اعتراضات در عراق؛ تظاهرکنندگان می‌گویند تا تحقق مطالبات در خیابان می‌مانیم

سه شنبه, 27ام آبان, 1399
اندازه قلم متن
محمود الشمری

تصویر از خبرنگار ایران وایر در عراق

یک منبع امنیتی در مقر فرماندهی عملیات «الرافدین» عراق به خبرنگار «ایران‎وایر» گفت که در چارچوب اعتراضات جدید مردم استان «ذی‌قار» این کشور، شماری از تظاهرکنندگان روز یک‌شنبه با سوزاندن لاستیک خودرو، پل «النصر» و چند مسیر اصلی در مرکز شهر «الناصریه» را بسته‌اند.

این منبع مطلع که مایل به درج نامش نبود، در ادامه هم‌چنین اظهار داشت: «ده‌ها تن از تظاهرکنندگان با رفتن به سمت ساختمان استانداری ذی‌قار، خواهان برکناری “ناظم الوائلی”، استاندار این استان، شدند.»

علاوه بر این، صدها نفر از مردم استان «بابل» عراق برای حمایت از «انتفاضه اکتبر» (قیام مردمی در سال ۲۰۱۹) و تاکید بر لزوم مقاومت و عدم عقب‌نشینی تا زمان تحقق مطالبات مشروع مردم در خیابان‌ها حضور یافتند. بر اساس ویدیوی اختصاصی ایران‌وایر از این تظاهرات، مردم شعار می‌دهند: «قیام چه‌گونه می‌میرد، در حالی‌ که ما هنوز خواهان حق‌مان هستیم.»

چندین استان در جنوب عراق، مانند «بصره»، الدیوانیه» و… نیز شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز جدید و تحصن به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق ماه گذشته (اکتبر) کارکنان دولت و عدم پرداخت حقوق ماه نوامبر بوده‌اند. معترضان دولت عراق و احزاب سیاسی را عامل بحران مالی موجود در کشورشان دانسته‌اند.

در همین راستا، کمیسیون عالی حقوق‌ بشر، دولت عراق را متهم کرده است که از اعلام نتایج تحقیقات درباره قربانیان و مجروحان حوادث اکتبر سال ۲۰۱۹ خودداری می‌کند. «فاضل الغراوی»، عضو نهاد مذکور، نیز طی یک بیانیه مطبوعاتی گفته است: «علی‌رغم گذشت مدت‌ها از زمان آغاز فعالیت کمیته تحقیقی که توسط دولت تشکیل شده، نتایج تحقیقات درباره حوادث اکتبر هنوز اعلام نشده است. ادای حق شهدا، مجروحان و خانواده‌های آن‌ها مستلزم تحویل جنایتکاران به دست عدالت و جبران خسارت‌هایی است که بر اثر خشونت بیش از اندازه متحمل شده‌اند.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.