درخواست مقتدی صدر برای «دخالت و نظارت» سازمان ملل در انتخابات عراق

چهارشنبه, 22ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

انتظار می‌رود قالب جدید انتخاباتی در عراق به سود حامیان مقتدی صدر تمام شود

انتظار می‌رود قالب جدید انتخاباتی در عراق به سود حامیان مقتدی صدر تمام شود

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، روز چهارشنبه، ۲۲ بهمن، در یک نشست رسانه‌ای کم‌سابقه در مقابل خانه خود در شهر نجف از برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل در عراق حمایت کرد.

او مدعی شد که احزاب رقیب «سعی در تقلب در آرا» دارند و افزود که «به تأخیر انداختن انتخابات برای عراق یک فاجعه خواهد بود.»

این روحانی شیعه گفت: «من تقلب نمی‌خواهم. به همین دلیل درخواست مداخله و نظارت سازمان ملل را دارم.»

مقتدی صدر که رهبر بزرگ‌ترین ائتلاف سیاسی در مجلس عراق است و همواره یکی از مخالفان سرسخت حضور آمریکا در عراق بوده در سال‌های اخیر از ایران نیز فاصله گرفته و با نفوذ تهران در سیاست عراق مخالف است.

جمهوری اسلامی از جمله حامیان مقتدی صدر بود، اما او در سال‌های اخیر از جمهوری اسلامی شدیداً انتقاد کرده و حتی به عربستان سعودی سفر کرد.

برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، خواسته اصلی جنبش اعتراضی ضد دولتی در عراق است که در سال ۲۰۱۹ فوران کرد و طرفداران صدر نیز در آن شرکت داشته‌اند.

تاریخ انتخابات در ابتدا برای ماه ژوئن تعیین شده بود، اما پس از بروز اعتراضات، زمان آن به ماه اکتبر تغییر کردکه تقریباً یک سال زودتر از موعد مقرر اولیه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقتدی صدر که روز چهارشنبه با ماسک در برابر خبرنگاران ظاهر شد در مورد تأخیرهای بیشتر در برگزاری انتخابات هشدار داد.

بر اساس قانون جدید انتخاباتی، رأی‌گیری در عراق دیگر مبتنی بر فهرست‌های حزبی نخواهد بود و شهروندان می‌توانند به صورت مستقیم به نامزدها رأی بدهند و انتظار می‌رود این قالب جدید به سود حامیان مقتدی صدر باشد.

در ماه نوامبر، آقای صدر گفت که تلاش خواهد کرد تا نخست‌ وزیر بعدی کشور، برای اولین بار، از اعضای جنبش او باشد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.