ادامه بازداشت شهروندان و فعالان مدنی در کردستان

پنجشنبه, 2ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

بیشترین تعداد دستگیری‌های اخیر در مریوان بوده است

سارا باقری نویسنده امور اجتماعی، زندگی- ایندیپندنت فارسی 

بیشتر بازداشت‌شدگان در اختیار سازمان اطلاعات سپاه قرار دارند-رسانه‌های اجتماعی

در ادامه موج دستگیری‌های فعالان کرد که از دی‌ماه آغازشده است، تعداد بازداشت‌شدگان به ۴۱ نفر رسید.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، طی امروز(پنجشنبه) و چهارشنبه دست‌کم ۱۳ شهروند و فعال کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌ها نامعلومی منتقل‌شده‌اند.

بازداشت‌شدگان قبلی در بازداشتگاه‌های دو نهاد امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در شهرهای ارومیه، سنندج و مریوان نگهداری می‌شوند و احتمال داده می‌شود که افراد جدید نیز به این دو نهاد امنیتی به‌خصوص سازمان اطلاعات سپاه، تحویل داده شوند.

این افراد، توسط نیروهای امنیتی، بدون نشان دادن حکم دادگاه و در مواردی همراه با خشونت فیزیکی در شهرهای مهاباد، بوکان، مریوان، سنندج، ربط، سروآباد، پیرانشهر، نقده، کرج و تهران بازداشت‌شده‌اند و وسایل شخصی آن‌ها نیز تفتیش و توقیف‌شده است.

بیشترین تعداد دستگیری‌های اخیر در مریوان بوده است.

عظیمه ناصری، دریا طالبانی و اسرین محمدی که روز شنبه ۲۰ دی در شهرهای بوکان، مهاباد و بازداشت‌شده بودند نیز به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه در پادگان المهدی ارومیه منتقل‌شده‌اند.

در این مدت تنها یکی از بازداشت‌شدگان آزادشده است و ۴۰ نفر دیگر تحت شرایط نامعلومی در اختیار نیروهای امنیتی نظامی هستند.

فعالان حقوق بشر در کردستان با ابراز نگرانی از ادامه این بازداشت‌ها، آن را سرآغاز یک پرونده‌سازی جدید می‌دانند.

 کاوه کرمانشاهی، عضو هیئت‌مدیره شبکه حقوق بشر کردستان با اشاره به‌احتمال استفاده از فشارهای روانی و شکنجه‌های فیزیکی برای تحت‌فشار دادن بازداشتی‌ها که برخی حتی فعال مدنی نیز نبوده‌اند، گفت: «به نظر می‌رسد بخشی از این بازداشت‌های هم‌زمان و جمعی در رابطه با یک پرونده‌سازی مشترک از سوی نهادهای اطلاعاتی صورت گرفته باشد.»

درحالی‌که موج بازداشت فعالین کرد در ایران ادامه دارد، انتشار بخشی از یک برنامه تلویزیونی که در آن مجری برنامه با اشاره به لباس سنتی کردستان آن را «لباس چوپانی» نامید، باعث اعتراضاتی در مناطق کردنشین شد.

پانزده نماینده کرد مجلس شورای اسلامی در ایران، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای نسبت به توهین یک مجری صداوسیما به لباس محلی کردها اعتراض کردند و لباس کردی را «لباس غیرت، شهامت و مردانگی» نامیدند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نیز در تذکری خطاب به وزیر نیرو گفت: «مردم سردشت و پیرانشهر برای آب شرب خود هم با مشکل مواجه هستند. مگر مردم نجیب این شهرستان‌ها ایرانی نیستند؟ مگر سال‌ها مرزداری نکرده‌اند؟»

از اظهارنظر این نمایندگان درباره بازداشت‌شدگان اخیر در کردستان خبری در دست نیست.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.