ستایش ترامپ از معترضان ایرانی به دلیل پا نگذاشتن روی پرچم آمریکا

سه شنبه, 24ام دی, 1398
اندازه قلم متن

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توییتی معترضان ایرانی را که در جریان اعتراض‌ها از پا گذاشتن روی پرچم آمریکا خودداری کردند ستایش کرده است.

آقای ترامپ که در دو روز گذشته تعداد قابل توجهی از توییت‌های خود را به زبان فارسی یا انگلیسی به تحولات ایران اختصاص داده، نوشته است: “معترضان معرکه ایرانی از پا گذاشتن روی پرچم بزرگ آمریکا، یا از لکه‌دار کردن آن به هر شکل دیگری خودداری کردند. این پرچم روی خیابان نقش بسته بود تا آن را لگد کنند، اما آنها از کنار آن رد شدند. پیشرفتی بزرگ!”

اشاره آقای ترامپ به معترضانی است که روز شنبه ۱۲ دی در دانشگاه بهشتی تهران در اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین با پدافند سپاه و پنهانکاری مسئولان درباره آن تجمع کرده بودند.

در ویدیویی که از این تجمع منتشر شده دانشجویان معترض که در محوطه دانشگاه در حال حرکت هستند از پاگذاشتن روی پرچم‌های آمریکا و اسرائیل که با ابعادی بزرگ روی زمین نقش بسته خودداری می‌کنند.

ساعاتی بعد، فیلمی هم از تظاهرات در دانشگاه سنندج منتشر شد که در آن دانشجویان از پا گذاشتن بر تصویر پرچم ایالات متحده که به شکل سراسری روی پلکان این دانشگاه رسم شده بود خودداری می‌کردند و کسانی را که در صدد استفاده از پله بودند، مورد اعتراض قرار می‌دادند.

معترضان نه‌تنها از روی این پرچم‌ها عبور نمی‌کنند بلکه افراد معدودی را که از روی این پرچم‌ها رد می‌شوند هو می‌کنند. این پرچم‌ها چند روز پیش از این اعتراض‌ها روی زمین کشیده شده بود.

کشیدن پرچم‌ آمریکا و اسرائیل روی زمین باهدف پاگذاشتن روی آن از برنامه‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی است که برای نشان دادن بی‌احترامی به این کشورهای و پرچم‌هایشان از سال‌ها پیش مرسوم بوده است.

ایران در توییتر ترامپ

آقای ترامپ از زمان کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله آمریکایی‌ها در عراق و تحولات پیوسته و پرشمار بعد از آن، توییت‌ها و اظهار نظرهای بسیاری درباره ایران داشته است.

بعضی از این توییت‌ها در حمایت از معترضان و علیه رهبران و حکومت ایران نوشته شد. در میان این توییت‌ها چند توییت به زبان فارسی بود که با استقبال بی‌سابقه کاربران روبرو شد. گفته می‌شود یکی از این توییت‌ها رکورد پر لایک‌ترین توییت فارسی‌زبان را شکسته است.

بخش دیگری از توییت‌های آقای ترامپ درباره ایران با هدف کوبیدن دموکرات‌ها و رقبای سیاسی او منتشر شد و به گفته کارشناسان در گرماگرم ماجرای استیضاح آقای ترامپ و مبارزات انتخاباتی آمریکا مصرف داخلی داشت.

آقای ترامپ امروز در اقدامی غیرمنتظره چندین توییت از کاربران فارسی‌زبان بازنشر کرد که در آن دموکرات‌ها و به ویژه نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان و رهبر دموکرات‌ها در این مجلس را هدف گرفته بودند.

این کاربران با اشاره به گفته‌هایی از خانم پلوسی درباره اعتراض‌های اخیر ایران، او را طرفدار حکومت ایران و مسئولان آن نشان می‌دادند.

خانم پلوسی در مصاحبه‌ای در پاسخ به سوال مجری درباره اعتراض‌ها در ایران گفته بود “پیشتر معترضانی در خیابان بودند که علیه رژیم اعتراض می‌کردند… بعد از کشتن (قاسم) سلیمانی معترضانی بودند که -همان طور که می‌دانید – علیه ما به هم می‌پیوستند. این جالب نبود.”

دموکرات‌ها که از عملیات علیه قاسم سلیمانی بدون در جریان گذاشتن کنگره آمریکا ناراضی هستند، بعد از تشییع جنازه آقای سلیمانی حضور پرشمار تشییع‌کنندگان او و شعارهای ضدآمریکایی را نشان از محبوبیت آقای سلیمانی در میان ایرانی‌ها و شکست تبلیغاتی آقای ترامپ عنوان کردند.

اما بعد از سرنگون شدن هواپیمای مسافربری خط هوایی اوکراین در اطراف تهران و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن شرایط تغییر کرد و آقای ترامپ در توییت‌های اخیر خود تلاش کرد تا از اعتراض‌ها به این حادثه حد اکثر بهره سیاسی را ببرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.