وزیر پیشنهادی خزانه‌داری آمریکا: ایران «بزرگترین حامی تروریسم دولتی» است

جمعه, 3ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

وزیر پیشنهادی بایدن برای خزانه‌داری گفت ایران برای ازسرگیری برجام، باید گام‌های بیشتری بردارد و به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد – Chandan KHANNA / AFP

خزانه‌داری آمریکا تحریم‌ها را برای اطمینان از هدفمند بودن بررسی می‌کند

وزیر پیشنهادی جو بایدن برای خزانه‌داری آمریکا ایران را «بزرگترین حامی تروریسم دولتی» خواند و گفت، ما به مقابله با نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم، ادامه خواهیم داد.

جنت یلن که در دوران اوباما رئیس بانک مرکزی بود، با اشاره به برجام افزود، ایران برای ازسرگیری برجام، باید گام‌های بیشتری بردارد و به تعهدات توافق هسته‌ای خود پایبند باشد. او گفت در صورتی که به عنوان وزیر خزانه‌داری آمریکا کار خود را آغاز کند در تحریم‌ها را بازنگری می‌کند اما لازمه کاهش تحریم‌ها، پایبندی ایران به تعهداتش است.

او درباره تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده نیز گفت که خزانه‌داری بررسی دقیق تحریم‌ها را برای حصول اطمینان از هدفمند بودن، مؤثر بودن و به‌حداقل‌رساندن پیامدهای ناخواسته انجام می‌دهد. 

دولت ترامپ طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه شرکت‌ها، افراد و حتی نفت‌کش‌های مرتبط با ایران اعمال کرده است.

وی پیش‌تر نیز با تأکید بر عدم یک‌جانبه‌گرایی، به برخی از اعضای سنا گفته بود که در صورت انتخاب شدن تلاش خواهد کرد تا از استفاده تحریم‌ها به‌گونه‌ای استراتژیک و مناسب مطمئن شود.

گزینه تصدی‌گری وزارت خزانه‌داری آمریکا معتقد است که برای اعمال فشار و تحریم، آمریکا باید با شرکای اروپایی خود همکاری کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و تحریم‌ها را بازخواند گرداند. از آن زمان تاکنون سیاست رسمی آمریکا «فشار حداکثری برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی» بوده است.

با بازگشت تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ایران عملاً نتوانست منافع اقتصادی موردنظرش از برجام را به دست آورد و شیوه فروش نفت و دسترسی به منابع حاصل از آن به دوره پیش از برجام بازگشت.

جو بایدن در زمان رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بود که در صورت انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، مجدداً به برجام بازخواند گشت.

تهران می‌گوید حاضر به مذاکره دوباره بر سر توافقی که پیش‌تر حاصل شده نیست و بارها تأکید کرده در مورد برنامه‌های موشکی و نظامی خود مذاکره نخواهد کرد.

در مقابل، کشورهای اروپایی نیز در ماه‌های گذشته از ناقص بودن برجام و لزوم گسترش این توافق به موضوعات موشکی و منطقه‌ای سخن گفته‌اند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.