اتحادیه اروپا: لغو معافیت‌های آمریکا حصول اطمینان از برنامه اتمی ایران را دشوارتر می‌کند

جمعه, 9ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه هفتم خرداد ماه گفته است، اقدام آمریکا در پایان دادن به معافیت‌های هسته‌ای ایران، نظارت و حصول اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه اتمی جمهوری اسلامی را دشوارتر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزپ بورل که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد٬ اظهار داشت٬ توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای نظارت بر برنامه اتمی ایران اهمیت دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد، «این توافق بهترین و تنها راه برای حصول اطمینان از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران است.»

جوزپ بورل گفته است، به همین دلیل من از اقدام دولت آمریکا در پایان دادن به معافیت‌های تحریمی باقی مانده برای پروژه‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام متاسفم.

وی اضافه کرده است: این اقدام حصول اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را برای جامعه بین المللی دشوارتر خواهد کرد.

روز گذشته مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده دیگر معافیت‌ تحریمی پروژه های اتمی ایران شامل همکاری در زمینه تغییر کاربری نیروگاه آب سنگین اراک، تدارک سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال ضایعات و زباله‌های هسته‌ای از ایران به خارج از کشور را تمدید نمی‌کند.

واکنش ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش گفته است که لغو معافیت‌ها برای همکاری هسته ای طبق برجام توسط آمریکا «در عمل هیچ تاثیری بر روند کار ایران ندارد.»

بهروز کمالوندی اضافه کرده است: «البته آمریکا تمایل دارد که اقداماتش در راستای فشار بر ایران تاثیر بگذارد اما در عمل اتفاقی نمی افتد، این اقدامات فقط سر و صدای رسانه ای است نه چیزی بیشتر، آنها به خوبی این واقعیت را می‌دانند.»

نماینده ایران در سازمان ملل هم از این اقدام انتقاد کرده و گفته است، این اقدام دولت آمریکا ضربه آخر به قطعنامه ۲۲۳۱ است.

مجید تحت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در صفحه توئیترش نوشت که وزیر خارجه آمریکا «با تحمیل جریمه برای اجرای حتی مفاد هسته‌ای قطعنامه، آخرین ضربه را [به برجام و قطعنامه شورای امنیت] وارد کرد».

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ امضا شد. شش روز پس از آن، ۲۹ تیر، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، بر این توافق صحه گذاشت و شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو کرد.

آمریکا دو سال پیش از این توافق خارج شد و تحریم های تعلیق شده خود علیه ایران را بازگرداند. تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران باعث شده است که جمهوری اسلامی بخشی قابل توجهی از درآمدهای نفتی خود را از دست بدهد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.