اعتراضات آبان؛ گزارشی از آخرین وضعیت رضا بیجوند در زندان تهران بزرگ

جمعه, 11ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – رضا بیجوند در تاریخ ۲۲ آذرماه به دلیل حضور در اعتراضات سراسری آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در شهر ملارد بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان تهران بزرگ منتقل شد. پدر آقای بیجوند روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه در جریان حادثه رانندگی جان خود را از دست داد. با این حال مسئولین زندان از حضور این زندانی در مراسم خاکسپاری پدرش جلوگیری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا بیجوند، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال امروز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ پس از حدود چهل روز به دلیل عدم توانایی در تامین قرار وثیقه در بازداشت بسر می‌برد.

آقای بیجوند در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۸ به دلیل حضور در تجمعات اعتراضی آبان ماه امسال در شهر ملارد توسط ۹ تن از ماموران اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان تهران بزرگ منتقل شد. گفته می‌شود ماموران با چک کردن دوربین‌های خیابان پس از چند روز او را شناسایی کرده بودند.

پرونده رضا بیجوند در بازپرسی دادسرای ملارد در حال رسیدگی است و اتهام آقای بیجوند «اجتماع و تبانی» از طریق حضور در تجمعات اعتراضی عنوان شده است.

پدر آقای بیجوند که راننده تاکسی بود روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه در جریان تصادف رانندگی جان خود را از دست داد. آقای بیجوند روز گذشته و امروز به صورت کتبی و شفاهی از مسئولین زندان خواسته بود به صورت تحت الحفظ در مراسم پدرش حضور یابد؛ با این حال مسئولان زندان به درخواست ایشان بی‌توجه بوده و تاکنون از حضور این زندانی در مراسم خاکسپاری پدرش جلوگیری کرده‌اند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت:‌ “با توجه به شرایط نامساعد روحی آقای بیجوند بعد از فوت پدرش، همبندی های ایشان با نوشتن درخواستی به دادیار زندان خواستار اعزام این زندانی جهت حضور در مراسم پدرش شدند اما به این درخواست نیز توجهی نشده است”.

رضا بیجوند متولد ۱۳۶۹ در شهر ملارد است و به شغل باربری مشغول بوده است.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.