کرونا در ایران؛ شناسایی ۸۱۰۳ بیمار جدید، فوت ۶۹ بیمار دیگر، شیوع ویروس جهش‌یافته در ۱۵ استان، افزایش ۴۵ درصدی مرگ‌ و ‌میر ناشی از کرونا در خوزستان

جمعه, 8ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز جمعه، هشتم اسفند، از شناسایی بیش از هشت‌ هزار بیمار جدید مبتلا کرونا و جان باختن ۶۹ نفر دیگر بر اثر این بیماری طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به این ترتیب آمار رسمی کل مبتلایان به کرونا تا امروز به یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۱۸۴ نفر و مجموع جان‌باختگان به ۵۹ هزار و ۸۹۹ نفر رسید.

به گفته سیما سادات لاری، سه ‌هزار و ۷۲۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به سر می‌برند.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی برآورد کرده بود.

خانم لاری در ادامه با اشاره به «گردش ویروس جهش‌یافته» در کشور از وضعیت قرمز ۱۱ شهرستان که همگی در استان خوزستان واقع شده‌اند، خبر داد.

در روزهای گذشته به دلیل شیوع گسترده ویروس جدید در خوزستان و افزایش ناگهانی آمار مبتلایان و جان‌باختگان وضعیت این استان بحرانی اعلام شده است.

علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت ایران هم روز جمعه با اشاره به نتیجه نمونه‌های بررسی‌شده در خوزستان گفت: «هر بیمار مبتلا به کرونایی که در این استان شناسایی می‌شود باید از نوع ابتلا به ویروس جهش‌یافته در نظر بگیریم.»

وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ۱۱ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، خوزستان، ایلام، مرکزی، تهران، قزوین، البرز، گیلان و آذربایجان غربی آلوده به ویروس جهش‌یافته کرونا است.

این در حالی است که پیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی کاشان، قم، اصفهان و خراسان رضوی هم از مشاهده موارد ابتلا به نوع جهش‌یافته در این استان‌ها خبر داده بودند.

از: رادیو فردا

*****

افزایش ۴۵ درصدی مرگ‌ و ‌میر ناشی از کرونا در خوزستان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان از افزایش ۴۵ درصدی مرگ ‌و‌ میر ناشی از کرونا در این استان نسبت به هفته گذشته خبر داد.

محمد علوی بامداد جمعه، هشتم اسفندماه، در یک برنامه تلویزیونی گفت که موارد بیماری کرونا در استان خوزستان نسبت به هفته قبل ۷۴ درصد و موارد بستری ۹۰ درصد افزایش یافته است.

آقای علوی «دورهمی‌های خانوادگی» را اصلی‌ترین عامل شیوع کرونا در خوزستان عنوان کرد و گفت: «بعد از این‌که اعلام کردیم استان در وضعیت آبی است، مردم و مسئولان تصور کردند که استان از ویروس رها شده و همین امر باعث شد زمستان سختی داشته باشیم.»

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم روز جمعه با انتقاد از «ساده‌انگاری» مسئولان به خبرگزاری ایسنا گفت: «مدام نگوییم «سهل‌انگاری مردم»، باید بر «ساده‌انگاری و سهل‌انگاری مسئولین» هم تاکید کنیم. ساده‌انگاری مسئولان محلی و ملی می‌تواند القاکننده عدم رعایت پروتکل‌ها باشد.»

علیرضا رئیسی با تاکید بر این که ساده‌انگاری مسئولان استانی و درمانی هیچ «توجیه منطقی» ندارد، گفت که این حالت‌ها موجب می‌شود که «نظارت و رسیدگی بر وضعیت بیماری کاهش ‌یابد و به تبع آن مردم هم به سوی ساده‌انگاری می‌روند و می‌گویند حالا که پاساژها باز است، عروسی و عزا به راه است و… پس دیگر خبری از بیماری نیست.»

با بحرانی شدن وضعیت کرونا در استان خوزستان و تائید شیوع ویروس جهش‌یافته در این استان، مقامات استانی در طول یک هفته گذشته حداقل سه بار از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست تعطیلی و قرنطینه کامل این استان را داشته‌اند، درخواستی که تاکنون با آن موافقت نشده است.

این در حالی است که سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، روز چهارشنبه، ششم اسفندماه از کمبود پرستار در بیمارستان‌های اهواز و تکمیل تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های اهواز خبر داد و گفت که تخت‌های عادی خالی نیز به تعداد کم و انگشت‌شمار وجود دارد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.