سومین روز اعتراضات در ایران؛ گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دستکم «۳۶» نفر است

یکشنبه, 26ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا، به بروز اعتراض‌های مردمی در شماری از شهرهای ایران انجامید. گزارش‌های رسمی از سه کشته و گزارش‌های غیر رسمی از ده‌ها کشته در جریان این اعتراض‌ها روایت دارند.

مهم‌ترین تحولات ۲۴ ساعت گذشته در اعتراضات ایران

  • دامنه اعتراض‌های مردم به افزایش قیمت بنزین در ایران روز شنبه گسترش یافت و حدود ۱۰۰ نقطه در ایران شاهد تجمع و اعتراض بود. خبرهای تأیید نشده‌ حاکی از ادامه برخی اعتراضات در روز یک‌شنبه است.
  • بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دستکم ۳۶ نفر از معترضان کشته شده‌اند.
  • آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر افزایش قیمت بنزین حمایت کرد.
  • پس از حمایت رهبر از افزایش قیمت بنزین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح خود مبنی بر لغو افزایش قیمت بنزین را پس گرفتند.
  • محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور و حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی از دخالت «خارجی» در اعتراض‌ها گفته‌اند و معترضان را تهدید کرده‌اند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز معترضان را وابسته به «منافقین» خوانده است.
  • در اعتراض‌های روز شنبه چند بانک در تهران، اسلام‌شهر، بهبهان و جاده ساوه و یک حوزه علمیه در اصفهان به آتش کشیده شده‌اند.
  • اعتراض‌هایی به روش متفاوت مانند خالی کردن کامیون ماسه در جاده، بستن بزرگراه توسط مردمی که در حال بازی هستند، رقص به نشانه اعتراض و توقف خودرو در خیابان در این دوره از اعتراض‌ها بیشتر دیده شد که به نظر می‌رسد متاثر از تصاویر و رویدادهای اعتراض‌های فرانسه، لبنان و عراق باشند.
  • تصاویری از آتش زدن تصویر رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده و معترضان شعارهایی علیه کمک‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی در فلسطین و لبنان سر داده‌اند.
  • شبکه ناظران اینترنت موسوم به «نت‌بلاکز» که اختلال و قطع اینترنت را در نقاط مختلف جهان رصد می‌کند، می‌گوید، اینترنت در ایران با اختلال قابل توجهی روبه‌رو شده است و شبکه‌های تلفن «همراه اول»، «رایتل» و «ایران‌سل» در ایران شنبه از ساعت شش عصر به وقت محلی خاموش شده‌اند.
  • بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دستکم ۳۶ نفر از معترضان به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند.

    با این حال مقامات جمهوری اسلامی تنها کشته شدن یک نفر در سیرجان و یک نفر در شهریار را تایید کرده‌اند.

    بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری در جوانرود ۱۴ نفر، در مریوان ۶ نفر، درسنندج ۱ نفر و در کرمانشاه ۶ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

    همچنین بر اساس فیلم‌های منتشر شده در گلشهر کرج ۱ نفر، در شیراز ۱ نفر، دراصفهان ۱ نفر و در بهبهان ۴ نفر از معترضان کشته شدند.

    از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.