توئیت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خطاب به مقامات ایران: دروغ نگویید، دزدی نکنید، از صندوق‌ خامنه‌ای برای مقابله با کرونا برداشت کنید

سه شنبه, 12ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به درخواست ظریف برای رفع تحریم در دوران بحران کرونا گفت حکومت ایران می‌تواند برای مقابله با کرونا از «میلیاردها دلار» موجود در صندوق‌های وابسته به رهبر جمهوری اسلامی استفاده کند.

او در توییتی که روز دوشنبه، ۱۱ فروردین، منتشر کرد، نوشت دولت ایران باید از دروغگویی و دزدی کردن دست بردارد.

 
Morgan Ortagus @statedeptspox
 

Stop lying.

Stop stealing.

If the Iranian regime needs funds to deal with the , it can access billions in @khamenei_ir‘s tax-free hedge fund.

It’s not the sanctions. It’s the regime.

مشاهده عکس در توییترمشاهده عکس در توییتر
۳٬۳۶۶ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند
 
 

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتی نوشته بود که در دوران شیوع کرونا، آمریکا «جنگ اقتصادی، تروریسم اقتصادی و بهداشتی» به راه انداخته و از کشورهای دیگر خواسته بود که از «معاونت در جنایات جنگی» پرهیز کنند.

همزمان با توییت‌های وزیر خارجه ایران درباره رفع تحریم‌ها، در فضای داخلی ایران هم موج تازه‌ای از نامه‌نگاری‌ها شروع شده است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین خبر داد که در نامه‌ای به روسای شوراهای کلان‌شهرهای تهران، «لزوم رفع تحریم علیه ایران در شرایط کرونایی» را مطرح خواهد کرد.

جمعی از فعالان دانشجویی هم در نامه‌ای به مدیرکل یونسکو خواستار رفع تحریم‌های ایران در زمینه محموله‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین صادرات شده‌اند.

دولت آمریکا پیش از این بارها اعلام کرده است که حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم‌ها نیستند و شرکت‌های ایرانی در هفته‌های اخیر بدون ممانعت، اقدام به واردات تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا همچنین به نقل از محمدمهدی تندگویان، معاون وزارت ورزش نوشته است که «سه هزار تشکل مردم‌نهاد جوانان» در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، درخواست رفع تحریم‌های ایران «در این شرایط خاص» را پیگیری کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز ۶ فروردین گفته بود که وزارت خارجه ایران «اقدام بسیار خوبی» برای «حرکت افکار عمومی و نه گفتن به تحریم» را آغاز کرده است.

به نظر می‌رسد موج جدید نامه‌نگاری‌ درباره تحریم‌ها، بخشی از همین اقدام وزارت خارجه ایران باشد.

عباس عبدی، تحلیل‌گر سیاسی نزدیک به دولت روحانی، روز ده فروردین در یادداشتی نوشته بود که رئیس‌ جمهور ایران فکر می‌کند بحران کرونا «بهترین فرصت برای حل مسئله تحریم‌ها و سپس آغاز گفت‌وگوها است» و «اصرارهای پیاپی برای لغو تحریم‌ها و تهییج احساسات بین‌المللی در این رابطه شواهد این ادعا است».

او نوشته بود دولت به همین دلیل برای «اتخاذ تصمیمات سخت» علیه شیوع کرونا رغبت ندارد و «این وجه سیاست» یعنی زنده‌ کردن برجام برای «رئیس دولت در اولویت قرار دارد».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.