اتحادیه اروپا: برای مقابله با کرونا جامعه جهانی به ایران کمک کند

سه شنبه, 5ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

اتحادیه اروپا همزمان با ارسال کمک‌های خود به ایران برای مبارزه با کرونا، از جامعه جهانی خواست در ارسال این کمک‌های بشردوستانه و نجات جان مردم ایران مشارکت کنند. این کمک‌ها مشمول تحریم‌های آمریکا نیست.

    
EU-Außenbeauftragter Josep Borrell (picture-alliance/dpa/AP/V. Salemi)

اتحادیه اروپا اعلام کرد در تدارک ارسال کمک‌های بشردوستانه خود به ایران است. خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۴ فرورردین (۲۳ مارس) از بروکسل گزارش داد که ارزش این کمک‌ها ۲۰ میلیون یورو معادل ۲۱.۵ میلیون دلار است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که این کمک‌های بشردوستانه به ایران ارسال می‌شود تا دولت ایران در مبارزه با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ یاری برساند.

بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز  دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل، بار دیگر تاکید کرد که “محموله‌های غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی” نباید تحت تأثیر تحریم‌ها و فشارهای تنبیهی قرار گیرد.

او گفت: «مجدداً بر این موضوع تاکید می‌کنم که این کمک‌های بشردوستانه آنطور که بسیاری فکر می‌کنند، مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند». بورل از همه کشورها خواست تا در ارسال این کمک‌های بشردوستانه به ایران سهیم باشند.

بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، ایران یکی از آلوده‌ترین کشورها به ویروس کرونا است. آمار وزارت بهداشت ایران تا لحظه تنظیم این گزارش حکایت از آن دارد از ظهر دیروز یکشنبه تا امروز، یک‌هزار و ۴۱۱ مورد جدید به موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ افزوده شده و شمار کل مبتلایان در کشور به ۲۳ هزار و ۴۹ مورد رسیده است. همچنین بر شمار فوتی‌‌ها ۱۲۷ مورد افزوده شده که آمار کل مرگ و میر بر اثر آلودگی به ویروس کرونا را تا یک‌هزار و ۸۱۲ نفر بالا برده است.

حمایت اورپا از اعطای وام به ایران

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از بروکسل به نقل از بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم‌چنین نوشت که اتحادیه اروپا با توجه به تحریم‌های سنگین آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، از درخواست‌ کمک‌های مالی این دو کشور از صندوق بین‌المللی پول پشتیبانی می‌کند.

آقای بورل بعد از مذاکرات خود با وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت که به دلیل تحریم‌های آمریکا، دو کشور ایران و ونزوئلا قادر نیستند از محل فروش نفت خود درآمدی کسب کنند و از این بابت فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند.

این سخنان مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در حالی است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد که واشنگتن با اولین درخواست وام جمهوری اسلامی از صندوق بین المللی پول، مخالفت کرده و هر وقت هم می‌تواند از حق وتوی خود در این مورد استفاده کند.

به گفته منابع دیپلماتیک، کاخ سفید از “فشار حداکثری” بر ایران نخواهد کاست، زیرا این سیاست را برای وادار کردن جمهوری اسلامی ‌به برچیدن برنامه هسته‌ای و موشکی و تغییر رفتار ایران در خاورمیانه لازم می‌داند.

آمادگی آمریکا برای کمک، ایران مخالف است

مقام‌های آمریکا مخالف کاهش یا توقف تحریم‌ها علیه ایران هستند و تاکید کرده‌اند که ویروس کرونا نمی‌تواند بهانه‌ای برای کاستن از شدت تحریم‌ها علیه تهران باشد. با این‌حال اعلام کرده‌اند آماده ارسال کمک‌های پزشکی و بهداشتی به ایران برای مقابله با ویروس کرونا هستند.

ایران با وجود نیاز شدید به امکانات و تجهیزات پزشکی و مواد بهداشتی برای مقابله با کرونا، نه تنها به پیشنهاد آمریکا جواب مثبت نداد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مقامات آمریکا را متهم کرده است که با ارایه این پیشنهاد، قصد توطئه علیه ایران را دارند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز به جای کوشش برای ارتباط و گفت‌وگو با دولت آمریکا برای کاهش تنش میان دو کشور، در پیامی ‌خطاب به مردم آمریکا از آنها خواست برای رفع تحریم‌ها و امکان درمان مبتلایان به ویروس کرونا در ایران با دولت و نمایندگان خود در کنگره صحبت کنند!

پیش‌تر هم جمعی از دانشگاهیان و فعالان سیاسی داخل و خارج از ایران هم از رئیس جمهور آمریکا خواسته بودند با مردم ایران همراهی کند تا امکان تامین نیازهای درمانی و زندگی روزمره‌شان در سایه تحریم‌ها فراهم شود.

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته موسوم به برجام و برقراری دوباره تحریم علیه ایران، اتحادیه اروپا از راه‌های مختلف تلاش کرده است ارتباط خود را با ایران حفظ کند و در بسیاری موارد، با اقدامات کاخ سفید همسو نباشد. کشورهای اروپایی معتقدند حفظ برجام، می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب باشد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.