سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع ایران به «کمتر از نصف» سقوط کرد

پنجشنبه, 21ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

گزارش جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران از وضعیت هفت‌ماهه صنایع کشور نشان می‌دهد که میزان جذب سرمایه‌های خارجی در این بخش طی دوره یاد شده به ۷۸۴ میلیون دلار رسیده است.

این رقم در دوره مشابه در سال ۹۶ که هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود، یک میلیارد و ۸۸۴ میلیون دلار بود.

بر اساس آمارهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) میزان جذب سرمایه‌های خارجی در کل اقتصاد ایران طی سال گذشته حدود ۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وزارت صنعت قبلا جزئیات جذب سرمایه‌گذاری خارجی را منتشر می‌کرد، اما اکنون این بخش را حذف کرده است. اما در هفت‌ماهه اول سال ۹۶، بیشترین سرمایه‌ها از چین، عراق و ترکیه در حوزه خودروسازی جذب شده بود.

این حوزه بعد از تشدید تحریم‌های آمریکا با بحران مواجه شد.

گزارش جدید وزارت صنعت می‌گوید تولید خودروی سواری در کشور طی هفت ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۵ درصد کاهش یافته و به ۳۹۴ هزار دستگاه رسیده است. این رقم نسبت به هفت ماه سال ۹۶ نیز کمتر از نصف شده است.

تولید انواع دیگر وسایل نقلیه، شامل کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس نیز با شدت بیشتری افت داشته است.

اگرچه در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۶ تحریم‌ها از اقتصاد ایران رخت برکشید و سرمایه‌گذاری خارجی نیز مقداری افزایش یافت، اما سرمایه‌گذاری‌های دولتی طی یک دهه گذشته (به نسبت تولید ناخالص داخلی) روند کاهشی داشته است.

آمارهای صندوق بین‎‌المللی پول حاکی است سرمایه‌گذاری‌های دولتی و نهادهای حکومتی ایران طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ حدود ۵.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده، اما این رقم در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ نصف شده است.

گزارش مرکز آمار می‌گوید که میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های مختلف اقتصادی طی هفت ماه سال جاری ۴۴۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

البته با توجه به افت ارزش ریال و تورم، ارزش واقعی سرمایه‌گذاری‌ها بسیار کمتر شده است.

سهم صنعت و معدن از این تسهیلات حدود ۳۱ درصد و به ارزش حدود ۱۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است که بخش عمده آن صرف تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها شده است.

اقتصاد ایران با تورمی بالای ۴۱ درصدی و رشد اقتصادی منفی ۹.۵ درصدی دست به گریبان است.

دولت حسن روحانی لایحه بودجه سال آینده خورشیدی را نیز بنا به گفته رئیس ‌جمهوری، بر اساس اقتصاد «استقامت و ایستادگی» تنظیم کرده و محمود واعظی رئیس دفتر روحانی ۱۴ آذرماه گفت بودجه سال ۹۹ وضعیت بهتری از بودجه امسال ندارد، به دلیل این که شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و مشکلات با سال قبل تغییر نکرده است.

وی گفت دولت فعلا تلاش می‌کند به ترتیب حقوق کارمندان، یارانه‌های مختلف و حقوق بازنشستگان را بدهد و طرح‌های بزرگ با ۸۰ درصد پیشرفت را به سرانجام برساند.

آقای واعظی در ادامه گفت اکنون وضعیت بودجه به شکلی نیست که بتواند چیزی تخصیص پیدا کند، مگر این که در آینده فروش نفت به ۲.۸ یا سه میلیون بشکه در روز برسد که بتوانیم کاری کنیم.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.