نماینده مجلس ایران: ‘چین تمایلی به امضا قرارداد ۲۵ ساله با دولت فعلی ندارد’

سه شنبه, 9ام دی, 1399
اندازه قلم متن
فداحسین مالکی از شرایط جاری در ایران انتقاد کرده و گفته "مردم ایران حال و روز خوبی ندارند"

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از شرایط جاری در ایران انتقاد کرده و گفته “مردم ایران حال و روز خوبی ندارند”

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است که دولت چین تمایلی به امضای قرارداد ۲۵ ساله همکاری بین دو کشور با دولت فعلی ایران ندارد و منتظر دولت بعدی است که به تعبیر این نماینده “تصور می شود یک دولت اصولگرا است”.

نماینده مجلس ایران به سایت خبری انتخاب گفته است که همانند چین، جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا متمایل به مذاکره با اصولگرایان است و “علائمی درباره این مساله وجود دارد” اما به علائمی که گفته اشاره نکرده است.

آقای مالکی پیش از این دیپلمات بوده و مدتی در افغانستان به عنوان سفیر ماموریت داشته است. او از وضعیت جاری در ایران انتقاد کرده و گفته “شرایط امروز کشور خوب نیست، مردم نجیبمان حال و روز خوبی ندارند، زندگی روزمره مردم به سختی سپری می‌شود ، بیکاری جوانان در کشور غیر قابل تحمل است متاسفانه دولت اعتدال و اصلاحات هم صرفا نظاره گر خوبیست و به میخ و به نعل می‌زند”.

از دوره چهار ساله دوم ریاست جمهوری حسن روحانی کمتر از ۹ ماه باقی مانده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است در خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود و تاکنون جدی تری افرادی که برای نامزدی در آن اعلام آمادگی کرده اند سیاستمداران اصولگرا هستند که در میان آنها چند فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیده می‌شوند.

در میان این افراد اختلافاتی در زمینه ضرورت مذاکره با آمریکا وجود دارد اما اغلب آنها درباره ضرورت نزدیکی سیاست های جمهوری اسلامی ایران به چین، اتفاق نظر دارند.

سفر رئیس جمهور چین به ایران
توضیح تصویر،مقام های ایرانی با دفاع از سند همکاری بلند مدت با چین گفته اند که تنظیم آن خواسته آیت الله علی خامنه ای است و او شخصا این موضوع را در سفر رئیس جمهور چین به ایران پس از توافق هسته ای برجام مطرح کرده بود

چین و ایران سرگرم مذاکره بر سر سند همکاری بلندمدتی هستند که در ازای امتیازاتی که دولت ایران به چین می دهد، این کشور در بخش هایی از صنایع ایران از جمله صنایع نفت و گاز و کشتیرانی و حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی سرمایه گذاری کند.

دو کشور تاکنون پیش نویس این سند را با یکدیگر مبادله کرده اند اما هنوز بر سر متن نهایی توافق نکرده‌اند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیش از این گفته بود که کشورش آماده تماس ها و ملاقات های بیشتری با مقام های چینی است اما این کشور تمایلی به پذیرش زیاد میهمان خارجی ندارد.

پیش نویس قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین باعث بروز اعتراضاتی در ایران شد. اولین بار محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین ایران گفت که دولت آقای روحانی سرگرم دادن امتیازاتی به چین است و از آن انتقاد کرد.

مقام های دولتی با دفاع از این سند گفته اند که تنظیم آن خواسته آیت‌الله علی خامنه‌ای است و او شخصا این موضوع را در سفر رئیس جمهور چین به ایران پس از توافق هسته ای برجام مطرح کرده بود.

دولت ایران همچنین به صراحت از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز خرسندی کرده و حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که از نظر او “دوره تحریم ها به سر آمده است”.

آقای بایدن در زمان رقابت های انتخاباتی از لزوم بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برجام سخن گفته بود.

جیک سالیوان که گزینه آقای بایدن برای سمت مشاور امنیت ملی آمریکا است بازگشت آمریکا به برجام را لازمه مذاکره با ایران بر سر مسائل دیگری خوانده که به گفته او “ایران را به محدوده برمی‌گرداند”.

پیشتر اظهاراتی درباره ضرورت مذاکره با ایران برای محدود کردن سیاست های منطقه ای و برنامه موشک های بالستیک این کشور مطرح بود.

ایران می گوید به هیج وجه حاضر به مذاکره بر سر برنامه های نظامی خود نیست و آن را “خط قرمز” می‌خواند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.