سخنگویان حزب “سبزها” و “دمکرات آزاد”: دولت آلمان سرکوب معترضان ایران را محکوم کند

چهارشنبه, 29ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

سخنگویان سیاست خارجی حزب “سبزها” و “دمکرات آزاد” آلمان، خواهان موضع‌گیری آلمان در قبال سرکوب معترضان ایرانی شده‌ و گفته‌اند که معترضان، نه فقط برای گرانی بنزین، بلکه در واکنش به فساد و سوءمدیریت به خیابان‌ها آمده‌اند.

    
Iran | Protest gegen Preissteigerung von Benzin (MEHR/A. Vahabzadeh)

 امید نوری‌پور، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها در آلمان در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی با معترضان ایرانی ابراز همبستگی کرده و یادآور شده که تظاهرکنندگان دلایل زیادی برای اعتراض به شرایط کشور دارند. در این اطلاعیه آمده که هرچند اعتراضات به خاطر افزایش بهای بنزین شروع شد اما نارضایتی‌گسترده از فقدان حقوق سیاسی، تورم شدید، فساد و سوءمدیریت و هدر رفتن منابع مهم داخلی برای حمایت از کشمکش‌های منطقه‌ای، از عوامل دیگر این اعتراض‌ها هستند.

بیژن جیرسرایی، سخنگوی سیاست خارجی حزب “دمکرات آزاد” نیز در توییتی نوشته است: «مردم ایران علیه تحریم‌های آمریکا به خیابان نیامده‌اند، بلکه در اعتراض به فساد، سوء مدیریت و فقدان آزادی در کشور خودشان دست به تظاهرات زده‌اند..

Bijan Djir-Sarai

@DjirSarai

Die Menschen im Iran demonstrieren nicht gegen die US-Sanktionen, sondern gegen Korruption, Missmanagement und die nicht vorhandene Freiheit im eigenen Land.

۱۴۰ people are talking about this

امید نوری‌پور در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرده که خشونت و سرکوب‌گری نیروهای امنیتی، بسیار نامتناسب است: «وقتی مردم از فرط نومیدی از قیمت غیرقابل قبول بنزین اعتراض می‌کنند، سیستم باید به آنها راه حل‌ نشان دهد، نه خشونت.»

Deutschland Koalitionsgespräche Berlin Archibild Omid Nouripour

امید نوری‌پور

او نوشته که دولت فدرال آلمان باید بدون تاخیر، سرکوب معترضان در ایران را محکوم کند و از تهران بخواهد اتصال مردم به خدمات اینترنتی را باز گرداند: «با وجود نیاز به حفط توافق اتمی، اتحادیه اروپا نباید در قبال اوضاع داخلی و شرایط ناگوار حقوق بشر در ایران سکوت پیشه کند.»

در اطلاعیه مطبوعاتی حزب “سبزها” آمده که دولت آلمان و شرکای اروپایی آن باید هم‌زمان، خط مشی آمریکایی “فشار حداکثری” را که به دنبال تغییر رژیم از طریق فقیرتر شدن مردم است، خنثی کنند: «افزون بر این، وعده ایجاد فرصت برای مبادلات مالی با ایران نباید فراموش شود و به خطر افتد.»

بیژن جیرسرایی، سخنگوی سیاست خارجی حزب “دمکرات آزاد” آلمان نیز با ابراز تاسف از انفعال دستگاه دیپلماسی آلمان در قبال اوضاع ایران یا هنگ کنگ در توییتی نوشته است: «همچنان منتظر اظهارنظر هایکو ماس، وزیر خارجه در زمینه اوضاع جاری ایران هستم.»

Bundestagsabgeordnete mit Migrationshintergrundبیژن جیرسرایی

او در روز دوم اعتراضات سراسری در ایران نوشته بود: «جمهوری اسلامی پاسخ معترضان را با خشونت داده و اینترنت را محدود کرده است. دولت آلمان باید علیه این سرکوب موضع‌گیری کند.»

Bijan Djir-Sarai

@DjirSarai

Ich warte immer noch auf eine klare Aussage des Außenministers @HeikoMaas zu der aktuellen Situation im Iran.

۱۴۰ people are talking about this

در اعتراضات سراسری ایران که از شامگاه جمعه ۲۴ آبان در واکنش به افزایش سه برابری بهای بنزین شروع شد، ده‌ها نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای استفاده از گلوله‌های جنگی برای مقابله با معترضان را نگران‌کننده خواند. سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته که او گزارش‌ها درباره اعتراضات ایران را با نگرانی دنبال می‌کند و از این که شماری از مردم جان خود را از دست داده‌اند، ناراحت است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.