سازمان نظام پرستاری: رفتارهای خودسرانه مسئولان در میزان مرگ‌ومیر کرونا موثر است

پنجشنبه, 10ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

سازمان نظام پرستاری ایران با صدور بیانیه‌ای با اشاره به ابتلای ۲۰ هزار پرستار به کرونا و توقف فعالیت پنج هزار نفر از آنها،‌ از رفتارهای «خودسرانه» برخی مقام‌های حوزه بهداشت و تاثیر آن بر میزان مرگ بیماران انتقاد کرد.

این سازمان روز ۹ مهرماه در بیانیه‌اش با اشاره به شرایط شیوع کرونا در کشور نوشت:‌ «بی‌شک برخی رفتارهای خودسرانه در خدمت به مردم و میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بسیار تاثیرگذار است.»

در این بیانیه اشاره شده که از مجموع ۱۱۰ هزار پرستار کشور،‌ ۲۰ هزار نفر از آنها به ویروس کرونا مبتلا شده و پنج هزار نفر نیز از گردونه فعالیت خارج شده‌اند. همچنین براساس این گزارش،‌ ۵۰ نفر از پرستاران جان خود را از دست داده‌اند.

نظام پرستاری ایران از  پرداخت نشدن حقوق  و کارانه معوق پرستاران انتقاد کرده و نوشته «چرا با وجود بیش از هفت هزار میلیارد تومان توزیع‌شده در دانشگاه‌ها معوقات پرسنل صفر نمی‌شود».

این سازمان نارضایتی پرستاران در استان‌های شمال کشور را تایید کرده و خواستار تحقق وعده‌های مسئولان در زمینه اعطای فوق‌العاده ویژه،‌ تسریع در استخدام‌ها، تغییر وضعیت شغلی و پرداخت معوقات شده است.

از: ایران اینترنشنال

*****

وزارت بهداشت: ۷۰ درصد جان‌باختگان کرونا در ایران سالمند بودند

سخنگوی وزارت بهداشت ایران درباره وضعیت شیوع کرونا می‌گوید بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از بیماران متبلا به کووید-۱۹ که فوت کرده‌اند، سالمند بوده‌اند.

هم‌زمان مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها “از اسفند و فروردین هم بیشتر شده است”.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که در ایران، مجموع جانباختگان کرونا به ۲۶ هزار و ۱۶۹ نفر و مجموع بیماران شناسایی شده به ۴۵۷ هزار و ۲۱۹ نفر رسیده است.

به گفته خانم لاری تنها در شبانه‌روز گذشته ابتلای بیش از ۳۵۰۰ نفر در ایران به کرونا تایید شده است.

این مقام وزارت بهداشت می‌گوید “شاهد بستری تمامی گروه‌های سنی از نوزاد یک روزه تا افراد کهنسال ۱۰۰ ساله به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ بودیم”.

اغلب استان‌های ایران نیز همچنان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. ایران در خاورمیانه از نظر شدت شیوع و آلودگی به کرونا بدترین وضعیت را دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت مردم را به رعایت جدی پروتکل‌ها دعوت کرد و گفت “شهروندان باید بدانند که بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود ۸۰ درصد از ناقلان ویروس کرونا فاقد هرگونه نشانه بالینی هستند.

مینو محرز: فکر می‌کردیم ویروس با مصونیت گله‌ای کنترل می‌شود

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا
 
توضیح تصویر،

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید تعداد مراجعه‌کنندگان از اسفند و فروردین هم بیشتر شده است.

خانم محرز در تازه‌ترین مصاحبه خود در توصیف شرایط گفت “بیمارستان‌های معین که برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده، فعلا پر است. حتی در راهروهای بیمارستان و روی نیمکت‌های سالن هم به بعضی از بیماران اکسیژن وصل کرده‌اند. پزشکان و کادر درمان‌مان هم دیگر خسته شده‌اند. ما به صورت جسمی به کار سخت عادت داریم اما به لحاظ روانی واقعا تحت فشاریم”.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت “در طول ۴۵‌ سال کار تخصصی‌اش تا این اندازه مرگ‌ومیر ندیده است”.

او در تازه‌ترین مصاحبه خود “بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریور” را اشتباه خواند و گفت “وقتی آموزش‌وپرورش تصمیم به بازگشایی مدارس گرفت، اکثر نقاط ایران قرمز بود. گفتند رنگ مناطق مهم نیست. چرا مهم است، حالا بعد از این ماجرا تمام ایران قرمز شد”.

به گفته خانم محرز “بیماری را که فکر می‌کردیم با مصونیت گله‌ای کنترل می‌شود، دیدیم دوباره عود کرد”.

او درباره آمار رسمی در کرونا هم اضافه کرد که “٣٠ تا ۴٠‌ درصد در تست‌ها منفی کاذب داریم، به همین دلیل ٣٠ تا ۴٠‌ درصد از بیمارهایمان گزارش نمی‌شوند”.

خانم محرز درباره دستیابی ایران به واکسن هم گفت “فعلا قرار نیست واکسنی از کشورهای خارجی بخریم. در کشور خودمان داریم روی این موضوع کار می‌کنیم”.

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که امروز وزارت بهداشت ایران درباره خرید واکسن کرونا اعلام کرد “ایران به همراه چندین کشور جهان از جمله چین و انگلستان در یکی از شرکت‌های سازنده واکسن کرونا زیر نظر سازمان بهداشت جهانی مشارکت کرده است”.

سیما سادات لاری گفته “حدود ۱۵ درصد از این بخش همانند سایر کشورها سرمایه‌گذاری می‌کنیم و چنانچه واکسن کرونا اثر بخشی به مرحله تولید رسید از این محل سهمیه‌ای به ایران داده می شود”.

کمبود بودجه کرونا

واکسن کرونا

ایران در حالی به دنبال سرمایه‌گذاری برای تولید واکسن است که چند روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، از پرداخت نشدن بیش از دوسوم بودجه یک میلیارد دلاری مصوب سران قوا برای مقابله با ویروس کرونا انتقاد کرده بود.

رسانه‌های ایران می‌گویند دولت با توجه به قیمت فعلی یورو در سامانه نیمایی، بابت ۷۰۰ هزار یوروی باقی مانده از بودجه برداشت شده از صندوق توسعه ملی، باید نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان دیگر به خزانه واریز کند. وزیر بهداشت گفته بود نمی‌داند دولت این بودجه را “برای کدام کار مهم‌تر گذاشته است؟”

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفته بود که مجلس در این باره تحقیق و تفحص می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت در خصوص معوقات کارکنان بخش درمان، امروز کارانه سال ۹۸ کادر درمانی تا پایان مهرماه سال جاری به حسابشان واریز می‌شود.

او گفته برای این کار حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

پیش از این ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، با انتقاد از شرایط کادر بهداشت و درمان با ابراز “شرمندگی” گفت “پرسنل بهداشت ایران سه الی چهار ماه است که اصل حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند”.

از: بی بی سی

*****

یک مقام بهزیستی مشهد: کرونا باعث افزایش کودکان کار در خیابان‌ها شده است

یک مقام بهزیستی استان خراسان رضوی می‌گوید شیوع کرونا به افزایش کودکان کار در خیابان‌های برخی شهرها از جمله مشهد منجر شده است.

غلامحسین حقدادی، معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، روز پنجشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت بسیاری از این کودکان از مناطق حاشیه‌ای شهر هستند و به دلیل «عدم امکانات فضای مجازی» آنها «از کلاس‌های درس مدرسه خارج شده‌ند و به تکدی‌گری درخیابان روی آورده‌اند.»

او همچنین یکی دیگر از دلایل افزایش کودکان کار را «افزایش بیکاری در دوران کرونا» ذکر کرد و گفت «همین موضوع به افزایش کودکان کار در جامعه نیز دامن می زند».

این مقام بهزیستی  با اشاره به قانون مصوب سال ۸۴ گفت جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار «برعهده ۱۲ سازمان، از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی و قوه قضاییه، است».

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.