ناوگان آمریکا در آبهای جنوب ایران با فرماندهی یک ایرانی‌تبار

جمعه, 20ام دی, 1398
اندازه قلم متن

این روزها ناوگان عظیم “هری ترومن” در دریای عرب برای نظارت بر فعالیت‌های ایران مستقر شده است. این مهمترین اسکادران نیروی دریایی آمریکاست و فرماندهی آن را افسری با اصلیت ایرانی به عهده دارد.

    
Kapitän Kavon Hakimzadeh der USS Harry S. Truman (CVN 75) (U.S. Navy/Kaysee Lohmann)

از نیمه ماه دسامبر گذشته اسکادران عظیم “هری ترومن” متشکل از چند ناو هواپیمابر و موشک‌افکن‌های “نورماندی” در آب‌های دریای عرب (بین اقیانوس هند و دریای عمان)، در جنوب ایران، جولان می‌دهد. این بخشی از لشکر پنجم دریایی ایالات متحده است که در منامه، پایتخت بحرین، مستقر است و وظیفه نظارت بر منطقه بحرانی پیرامون خلیج فارس را بر عهده دارد.

با توجه به تنش‌های روزافزون میان ایران و آمریکا چنانچه در این منطقه جنگی روی دهد، این اسکادران مدرن و مجهز نقش برجسته‌ای ایفا خواهد کرد. طرفه آن که فرماندهی اسکادران “هری ترومن” بر عهده یک ناخدای ۵۲ ساله ایرانی‌تبار به نام کاون حکیم‌زاده است.

کودکی شقه‌شده با انقلاب

افسر نامبرده از پدری ایرانی و مادری آمریکایی در تگزاس به دنیا آمده است. او در کودکی به همراه پدر و مادرش به ایران رفت و در دبستان مشغول تحصیل شد، اما چندی بعد خانواده در پی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ناچار به ترک ایران شد و او در یازده سالگی به همراه خانواده به آمریکا برگشت. او همچنان به خوبی به زبان فارسی صحبت می‌کند.

خانواده حکیم‌زاده پس از بازگشت به آمریکا در می‌سی‌سی‌پی اقامت گزید. او در ۱۹ سالگی وارد نیروی دریایی شد و پس از تحصیلات افسری، فرماندهی یکی از گردان‌های نیروی هوایی را به عهده گرفت و با جنگنده‌های حامل رادار مأموریت‌های خطیر بسیاری در عراق و افغانستان انجام داد.

وظیفه‌ای که هم‌اکنون این افسر ایرانی‌تبار به عهده دارد، سنگین است: او فرماندهی رزمناوی عظیم حامل حدود ۱۰۰ هزار تن بار، ۷۰ هواپیمای نظامی و حدود ۵۰۰۰ ارتشی را به عهده دارد.

حکیم‌زاده تبار ایرانی خود را امری عادی ارزیابی می‌کند و می‌گوید که در ارتش ایالات متحده سربازان و افسران زیادی با تبار خارجی حضور دارند که بعضا از افسران عالیرتبه هستند. او تأکید می‌کند که تنها ایرانی‌ای نیست که در ارتش آمریکا خدمت می‌کند.

این افسر ایرانی‌تبار می‌داند که محل مأموریت فعلی او، در آب‌های جنوب ایران و در فاصله‌ای نه چندان زیاد از تنگه هرمز، از حساسیت فراوانی برخوردار است. ارتش آمریکا به ویژه از اوایل دهه ۱۹۹۰ و حمله صدام حسین، رهبر عراق، به کویت همواره سعی کرده است در این منطقه حضوری بارز داشته باشد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. معنی شرافت هم فهمیدیم!
    تن دکتر مصدق – امیرکبیر و بقیه آزادیخواهان توی گور
    از شنیدن این خبر داره می لرزه!