نقش‌ گزارشگران صداوسیما در تهیه اعتراف‌های اجباری سپاه پاسداران

پنجشنبه, 5ام دی, 1398
اندازه قلم متن

irib_122519.jpg

پس از پخش گزارشی ازصداوسیمای جمهوری اسلامی درباره جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه سپیده قلیان، فعال مدنی، می‌گوید آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صداوسیما و گوینده این گزارش، در جریان بازجویی‌های امنیتی او در دوران حبس حضور و نقش‌آفرینی داشته است.

قلیان روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه در صفحه توییتر خود ضمن اشاره به گزارش ویدیویی صداوسیما درباره پویا بختیاری، جوان قربانی اعتراض‌های آبان‌ماه، نوشت: «در مراحل تولید طراحی سوخته، خانم آمنه‌سادات ذبیح‌پور ‌در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار ما قرار دهد.»

«طراحی سوخته» نام روایت ویدیویی است که صداوسیما در زمستان سال ۱۳۹۷ و پس از بازداشت او و تعدادی از فعالان کارگری علیه آن‌ها منتشر کرد و در آن برخی از گفته‌های این زندانیان در مقابل دوربین پخش شد. صداوسیمای جمهوری اسلامی در این مستند اتهام‌هایی از جمله ارتباط با گروه‌های خارج کشور را به این زندانیان نسبت داده بود.

ذبیح‌پور از خبرنگاران صداوسیما است که در حوزه سیاسی به بررسی شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور و تهیه گزارش درباره آن‌ها پرداخته و با بخش خبری ۲۰:۳۰ نیز همکاری می‌کند. او در سال ۱۳۹۲به دلیل فعالیت‌هایش در گزارش عملکرد هشت سال دولت احمدی‌نژاد از سوی رییس‌جمهوری وقت مورد تقدیر قرار گرفته بود.

قلیان پس از پخش مستند «طراحی سوخته» انتشار «اعتراف‌های اجباری‌اش» را مصداق شکنجه خوانده بود. او هم‌اکنون در توییتر خود با درخواست کمک از حقوق‌دان‌ها در پی شکایت از ذبیح‌پور به دلیل نقش‌آفرینی در بازجویی‌هایش است.

صداوسیما در گزارش اخیر خود درباره پویا بختیاری جان باختن او را «نمادسازی» و پروژه «رسانه‌های معاند» علیه جمهوری اسلامی معرفی کرده است. رسانه جمهوری اسلامی در این گزارش  همچنین کشته شدن بختیاری را «مشکوک» خوانده است.

پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله ساکن کرج روز ۲۵ آبان‌ماه و در جریان اعتراض‌های سراسری به افزایش قیمت بنزین با شلیک گلوله جان خود را از دست داد. در آستانه چهلمین روز جان باختن او، نیروهای امنیتی شامگاه دوشنبه حدود ۱۰ نفر از اعضای خانواده‌اش را به دلیل دعوت از مردم برای حضور در قبرستان «بهشت سکینه» برای بزرگداشت پویا بازداشت کرده‌اند.

«مظنونین همیشگی» صداوسیما

افشای نقش ذبیح‌پور در بازجویی‌های زندانیان سیاسی و تحمیل متن‌های آمده به آن‌ها برای اعتراف‌های اجباری در حالی است که حدود یک‌ماه پیش نیز در یک مورد دیگر خانواده کاووس سیدامامی، فعال محیط زیستی جان‌باخته در زندان، از نقش علی رضوانی دیگر گزارشگر صداوسیما در بازجویی‌های امنیتی خبر داده بود.

سیدامامی در روز چهارم بهمن ۱۳۹۶ به همراه جمعی دیگر از فعالان محیط زیست دستگیر شد و در روز جمعه ۱۹ بهمن همان سال خبر مرگ او در زندان اوین را به خانواده‌اش دادند.

رامین سیدامامی، فرزند این زندانی، پس از پخش یک برنامه با عنوان «مظنون همیشگی» از سوی صداوسیما درباره فعالان محیط زیستی زندانی به ایران اینترنشنال گفت مریم ممبینی،‌مادرش در زمان پخش برنامه رضوانی گزارشگر آن را شناسایی کرده بود که بازجوی او از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در زمان حمله ماموران امنیتی به منزلشان در تهران بوده است.

فرزند سیدامامی گفته بود که این گزارشگر به همراه تیمی از اطلاعات سپاه پاسداران با چند وانت و جعبه به «زیرزمین ما» رفته و صحنه‌سازی کردند.

این برنامه صداوسیما شامگاه ۱۹ آبان‌ماه پس از سه دقیقه پخش قطع شد و صدا و سیما دلیل آن را نقص فنی اعلام کرد.

به گفته رامین سیدامامی، رفتار رضوانی در زمان بازجویی طوری بوده است که «حال مادرم بد و به بیمارستان منتقل شد.»

رضوانی که با دو نام علی و کامبیز  در صداوسیما فعالیت  می‌کند، مدتی مجری برنامه «خارج از گود» بود و از اجراکنندگان برنامه گفت‌وگوی سیاسی «بدون تعارف» است.

نقش‌آفرینی ماموران سپاه پاسداران در صداوسیمای جمهوری اسلامی در حالی است که محمد سرافراز، رییس پیشین این سازمان بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، در گفت‌و‌گو با یک برنامه اینترنتی به نام «اتاق شیشه‌ای» مداخله‌ها و کارشکنی‌های این نهاد امنیتی در برنامه‌ها و امور صداوسیما را تایید کرده بود.

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، نیز در سال ۱۳۹۲ اظهار کرده بود که گروه‌های تلویزیونی سپاه در ۲۴ استان فعالیت دارند و برنامه تولید می‌کنند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.