ظریف: ایران و منطقه اجازه نمی‌دهند افغانستان به دهه نود میلادی برگردد؛ محب: حمایت آمریکا و ناتو از نیروهای امنیتی ادامه می‌یابد

جمعه, 27ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

ظریف، محب، جی شنکر

دیالوگ رایزنا (The Raisina Dialogue) یک کنفرانس چند جانبه است که هر سال در دهلی پایتخت هند برگزار می‌شود

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید با وجود طرح خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ماه سپتامبر، متحدان غربی این کشور به کابل “اطمینان داده‌اند که حمایت آنها از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد یافت.”

آقای محب که در یک پنل مشترک “نشست رایزنا” با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و اس جی شنکر، وزیر خارجه هند صحبت می‌کرد، گفت که در روزهای پیش‌رو یک تیم مشترک دولت افغانستان، آمریکا و ناتو روی برنامه انتقال کامل مسئولیت امنیت به دولت افغانستان کار خواهد کرد.

در همین حال وزیر خارجه ایران گفت اعلام اینکه بالاخره آمریکا از افغانستان خارج می‌شود، “یک اقدام مثبت” است و گروه طالبان نباید از این فرصت برای افزایش خشونت استفاده کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دو روز پیش اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر امسال به صورت کامل از افغانستان خارج خواهد شد.

آقای محب گفت نیروهای امنیتی افغانستان سال‌هاست “به صورت مستقلانه مسئولیت دفاع” از این کشور را به عهده دارد و با ادامه حمایت مالی جهان، در مورد توانایی این نیروها نگرانی وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: “رئیس جمهور غنی بهترین فرد به عنوان فرمانده کل قوای افغانستان برای رهبری این دوره انتقال است. او در سال ۲۰۱۴ هنگامی که اکثر نیروهای بین المللی از افغانستان خارج شدند ، مسئولیت انتقال از نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو را بر عهده داشت.”

آقای محب افزود که گروه طالبان شانسی ندارد که قدرت را در افغانستان به زور بگیرد و اگر این گروه از فرصت به وجود آمده برای صلح استفاده نکند، “جنگ‌ها در افغانستان تشدید خواهد شد اما هیچ کسی به طالبان اجازه نمی‌دهد با زور به قدرت برسد.”

او همچنین گفت “اختلافات میان رهبران طالبان بالا گرفته و همین حالا ملا برادر، ملا هبت‌الله، ملا یعقوب، شبکه حقانی و جبهه هلمند با این تصور که طالبان پیروز شده‌اند، بر سر قدرت با یکدیگر به شدت مشغول رقابت هستند.”

ظریف: برقراری دوباره امارت اسلامی طالبان ناممکن است

جواد ظریف همچنین گفت ایران از “خروج مسئولانه” نیروهای آمریکایی از افغانستان استقبال می‌کند و باور دارد حضور نیروهای خارجی “هیچ زمانی به امنیت منطقه و افغانستان مفید نبوده است.”

آقای ظریف تاکید کرد که “گروه طالبان باید با استفاده از این فرصت بلافاصله مذاکره جدی را با دولت افغانستان شروع کند. طالبان نمی‌توانند منتظر بمانند تا خلا به وجود بیاید و بخواهد از این خلا استفاده کند و افغانستان وارد جنگ داخلی شود. طالبان می‌تواند جز روند مذاکره باشد، اما نمی‌تواند آن را در کنترل خود داشته باشند.”

آقای ظریف گفت می‌دانیم که طرح طالبان “برقراری دوباره امارت اسلامی افغانستان است ولی این طرح عملی نست و توافق عمومی در مورد آن وجود ندارد. طالبان باید بدانند که بازگشت افغانستان به دهه ۹۰ میلادی ناممکن است.”

آقای ظریف گفت که ایران و منطقه اجازه نمی‌دهد افغانستان به جنگ برگردد و از آنچه “نیروهای دموکراتیک” در کابل خواند، خواست تا “موضع واحد در مذاکرات” اتخاذ کنند تا مذاکرات به نتیجه برسد.

اس جی شنکر، وزیر خارجه هند نیز گفت که کشورش تصمیم جو بایدن برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان را یک “یک اقدام بزرگ می‌داند که مسیر آینده افغانستان و حتی منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.”

او گفت هند هر چه در توان دارد برای ثبات و صلح در افغانستان انجام می‌دهد اما چالش‌های بزرگی در برابر افغانستان و منطقه وجود دارد.

دیالوگ رایزنا (The Raisina Dialogue) یک کنفرانس چند جانبه است که هر سال در دهلی پایتخت هند برگزار می‌شود و از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۱۶، این کنفرانس به عنوان برجسته‌ترین کنفرانس هند در زمینه ژئوپلیتیک و اقتصاد ژئو مطرح شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.