چرا وزیر اطلاعات ایران تلویحاً به رخنه موساد در سازمان اطلاعات سپاه اشاره کرد؟

پنجشنبه, 30ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن
ناصر اعتمادی

به گفتۀ حمید آصفی، تحلیلگر مقیم تهران : با گفتن اینکه یک عضو نیروهای مسلح در ترور محسن فخری زاده نقش کلیدی داشته، وزیر اطلاعات، محمود علوی، خواسته از ضربات احتمالی آتی علیه وزارت اطلاعات توسط سازمان اطلاعات سپاه جلوگیری کند و تلویحاً بگوید سرویس های خارجی به ویژه سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در درون سپاه پاسداران رخته کرده اند.

پس از چند روز تأخیر، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهارات وزیر اطلاعات این کشور، حجت الاسلام محمود علوی، را تکذیب کرد که گفته بود یک عضو “اخراجی” نیروهای مسلح در قتل محسن فخری زاده نقش کلیدی داشته است.

البته خود نیروهای مسلح وجود این فرد یا نقش کلیدی او را در قتل محسن فخری زاده انکار نکرده اند، ولی گفته اند که او به “دلایل اخلاقی و اعتیاد” سال های پیش از نیروهای مسلح  اخراج شده بود پیش از آنکه حتا دورۀ آموزشی را به پایان برساند.

آیا اظهارات اخیر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی و پاسخ ستاد کل نیروهای مسلح به آنها گویای جدالی میان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است؟ آیا با اظهارات خود وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی تلویحاً نفوذ خارجی از جمله اسرائیل در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را تأئید کرده تا آنجا که خود مسئولان جمهوری اسلامی ترور محسن فخری زاده را به موساد نسبت داده‌اند؟

در پاسخ به این پرسش‌ها، حمید آصفی تحلیلگر مقیم تهران، از جمله گفته است:

“ما دو نهاد مهم امنیتی و اطلاعاتی در کشور داریم – وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران – که مدت هاست درگیر رقابت با یکدیگر هستند. این رقابت پس از دوم خرداد ٧۶ با تأسیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران آغاز شد، زمانی که دستگاه حاکمه پی برد که با جابجایی جناح ها در قدرت وزارت اطلاعات نیز که قدمتی قدیمی دارد و بحران های دهۀ شصت را باصطلاح مدیریت کرده است می تواند دستخوش تغییر و تحول جناحی شود.

حتا در دو دورۀ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که خود برآمده از نیروهای سپاهی و نهادهای امنیتی سپاه پاسداران بود، وزارت اطلاعات که نهاد امنیتی دولتی به شمار می رود ناگزیر از تثبیت موقعیت خود در مقابل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بود.

ترور دانشمندان اتمی که در دورۀ محمود احمدی‌نژاد رُخ داد و با ترور محسن فخری زاده در دورۀ روحانی به اوج رسید کشمکش و رقابت میان دو نهاد اصلی اطلاعاتی کشور را وارد مرحله ای تازه کرد، زیرا، این ترورها برای اولین بار از نفوذ خارجی در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران پرده برداشتند.

ترور محسن فخری‌زاده با آخرین ماه‌های حکومت حسن روحانی همزمان بوده است که می تواند به ابزار تسویه حساب با وی و افراد همسو با او در پایان دولت دوازدهم تبدیل شود. به همین خاطر، می توان اظهارات اخیر محمود علوی، وزیر اطلاعات، را در مورد دست داشتن یک عضو نیروهای مسلح در ترور محسن فخری زاده اقدامی هوشمندانه و پیشگیرانه توصیف کرد. در واقع، محمود علوی با گفتن اینکه یک عضو نیروهای مسلح در ترور محسن فخری زاده نقش کلیدی داشته توپ را از حالا در زمین حریف انداخته است تا از ضربات احتمالی آتی علیه وزارت اطلاعات در دورۀ پس از دولت روحانی جلوگیری کند به ویژه اینکه بر اساس قانون حفاظت از شخصیت های نظام جمهوری اسلامی بر عهدۀ سپاه پاسداران است.

انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری که سلطۀ سپاه پاسداران در قدرت را تقویت خواهد کرد در اظهار نظر اخیر محمود علوی بی نقش نبوده است. محمود علوی با سخنان اخیر خود دربارۀ نقش کلیدی یک عضو نیروهای مسلح  در ترور محسن فخری زاده یک نقطه ضعف مهم برای سپاه پاسداران تعریف کرده است.”

آیا با تعریف این نقطه ضعف وزیر اطلاعات در دولت روحانی در عین حال تلویحاً از نفوذ سرویس های خارجی به ویژه سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در درون سپاه پاسداران پرده برمی دارد؟ در پاسخ حمید آصفی گفته است : “قطعاً همینطور است و این تازگی ندارد. میدانید که اخیراً حتا فاش شد که هشت تن از مسئولان حزب الله لبنان از جمله مسئول عملیات حسن نصرالله از جاسوسان اسرائیل بودند…”

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.