دستکم ۱۷ بهایی پس از قبولی در کنکور ۹۹ از تحصیل محروم شدند

یکشنبه, 11ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

دو روز پس از اعلام نتیجه نهایی کنکور ۹۹، گزارش‌های مختلف حاکی از پذیرفته نشدن شهروندان بهایی در این آزمون است.

 هرانا نوشت که با شناسایی هویت ۹ نفر دیگر از شهروندان بهایی شرکت‌کننده در کنکور سراسری۹۹، شمار شهروندان بهایی محروم از تحصیل در این کنکور دست‌کم به ۱۷ نفر رسید.

بر اساس این گزارش، این داوطلبان با مراجعه به سایت سازمان سنجش با پیغام «نقص در پرونده» و یا «تحقیقات در پرونده» روبه‌رو شده‌اند.

هرانا با انتشار اسامی این داوطلبان بهایی تاکید کرد که از این میان، برخی «پیش از این نیز بارها پس از شرکت در کنکور سراسری با ایرادات مختلف مواجه و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌ا‌ند.»

در سال‌های اخیر، گزینه «نقص در پرونده» معمولا برای محروم کردن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل به کار گرفته شده و هر ساله گزارش‌های متعددی از محروم شدن این شهروندان ایران از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور منتشر می‌شود.

ایقان شهیدی، یک شهروند بهایی که پیشتر از تحصیل در دانشگاه‌های ایران محروم شده و اکنون دانشجوی دکترا در دانشگاه کمبریج است، در توییتی نوشت: «مادرم که در دانشگاه فرح فیزیک می‌خواند در انقلاب اخراج شد و هیچ‌گاه نتوانست به دانشگاه باز‌گردد. در سال ۱۳۸۵ کنکور دادم و همچون هزاران بهائی دیگر «نقص پرونده» شدم؛ پیگیری کردم و نامه‌ نوشتم؛ بازداشت و شکنجه شدم و ۵ سال زندانی‌ام کردند. بعد از ۵ سال، هنوز نمی‌توانم دانشگاه بروم.»

به گفته این شهروند بهایی، «فقط در سال ۱۳۸۶، بیش از ۸۰۰ شرکت‌کننده بهایی در کنکور سراسری به بهانه «نقص پرونده» محروم از حق تحصیل شدند.»

او تاکید کرد که تمام محرومیت‌های تحصیلی شهروندان بهایی بر اساس یک سند شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط مقامات مختلف سازمان سنجش، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و … توجیه شده است.

بر اساس یک مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران که بعدا در سفر گالین‌دوپل گزارشگر ویژه پیشین حقوق بشر در ایران کشف شد، مقام‌های جمهوری اسلامی ملزم شده‌اند که کسانی «در دانشگاهها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهائی‌اند از دانشگاه محروم شوند.»

این در حالی است که پیشتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی هرگونه آزار و محدودیت علیه شهروندان بهایی را رد کرده است.

یک کاربر توییتر با نام «آتیش» در این زمینه نوشت: «در دو دوره ریاست جمهوری حسن روحانی نه تنها گشایشی در ارتباط با محرومیت جوانان بهایی از تحصیل در دانشگاه صورت نگرفت بلکه مانند تمامی سال‌های پس از انقلاب، تبعیض‌ها افزایش یافت.»

مهدی محمودیان، فعال اصلاح‌طلب، در حساب توییتر خود نوشت: «دو نسل از هموطنان بهایی‌مان را که با هزاران تحقیر و توهین دوران ابتدایی و دبیرستان را پشت سر گذاشته‌اند، از حق تحصیل در مراحل عالیه محروم کرده‌ایم. حالا نوبت نسل سومشان رسیده است.»

عباس میلانی، پژوهشگر تاریخ در آمریکا نیز در حساب توییتر خود نوشت: « پیروان دیانت بهایی مانند زنان از حقوق شهروندی برابر محروم‌اند. به دستور خامنه‌ای دانشگاه‌ها برای محدود کردن شمار زنان در دانشگاه برای آنها «سهمیه» تعیین کردند، و به دستور هم او دانشگاه‌‌ها ‌یکسر دانشجویان بهایی کامیاب در کنکور را نمی‌پذیرند. شرم هم نمی‌کنند.»

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری نیز در توییتی نوشت: «در عمل به استناد مصوبه غیرقانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی مانع تحصیل هم‌وطنان بهایی می‌شوند و در سخنرانی‌ها می‌گویند ما به خاطر بهایی بودن با کسی برخورد نمی‌کنیم.»

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران بارها بهایی‌ستیزی حکومت ایران به ویژه محروم کردن دانشجویان بهایی از حق تحصیل را محکوم کرده‌اند.

همچنین وزارت خارجه آمریکا نیز در آخرین گزارش خود درباره نقض آزادی مذاهب در جهان، خواستار تحریم ناقضان حقوق بشر در ایران شده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، به غیر از اسلام، سه دین زرتشتی، یهودی و مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد اما علیه پیروان این ادیان و حتی مسلمانان سنی‌مذهب محدودیت‌هایی اعمال می‌کند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.