پیروزی بایدن و تاثیر آن بر کاهش بهای دلار و طلا در ایران

یکشنبه, 18ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

روند نزولی بهای دلار در بازار ارز ایران که پس از انتخابات آمریکا آغاز شده بود، با اعلام پیروزی بایدن شتاب بیشتری یافت. بهای دلار در بازار ارز به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشت و بهای سکه حول مرز ۱۱ میلیون تومان نوسان داشت.

    
Symbolbild Währung | Iran Rial & US Dollar (Imago/C. Ohde)نوسانات بهای ارز و طلا در اثر تحولات بین‌المللی پدیده عجیبی نیست. اما بستگی مستقیم بهای دلار در بازار ارز ایران با سیاست‌های دولت آمریکا و  تحولات سیاسی در آن کشور پدیده‌ای است تامل برانگیز.

ظرف ماه‌های گذشته، هر بار که دولت ترامپ از تحریم‌های جدیدی علیه ایران سخن می‌گفت، بازار ارز دستخوش نوسان شدید بهای دلار می‌شد و بهای دلار افزایش می‌یافت.

پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش سطح تحریم‌های ایران از سوی آمریکا سبب روندی خلاف جهت پیشین در بازارهای ارز و طلای ایران شده است.

روز یکشنبه ۱۸ آبان (هشتم نوامبر) بهای دلار در بازار ایران به سیر نزولی چند روزه خود ادامه داد و به ۲۲ هزار و ۸۹۰ تومان رسید.

سایت “انتخاب” در گزارشی به «کاهش قیمت ارز از سه روز قبل و همزمان با نزدیک شدن جو بایدن به پیروزی در انتخابات» و ادامه این روند اشاره کرده است.

بهای یورو  نسبت به روز شنبه ۱۷ آبان کاهش قابل ملاحظه داشته و به ۲۷ هزار تومان رسیده است. به این تریب، بهای دلار و یورو ظرف یک هفته کاهشی ۲۰ درصدی داشته است.

بهای سکه تمام “بهار آزادی” طرح جدید که دو هفته پیش به کانال ۱۶ میلیون تومان نزدیک شده بود روز یکشنبه ۱۸ آبان به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

گفته می‌شود که بسیاری از صرافی‌ها به علت کاهش بهای دلار و یورو، از خرید ارز در شرایط کنونی خودداری می‌کنند.

قیمت دلار، روز ۱۸ آبان ۹۹ در صرافی‌های بانکی نسبت به قیمت‌های پایانی روز شنبه کاهش یافته و ۲۲ هزار و ۸۹۰ تومان تعیین شده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.