گزارش ایندیپندنت فارسی از نقش حزب‌الله در تجارت مواد مخدر

چهارشنبه, 20ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

افراد وابسته به حزب‌الله یک کارخانه داروسازی را به مدت پنج ساعت اجاره و در این مدت کوتاه هزاران قرص مخدر با کیفیت بالا تولید می‌کنند

فرایند تولید و پخش مواد مخدر در سراسر قلمرو سوریه، در دست حزب‌الله است –  AFP

ایندیپندنت فارسی، در مورد تجارت مواد مخدر در سوریه و دست داشتن افراد برجسته و شخصیت‌های وابسته به شبه‌نظامیان وفادار به رژیم ایران، به ویژه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، اطلاعات اختصاصی به دست آورده است.

قرص‌های «کاپتاگون» یکی از معروف‌ترین انواع مواد مخدر به شمار می‌رود که نزدیک به ۱۰ سال است به‌طور گسترده در سوریه رواج پیدا کرده و در سه سال گذشته به دلیل افزایش آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های تولید این ماده در مناطق مختلف سوریه، به ویژه در جنوب این کشور، میزان تولید و قاچاق آن گسترش یافته است.

البته برای تولید قرص‌های مخدر کاپتاگون به آزمایشگاه‌های بزرگ نیاز نیست و با فراهم بودن مقداری مواد مخدر و استفاده از ابزارهای فشرده‌سازی، زمینه تولید این قرص‌ها فراهم می‌شود. از همین‌رو، گروه‌های بسیاری مشغول تولید این قرص‌ها هستند و با بهره‌گیری از ابزارهای ساده در خانه‌ها و اماکن دیگر، فرایند تولید را ادامه می‌دهند؛ زیرا چنانچه قبلا اشاره شد، تولید کاپتاگون مستلزم در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته‌ای نیست. قرص‌های کاپتاگونی تولیدی به این روش، اغلب در بازار محلی عرضه می‌شوند.

بنا بر اطلاعاتی که به ایندپیندت فارسی رسیده است، افرادی از سرویس اطلاعاتی سوریه و افسران حزب‌الله لبنان، تولید قرص‌های با کیفیت بالا و به مقادیر زیاد را که به کشورهای همسایه صادر ‌شود، برعهده دارند. به ویژه این که فرایند تولید و پخش مواد مخدر در سراسر قلمرو سوریه، در دست حزب‌الله است. افراد وابسته به حزب‌الله یک کارخانه داروسازی (که قبل از جنگ کار می‌کرد) را به مدت پنج ساعت اجاره می‌کنند و در این مدت کوتاه می‌توانند هزاران قرص مخدر با کیفیت بالا تولید کنند.

در سایه آشفتگی‌های امنیتی و هرج‌ومرج بی‌پایانی که سوریه به آن دچار است و پس از  این که افسران رژیم سوریه که با شبه‌نظامیان حزب‌الله و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم ایران در تولید و قاچاق مواد مخدر همکاری دارند، اغلب کارخانه‌های داروسازی را غارت و تجهیزات آن‌ها را ضبط  کردند، برخی از تجهیزات آزمایشگاه‌ها به مناطق تحت کنترل حزب‌الله در سوریه منتقل شد و مختصصان پزشکی برای تولید قرص‌های کاپتاگون از آنها استفاده قرار می‌کنند. افزون بر آن‌، بیشتر کارخانه‌‌های داروسازی سوریه به غارت رفته و تجهیزات آن‌ها به لبنان، عراق و ایران قاچاق شده است.

توسعه تولید و قاچاق قرص‌های کاپتاگون در سوریه به دلیل انتقال تجهیزات موردنیاز برای ساخت قرص‌های یادشده از لبنان به سوریه است که اغلب به حزب‌الله لبنان و شخص «نوح زعیتر» تعلق دارد که به عنوان بزرگترین تاجر و تولید کننده مواد مخدر شناخته می‌شود.

علاوه بر آن، کنترل حزب‌الله بر بسیاری از کارخانه‌های تولید مواد مخدر و انتقال بسیاری از آن‌ها به حمص، زمینه توسعه تولید و پخش قرص‌های کاپتاگون را فراهم کرده است. یکی از این کارخانه‌ها که در حال تولید قرص‌های کاپتاگون، در شهر لاذقیه واقع  است و مدیریت آن را «سامر اسد» بر عهده دارد. البته مسئولیت محافظت از کاروان‌ها و محموله‌های کاپتاگون که به استان‌ها و شهرهای مختلف سوریه قاچاق می‌شود را لشکر چهارم سوریه بر عهده دارد که به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد مالی لشکر چهارم به حساب می‌آید.

 

عکس نوح زعیتر، تاجر مشهور مواد مخدر

مناطقی که دستگاه‌ها و کارخانه‌های تولید کاپتاگون در آن‌ها وجود دارد، با توجه به میزان تولید، به چندین بخش تقسیم می‌شوند و مهمترین آن‌ها در حمص، حومه دمشق، لاذقیه و دِرعا واقع‌ شده‌اند. در اینجا سعی می‌کنیم جزئیات برخی از این نقاط را بیان کنیم.

اطلاعات اختصاصی ایندیپندنت فارسی در مورد موقعیت‌ها و مختصات سایت‌های که مواد مخدر در آن‌ها تولید می‌شود:

 

شرکت صنایع دارویی و آزمایشگاه مدیکو

۳۴°۳۸’۰۶٫۲”N 36°۴۲’۴۰٫۱”E

 

صنایع دارویی ابن حیان

۳۴°۴۰’۵۴٫۱”N 36°۳۸’۱۴٫۳”E

طبق گزارشی که به ایندیپندنت فارسی رسیده است، این دو کارخانه تحت نظارت افسران و مسئولان حزب‌الله و لشکر چهارم ارتش سوریه اداره می‌شوند و هر دو کارخانه که در حمص و در نزدیکی فرودگاه ضبعه و شهر القصیر واقع ‌شده‌اند، شب‌هنگام به تولید قرص‌های مخدر می‌پردازند. شرکت مدیکو در بزرگراه دمشق (M5) واقع شده است، در حالی ‌که صنایع داروسازی ابن حبان در کنار دریاچه قطینه و در کرانه رود عاصی قرار دارد.

نکته دیگرآن است که استفاده از قرص‌های کاپتاگون به دلیل این‌ که به عنوان ماده‌ای انرژی‌زا شناخته می‌شوند و میزان خستگی و نگرانی را کاهش می‌دهند، در میان نیروهای ارتش سوریه هم رواج یافته و همین امر باعث شده است متقاضیان این قرص‌ها در بازار محلی نیز افزایش یابند. افزون بر آن، برخی از جناح‌های مخالف رژیم سوریه در تجارت مواد مخدر با حزب‌الله و افراد وابسته به دولت همکاری دارند و قاچاق مواد مخدر به عنوان منبع درآمد مالی برای آن‌ها محسوب می‌شود؛ به ویژه افراد و گروه‌هایی که مراکز قاچاق به سمت ترکیه و مواضع کُردها را در کنترل دارند. آن‌ها با وضع مالیات سنگین برای عبور هر محموله، پول زیادی دریافت می‌کنند که برای تامین هزینه‌های یک گروه یا حداقل فرمانده آن صرف می‌شود.

دانشگاه‌ها و مدارس سوریه نیز به دلیل دخالت شخصیت‌های بزرگ از بستگان بشار اسد و حزب‌الله لبنان در ترویج مواد مخدر در داخل دانشگاه‌های سوریه، به بازار بزرگی برای  مواد مخدر تبدیل شده‌اند و حزب‌الله لبنان در همکاری با نزدیکان بشار اسد، به عنوان یگانه سازنده مرگ در سرزمین سوریه ایفای نقش می‌کند؛ به ویژه پس از انتشار تصویری که «نوح زعیتر»، خطرناک‌ترین تاجر مواد مخدر در لبنان را با «وسیم اسد» و «جمیل فواز اسد» که از نزدیکان رئیس جمهوری سوریه هستند، نشان می‌دهد.

نوح زعیتر، تاجر معروف مواد مخدر لبنان با وسیم اسد و جمیل فواز اسد (عکس از تلویزیون سوریه)

 

البته، نقش عمده حزب‌الله و رژیم سوریه در تولید و قاچاق مواد مخدر، برکسی پوشیده نیست؛ به ویژه پس از آن ‌که محموله‌های متعدد مواد مخدر که به هدف قاچاق از بندر لاذقیه به سمت اردن، مصر و ایتالیا در حرکت بود، کشف و ضبط شدند. ارزش محموله‌های دیگری که در کشورهای فوق‌الذکر کشف و ضبط شده و این محموله، روی هم در حدود یک چهارم بودجه سوریه در سال جاری برآورد شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.