باقری کنی: طی چهار دهه گذشته، ۴۰ ایرانی دو تابعیتی دستگیر شده‌اند

یکشنبه, 16ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

دیدار سفیر آلمان در تهران با معاون امور بین الملل رئیس قوه قضاییه – عکس از میزان

«آلمان برای حل پرونده ترور قاسم سلیمانی، درباره استفاده آمریکا از پایگاه رامشتاین همکاری کند»

معاون امور بین الملل رئیس قوه قضاییه در دیدار با سفیر آلمان در تهران گفت که طی چهار دهه گذشته، حدود ۴۰ نفر از افراد دو تابعیتی، از سوی قوه قضاییه مجرم شناخته شده و مجازات شده‌اند.

خبرگزاری میزان به نقل از علی باقری کنی در این باره نوشت که از نظر جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوگانه باعث ایجاد امتیاز ویژه‌ای برای فرد نمی‌شود.

پیش‌تر نیز، عباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه در زمان سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه، گفته بود: «ایران تابعیت دوگانه کشته‌شدگان هواپیما را به رسمیت نمی‌شناسد.»

دبیر ستاد حقوق بشر در بخشی دیگر از سخنانش مدعی شد که پهپادی که قاسم سلیمانی در عراق را هدف قرار داده، از پایگاه نظامیان آمریکایی در رامشتاین آلمان، استفاده کرده است. او از سفیر آلمان خواست تا در این مورد همکاری کند.

طی سال‌های اخیر، تعداد بسیاری از ایرانیان ساکن خارج از کشور که تابعیت کشور دیگری را داشته‌اند، پس از ورود به ایران دستگیر شده‌اند. اتهامات اکثر این افراد مسائل امنیتی یا مرتبط با جاسوسی بوده است. این در حالی است که برخی از این افراد استاد دانشگاه، محقق یا روزنامه‌نگار بودند و تنها به دعوت یک نهاد رسمی از ایران، به این کشور سفرکرده‌اند.

تعدادی از افراد دو تابعیتی که هم‌اکنون در زندان‌های ایران هستند، مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار دارند.

 برای مثال این روزها پرونده احمدرضا جلالی که تابعیت سوئد را دارد سروصدای بسیاری بر پا کرده است. آقای جلالی به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز برای حضور در یک کنفرانس پژوهشی وارد ایران شد، اما پس از ورود به اتهام جاسوسی دستگیر شد.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، در سال ۱۳۹۵ و طی سفری که برای دیدار از خانواده‌اش به ایران داشت، دستگیر و به ۵ سال زندان محکوم شد. همچنین، فریبا عادلخواه، محقق و انسان‌شناس ایرانی‌تبار فرانسوی که برای تحقیق در مورد حوزه علمیه به قم سفرکرده بود، بازداشت و روانه زندان شد.

ناهید تقوی، دیگر شهروند ایرانی – آلمانی است که همچنان در زندان‌های ایران حضور دارد. گفته می‌شود به جز وی، چهار ایرانی-آلمانی دیگر نیز در زندان های ایران هستند.

اینها تنها تعداد کمی از ایرانیان دو تابعیتی هستند که تنها طی چندساله اخیر دستگیر شده‌اند.

در همین رابطه، بسیاری از بستگان زندانیان دو تابعیتی و کسانی که در پی تبادل زندانی آزاد شده‌اند اظهار کردند که ایران با دستگیری افراد دو تابعیتی در پی دیپلماسی گروگان‌گیری است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بارها در دیدارهایش با مسئولان غربی پیشنهاد مبادله زندانیان دو تابعیتی و خارجی را با زندانیان وابسته به جمهوری اسلامی ارائه کرده است.

 در آخرین مورد، کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه استرالیایی که برای شرکت در کنفرانسی به تهران آمد و دستگیر شد، با سه متهم به بمب‌گذاری در تایلند مبادله شد.

در حال حاضر نیز، اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین سفارت ایران در وین، به اتهام تلاش برای بمب گذاری در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق، در بلژیک زندانی است. دادستانی بلژیک نیز اعلام کرده که شواهد کافی برای این اتهام وجود دارد. برخی از گمانه زنی ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی سعی دارد او را با یک زندانی دو تابعیتی دیگر مبادله کند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.