سخنان متناقض مقام‌های وزارت بهداشت و گمرک درباره داروهای کشف‌شده در عراق

شنبه, 26ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

در حالی که وزارت بهداشت اعلام کرده داروهای کشف‌شده در عراق از ایران ترانزیت شده، معاون گمرک می‌گوید که این داروها از مرزهای رسمی عبور نکرده است.

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که ۱۹ کامیون داروی قاچاق کشف‌شده در عراق «ایرانی نبوده» و تنها از طریق ایران ترانزیت شده است. پیش از این  علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت، گفته بود که «احتمالا این داروها از داروخانه خریداری شده است.»

سازمان دارو و غذای وزارت بهداشت روز شنبه ۲۶ مهرماه در اطلاعیه‌ای بدون ذکر نام اعلام کرد که این داروها متعلق به یکی از کشورهای همسایه بوده و تنها از طریق ایران به این کشور ترانزیت شده است.

این سازمان اعلام نکرد که این داروها با وجود ترانزیت شدن از طریق ایران چگونه در عراق کالای قاچاق محسوب شده‌اند. مقام‌های گمرک ایران نیز هنوز توضیحی در این‌باره نداده‌اند.

وزارت بهداشت همچنین توضیحی درباره نوع داروهای موجود در این کامیون‌ها ارائه نکرده است.

همزمان، معاون گمرک ایران نیز گفت که صادرات کالاهای اساسی و ضروری از جمله دارو به خارج از کشور ممنوع است و داروهای اعلام شده نیز «داروی ایرانی نبوده‌‌اند».

به گزارش تسنیم، مهرداد جمال ارونقی روز شنبه گفت: «ورود داروی خارجی به کشور با صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت صورت پذیرفته و این مرجع، داروهای ترخیص شده را تا مرحله توزیع رصد می‌کند، بنابراین صادرات مجدد این حجم دارو از مبادی رسمی، آن هم با ممنوعیت صدور دارو و کالاهای اساسی و ضروری، دور از ذهن به نظر می‌رسد و قطعا می‌توان ابراز داشت خروج این محموله از طریق گمرکات کشور به خارج از کشور صورت نپذیرفته است.»

او در عین حال اعلام کرد که در ماه گذشته چند محموله دارو از طریق ایران و «با رعایت کامل کلیه مقررات مربوطه و کنترل‌های لازم» ترانزیت خارجی شده و مبدا این داروها کشورهای خارجی بوده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که این کامیون‌ها برای فرار از پرداخت هزینه‌های گمرک از یک جاده فرعی حرکت می‌کردند. ارتش عراق اعلام کرده که این کامیون‌ها وارد استان دیالی عراق شده بودند.

گزارش شده ارزش این محموله قاچاق «صدها هزار دلار» بوده و شماری از متهمان حمل این محموله بزرگ دارو بازداشت شده‌ و کامیون‌های حامل داروی قاچاق نیز توقیف شده‌اند.

انتشار خبر توقیف محموله قاچاق دارو از ایران به عراق بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است و بسیاری از کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی آن را قاچاق سازمان‌‌یافته و با حمایت نهادهای حکومتی توصیف کرده‌اند.

با این حال سازمان غذا و دارو تاکید کرد که برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی «سامانه تیتک» را کامل‌تر کرده و در این سامانه «امکان شناسایی منشا و مبدا تخلف در داخل کشور امکان‌پذیر» است.

این اطلاعیه در حالی صادر شده که پیش از این علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، در مصاحبه با پایگاه خبری رکنا، احتمال ایرانی بودن این داروها را رد نکرده بود.

او درباره این‌که «چطور می‌توان ۱۹ کامیون را با خرید ورقی پر کرد» و اقدام به قاچاق آن کرد، گفت: «احتمالا این داروها از داروخانه خریداری شده است.»

از: ایران اینترنشال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.