییر داشتند[۷۵].

  • پژوهش ‌های گِرگور مِندل و متعاقبِ آن کشفِ دی.  اِن.  اِی  شواهدِ لازم را فراهم کردند[۷۶].
  • درهم­ آمیزی یا درهم­ شدن موادِ ژنتیک پدر و مادر در فرآیندِ بازتولیدِ جنسی[۷۷]‌، امروزه منشأ گوناگونی اولاد و همچنین دلایل شباهت‌ ها و تفاوت‌ های آن‌ ها را، توضیح می‌‌ دهد[۷۸].
  • دِگرِش‌ های ژنتیکِ تصادفی [۷۹]هم توضیح دیگری برای دگرسانی‌ های اولاد هستند[۸۰].

تحقیقاتِ مدرن[۸۱] سنگواره­ شناسی[۸۲] و بویژه پژوهش‌ های اخیرتر[۸۳] دو دانشمندِ آمریکایی جی گولد  و نیلس الدریج[۸۴]  در موردِ فسیل‌ ها نشان داده­ اند که به غیر از تحولاتِ  تکاملیِ تدریجی‌، وقایعِ ناگهانی[۸۵] هم در مواردی به شکل­ گیری تکاملی[۸۶] متفاوتِ گونه‌ ها تاثیر گذاشته ­اند.[۸۷]

  • آنها آن نظریه را ” تعادلِ قطع ­شده[۸۸] “نامیده ­اند[۸۹].
  • اسنادِ سنگواره­ ای یا فسیلی تکاملِ اسب‌ ها[۹۰] در قاره­ ی آمریکا شواهدِ آنگونه ” تعادلِ قطع­ شده” هستند.[۹۱]
  • فرضیه­ ی “تعادلِ قطع ­شده” نشان می ‌‌دهد[۹۲] که علیرغم اینکه بسیاری گونه‌ ها (مطابق با اسنادِ سنگواره ­ای یا فسیلی[۹۳]) مدت‌ های طولانی تغییراتی جزیی دارند[۹۴] اما برخی‌ گونه ‌ها نیز در اثر تصادفات و سوانحِ زمین­ شناختی[۹۵]‌ در مدت‌ های (زمین ­شناسانه­ ی) کوتاه­ تری تکامل یافته ­اند.[۹۶]

یکی‌ از ایده‌ های کلیدیِ نظریه ­ی تکاملِ داروین از طریق گزینشِ طبیعی مطرح می ‌‌کند که گونه‌ های نوین[۹۷] تاریخاً جایگزین گونه ‌های کهن می ‌‌شوند[۹۸]، که آن ایده انقراض  نامیده شده است[۹۹].

  • از حوزه‌ های پژوهشی علمِ امروز[۱۰۰] شناختِ آهنگ انقراض[۱۰۱] است.
  • آهنگِ اِنقراض یکنواخت نیست[۱۰۲]. لایه‌ های سنگواره­ ای رسوباتِ فسیلی نشان می‌‌ دهند که در مواردی روی ­هم­ انباشته شدن برخی‌ ارگانیسم ‌ها[۱۰۳] میلیون ‌ها سال یکنواخت و ثابت ­اند[۱۰۴].
  • برخی‌ دیگر از لایه‌ های رسوبی بر ناپدیدشدنِ ناگهانیِ فسیلِ برخی‌ گونه ‌ها گواه دارند[۱۰۵].
  • اسنادِ سنگواره­ ای یا فسیلی نشان می‌‌ دهند که پنج واقعه­ ی اصلی‌ انقراض در تاریخِ این کره اتفاق افتاده است[۱۰۶]. پس از هریک با نابودی و یا با تکاملِ سریع ­تر برخی‌ گونه‌ ها روبرو هستیم[۱۰۷].

دلایل هر یک از انقراض ‌ها موضوعِ بحث هستند[۱۰۸].

  • یکی‌ از دلایل به اثبات ­رسیده در موردِ یکی‌ از آنها که منجر به نابودی دایناسور‌ها و ۹۵ درصدِ دیگر جانوران گردید[۱۰۹] در برخورد سنگ­ شهابی حدودا ۶۵ میلیون سال پیش به کره ­ی زمین[۱۱۰] در جایی‌ که امروز در کشور مکزیک شبه جزیره­­ ی یوکاتان[۱۱۱] نامیده می‌‌ شود بوده است[۱۱۲].
  • دلایلِ انقراض دوره­ ی پِرمیان  حدودِ ۲۴۵ میلیون سال پیش هنوز شناخته شده نیست[۱۱۳]. اگرچه پژوهش‌ ها بیش از هرچیز بیشتر به تغییروتحولات عظیمِ اقلیمی گواه می ‌‌دهند[۱۱۴].

از انقراض‌های کوچک و منطقه ­ای ­تر می‌‌ توان به انقراضِ ماموت ­ها[۱۱۵]، کرگدن ‌های بزرگ  و خرطوم ­دارانی[۱۱۶] که دیگر نیستند در حدود ۱۱۰۰۰ سال پیش در قاره­ ی آمریکا نام برد[۱۱۷].

  • فسیلِ استخوان ‌ها نشان از آن دارند که حدودِ سه­ چهارم آنها در همان حدود منقرض شده­ اند[۱۱۸].
  • فسیل‌ ها همچنین نشان می ‌‌دهند که اشکالِ کوچک ­ترِ زندگی‌ بهیچوجه در آن زمان از بین نرفته­ اند و در میانِ فسیل‌ ها همیشه ابزار‌های سنگی‌ شکار هم یافت شده ­اند که بدین مفهوم است که فعالیت ‌های بشر هم در انقراض سهیم بوده­ اند[۱۱۹].
  • به نظر می ‌‌رسد که امروزه هم، بدلیل فعالیت‌ های بی ­رویه­ ی بشر، ما در دوره­ ی انقراضِ جدیدی[۱۲۰] بسر می ‌‌بریم.[۱۲۱]

————————————–

[۱]

https://www.linkedin.com/in/raymond-rakhshani-16628a5/detail/recent-activity/shares/

[۲]

چاپ و انتشار این مقالات و فایل‌ های صوتی بدون ذکر نام نویسنده (ر. رخشانی)  و مرجع، و هرگونه استفاده برای مقاصد خصوصی و اهداف انتفاعی بدون گرفتن مجوز از نویسنده اکیدا غیرقانونی است. 

[۳]

Hazen, Robert, M. and Dixon, Walter, and LLC Gildan Media. The Story of Earth: The First 4.5 Billion Years, from Stardust to Living Planet. Gildan Media LLC, 2012.

[۴]

Rogers, Alan. R. The Evidence for Evolution. University of Chicago Press, 2011.

[۵]

Ferrie, Chris. ABCs of Science. Sourcebooks Explore, 2017.

[۶]

Rakhshani, Raymond. Origins of Modernity. Even Development in the Evolution of Science and Technology. South Carolina: CreateSpace, A Division of Amazon Publishing, 2011.

[۷]

Hazen, Robert, M. Symphony in C: Carbon and the Evolution of (Almost) Everything. W. W. Norton & Company, 2019.

[۸]

Kardong, Kenneth. Vertebrates: Comparative Anatomy, Function, Evolution. McGraw Hills, 2018.

[۹]

Buzzacott, Francis, H. Bisexual Man or Evolution of the Sexes. Franklin Classics, 2018.

[۱۰]

Kardong, Kenneth, V. An Introduction to Biological Evolution. McGraw Hill Education, 2007.

[۱۱]

Mason, Stephen, F. Chemical Evolution: Origins of the Elements, Molecules, and Living Systems. Oxford University Press, 1993.

[۱۲]

Rajarethinam, Emmanuel. Roots of Evolution: Big Bang, Abiogenesis, Self-Intelligibility and Social Set-up: Underlying Links and Patterns. Independently Published, 2017.

[۱۳]

Bromham, Lindell. An Introduction to Molecular Evolution and Phylogenetics. Oxford University Press, 2016.

[۱۴]

Zimmer, Carl, and Emlen, Douglas, J. Evolution: Making Sense of Life. W. H. Freeman, 2015.

[۱۵]

Teicher, Bernhard. R. Parallel Developments: Geophysical/ Paleontological Timeline from Big Bang to 3000 BC. BIOCOMM Press, 2016.

[۱۶]

Teicher, Bernhard. R. Parallel Developments: Geophysical/ Paleontological Timeline from Big Bang to 3000 BC. BIOCOMM Press, 2016.

[۱۷]

Hernandez, Eduardo. Emergent Chemical Evolution: The Origin of Life Solved. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2018.

[۱۸]

All evidence from Comparative anatomy, vestigial organs, molecular and cellular structures, molecular phylogeny and from fossils

[۱۹]

Markert, B. and Fraenzle, S. Chemical Evolution: The Biological System of the Elements. Springer, 2015.

[۲۰]

Charles Darwin

[۲۱]

Darwin, C. The Origin of Species. New York: Penguin, 1985.

[۲۲]

Darwin, Charles, and Barlow, Nora. The Autobiography of Charles Darwin: 1809-1882. W. W. Norton & Company, Revised, 1993.

[۲۳]

Strager, Hanne, and Darwin, Sarah. A Modest Genius: The Story of Darwin’s Life and How His Ideas Changed Everything. Amazon Digital Services LLC, 2016.

[۲۴]

Bright, Michael, and Carpentier, Margaux. Darwin’s Tree of Life. Crocodile Books, 2019.

[۲۵]

Darwin, Charles. The Classic Autobiography of Charles Darwin. Independently Published, 2019.

[۲۶]

Darwin, Charles, and Wilson, David, O. From So Simple a Beginning: Darwin’s Four Great Books: Voyage of the Beagle, The Origin of Species, The Descent of Man, The Expression of Emotions in Man and Animals.) W. W. Norton & Company, 2005.

[۲۷]

HMS Beagle

[۲۸]

Thompson, Ken. Darwin’s Most Wonderful Plants: A Tour of His Botanical Legacy. University of Chicago Press, 2019.

[۲۹]

Sis, Peter. The Tree of Life: Charles Darwin. Square Fish, 2016.

[۳۰]

Browne, Janet. Charles Darwin: The Power of Place. Knopf, 2011.

[۳۱]

Hirsch, Rebecca, E. Leatherback Sea Turtles: Ancient Swimming Reptiles (Comparing Animal Traits.) Lerner Classroom, 2015.

[۳۲]

Galapagos Islands

[۳۳]

Weiner, J. The Beak of the Finch. New York: Knopf, 1994.

[۳۴]

Loxton, Daniel. Evolution: How We and All Living Things Came to Be. Kids Can Press, 2010.

[۳۵]

Quammen, David. The Tangled Tree: A Radical New History of Life. Simon & Schuster, 2019.

[۳۶]

Teicher, Bernhard. R. Parallel Developments: Geophysical/ Paleontological Timeline from Big Bang to 3000 BC. BIOCOMM Press, 2016.

[۳۷]

The History Hour. Charles Darwin: A Great Biologist. The Entire Life Story. Independently Published, 2018.

[۳۸]

Notes on the Transmutation of Species

[۳۹]

Dawkins, Richard. The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution. Free Press, 2009.

[۴۰]

Boles, David, B. Cognitive Evolution. Routledge, 2019.

[۴۱]

Thomas Robert Malthus

[۴۲]

Essay on the Principle of Population

[۴۳]

Malthus, Robert Thomas, and Mayhew, Robert (Editor.) An Essay on the Principle of Population and Other Writings (Penguin Classics Series.) Penguin Classics, 2015.

[۴۴]

Fisch, H. and Bergin, T.G. The New Science of Giambatista Vico. Ithaca, NY: 1968.

[۴۵]

cyclical theory of history

[۴۶]

Vico, Giambattista, and Bayer, Thora Ilin (Editor,) and Verene, Donald Phillip (Editor.) Giambattista Vico: Keys to the “New Science” : Translations, Commentaries, and Essays. Cornell University Press, 2008, (Originally Published in 1744.)

[۴۷]

The History Hour. Charles Darwin: A Great Biologist. The Entire Life Story. Independently Published, 2018.

[۴۸]

Wallace, Alfred Russel. Darwinism (1889): An Exposition of the Theory of Natural Selection with Some of Its Applications. Library of Alexandria, 2009.

[۴۹]

Darwin, Charles. On the Origin of Species: By Means of Natural Selection, the Cornerstone of Evolutionary Biology. Studium Publishing, 2018.

[۵۰]

Darwin, C. The Origin of Species. New York: Penguin, 1985.

[۵۱]

Natural selection

[۵۲]

Erickson, Viana, and Nicolaou, Laoura, and Katsantonis, Louis. Darwin and the Tree of Life. Independently Published, 2019.

[۵۳]

offsprings

[۵۴]

Diversity in physical traits

[۵۵]

advantageous traits become dominant

[۵۶]

Rajarethinam, Emmanuel. Roots of Evolution: Big Bang, Abiogenesis, Self-Intelligibility and Social Set-up: Underlying Links and Patterns. Independently Published, 2017.

[۵۷]

Nilsson, Dan Eric, and Land, Michael, F. Animal Eyes. Oxford University Press, 2012.

[۵۸]

Dan Nilsson and Susannee Pelger in Lund University

[۵۹]

Warrant, Eric, and Nilsson, Dan. Invertebrate Vision. Cambridge University Press, 2006.

[۶۰]

Harari, Yuval Noah. Sapiens: A Brief History of Humankind. Harper Audio, 2017.

[۶۱]

Loxton, Daniel. Evolution: How We and All Living Things Came to Be. Kids Can Press, 2010.

[۶۲]

Young, R. Mind, Brain, and Adaptation in the Nineteenth Century. Oxford: Oxford University Press, 1970.

[۶۳]

Marshak, Stephen. Earth: Portrait of a Planet. W. W. Norton & Company, 2015.

[۶۴]

Darwin, Charles. The Expression of Emotions in Man and Animals. New York: Oxford University Press, 1998.

[۶۵]

Williams, George Christopher, and Dawkins, Richard. Adaptation and Natural Selection: A Critique of Some Current Evolutionary Thought (Princeton Science Library.) Princeton University Press, 2018.

[۶۶]

Kolbert, Elizabeth. The Sixth Extinction: An Unnatural History. Picador, 2015.

[۶۷]

Gould, S.J. Flamingo’s Smile. New York: Norton, 1985.

[۶۸]

heretic

[۶۹]

Meyer, Stephen, C. Darwin’s Doubt. HarperOne, 2014.

[۷۰]

Redbeard, Ragnard. Might is Right (1896): or the Survival of the Fittest. Amazon Digital Services Reprint, 2012.

[۷۱]

Kuttner, Robert. Can Democracy Survive Global Capitalism? W. W. Norton & Company, 2019.

[۷۲]

Passmore, Kevin. Fascism: A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2014.

[۷۳]

Hofstadter, Richard. Social Darwinism in American Thought. Beacon Press, 1992.

[۷۴]

Browne, Janet. The Quotable Darwin. Princeton University press, 2017.

[۷۵]

Godfrey-Smith, Peter. Darwinian Populations and Natural Selections.Oxford University Press, 2011.

[۷۶]

Mendel, Gregor. Experiments in Plant Hybridization: The Genetic Heredity Demonstrated by Hybrids of Garden Peas. Lulu.com, 2018.

[۷۷]

Kervran, C. L. and Lockwood, Crosby. Biological Transmutation. Beekman Publishers, 1999.

[۷۸]

Enriquez, Juan, and Gullans, Steve. Evolving Ourselves: Redesigning the Future of Humanity, One Gene at a Time. Portfolio, 2016.

[۷۹]

random genetic mutations

[۸۰]

Shermer, Michael, and John Wagner Studios. Why Darwin Matters: The Case for Evolution and Against Intelligent Design. Michael Shermer John Wagner Studios, 2008.

[۸۱]

Macfarlane, Robert. Underland: A Deep Time Journey. W. W. Norton & Company, 2019.

[۸۲]

Von Kronendonk, Martin, J. and Benette, Vickie, and Hoffman, Ellis. Earth’s Oldest Rocks. Elsevier, 2018.

[۸۳]

Moss, Stephen, and Attenborough, David. Planet Earth II: A New World Revealed. BBC Books, 2017.

[۸۴]

Jay Gould and Nils Eldridge

[۸۵]

Miller, Tyler, G. and Spoolman, Scott. Environmental Science. Brooks Cole, 2018.

[۸۶]

Macfarlane, Robert. Underland: A Deep Time Journey. W. W. Norton & Company, 2019.

[۸۷]

Gould, S.J. Ever Since Darwin. New York: Norton, 1978.

[۸۸]

punctuated equilibrium

[۸۹]

Gould, Stephen Jay. Punctuated Equilibrium. Belknapp Press of Harvard University Press, 2007.

[۹۰]

Eldredge, Niles. Eternal Ephemera: Adaptation and Origin of Species from the Nineteenth Century through Punctuated Equilibria and Beyond. Columbia University Press, 2016.

[۹۱]

Gould, S.J. Hen’s Teeth and Horse’s Toes. New York: Norton, 1983.

[۹۲]

Gould, Stephen Jay. The Structure of Evolutionary Theory. Belknapp Press of Harvard University Press, 2002.

[۹۳]

Sepkoski, David. Rereading the Fossil Record: The Growth of Paleobiology as an Evolutionary Discipline. University of Chicago Press, 2012.

[۹۴]

Kalinnikov, Yuriy. The Proof of Inherited Acquired Characteristics. Independently Published by Amazon Digital Services, LLC., 2014.

[۹۵]

Synge, Ann, and Oparin, Aleksandr Ivanovic. The Origin of Life on Earth. Andesite Press, 2017.

[۹۶]

Gould, S.J. The Panda’s Thumb. New York: Norton, 1980.

[۹۷]

Le Gros Clark, Sir Wilfred Edward, and Campbell, Bernard. G. Fossil Evidence of Human Evolution: Introduction to the Study of Paleontology. University of Chicago Press, 1979.

[۹۸]

Lockwood, C. C. The Yucatan Peninsula. LSU Press, 1989.

[۹۹]

Ward, Peter, and Kirschwink, Joe. A New History of Life: The Radical New Discoveries about the Origin and Evolution of Life on Earth. Bloomsbury Press, 2016.

[۱۰۰]

McPhee, Ross, D. E. and Schouten, Peter. End of the Megafauna: The Fate of the World’s Hugest, Fiercest, and Strangest Animals. W. W. Norton & Company, 2018.

[۱۰۱]

rate of  extinction

[۱۰۲]

Brusatte, Steve. The Rise and Fall of the Dinosaurs: A New History of the Lost World. William Morrow, 2018.

[۱۰۳]

Miller, Tyler, G. and Spoolman, Scott. Environmental Science. Brooks Cole, 2018.

[۱۰۴]

Shonting, David, and Ezrailson, Cathy. Chicxulub: The Impact and Tsunami, The Story of the Largest Known Asteroid to Hit the Earth. Springer, 2016.

[۱۰۵]

Ehrlich, Paul, R. Extinction: The Causes and Consequences of the Disappearance of Species. Random House, 1981.

[۱۰۶]

Alvarez, W. A Most Improbable Journey: A Big History of Our Planet and Ourselves. W. W. Norton and Company, 2017.

[۱۰۷]

Charles River Editors. The Triassic Period: The History and the Legacy of the Geologic Era that Witnessed the Rise of Dinosaurs. Independently Published, 2019.

[۱۰۸]

Hazen, Robert, M. and Dixon, Walter, and LLC Gildan Media. The Story of Earth: The First 4.5 Billion Years, from Stardust to Living Planet. Gildan Media LLC, 2012.

[۱۰۹]

Moss, Stephen, and Attenborough, David. Planet Earth II: A New World Revealed. BBC Books, 2017.

[۱۱۰]

Marshak, Stephen, and Rauber, Robert. Earth Sciences: The Earth, the Atmosphere, and Space. W. W. Norton & Company, 2017.

[۱۱۱]

Yucatan Peninsula

[۱۱۲]

National Geographic. National Geographic Magazine When Dinosaurs Ruled. Time Inc., 2014.

[۱۱۳]

Bynam, William. A Little History of Science. Yale University Press, 2012.

[۱۱۴]

McGhee, Jr. George. Carboniferous Giants and Mass Extinction: The Late Paleozoic Ice Age World. Columbia University Press, 2018.

[۱۱۵]

mammoths

[۱۱۶]

mastodons

[۱۱۷]

Mayr, Gerald. Avian Evolution: The Fossil Record of  Birds and its Paleobiological Significance. Wiley – Blackwell, 2016.

[۱۱۸]

Benton, Michael, J. and Harper, David, A. T. Introduction to Paleobiology and the Fossil Records. Wiley – Blackwell, 2009.

[۱۱۹]

Brannen, Peter. The Ends of the World: Volcanic Apocalypses, Lethal Oceans, and Our Quest to Understand Earth’s Past Mass Extinctions. Ecco, 2017.

[۱۲۰]

Kolbert, Elizabeth. The Sixth Extinction: An Unnatural History. Henry Holt & Company, 2014.

[۱۲۱]

Hutmacher, Kimberly. Studying Our Earth, Inside and Out. Rourke Educational Media, 2019.

ر. رخشانی[۱]

حضور پر سئوال یاد”

«قرنها می ­گذرد
و طبیعت به همان راه که داشت
ره خود می­ سپرد»
نیما

تا چند در یادهای بی ­نشان

رویای ستارگان

تکرار می ­شود؟

تا چند آواز آدمی

برای عدل

برای آزادی

برای شوق و رهایی،

برای هرآنچه هست

چه در سایه ­سار راه­ ها

چه در راه ­راه سایه­ ها،

چه در فریاد پسین و

چه در بغض آخرین،

تکرار می ­شود؟

تا چند حضور پر سئوال یاد

در رویای لحظه­ ی میعاد

تکرار می­ شود؟

————————–

[۱]

Rakhshani, R. Selected Poems. Craetespace, An Amazon.com Company, 2014.

——————————————

بخش ۷۱ این نوشته


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.