فوت ۳۸۰ بیمار کرونا در کشور، واعظی: نمی‌خواهید برای واکسن در نوبت بمانید، بخرید

جمعه, 3ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

خاکسپاری یکی از قربانیان بیماری کووید۱۹ در ایران

از دیروز تا امروز ۳ اردیبهشت، ۲۲ هزار و ۹۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است که ۳۴۲۳ نفر از آنها بستری شدند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و همچنین میزان تزریق واکسن کرونا در کشور به ۷۱۸۵۱۰ دُز رسید.

به گزارش ایسنا، تا کنون ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۹۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است که ۳۴۲۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۰۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۸ هزار و ۷۴۶ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۸۵۰ هزار و  ۷۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و ۵۱۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۱۴ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۱۴۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بنابراعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

*****

واعظی: نمی‌خواهید برای واکسن در نوبت بمانید، بخرید

جمهوری اسلامی اولین و تنها حکومتی است که واکسن کرونا را به شهروندانش می‌فروشد

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در سخنانی کاملا متناقض با اظهارات اخیر رئیس جمهوری اسلامی، تایید کرد که واکسن کرونا پولی است، و کسانی که نمی‌خواهند صبر کنند، می‌توانند با پرداخت پول، خارج از نوبت و اولویت این واکسن را دریافت کنند.

او گفت:« رئیس جمهوری اجازه داد شرکت‌های خصوصی و بیمارستان‌ها با ارز نیمایی واکسن بیاورند و تحت نظارت وزارت بهداشت به همه افرادی که نمی‌خواهند صبر کنند تا نوبتشان شود این واکسن را تزریق کنند. در این زمینه شرکت‌های دولتی و غیردولتی با ما تماس گرفتند.»

این در حالی است که به دنبال بالا گرفتن اعتراضات به تصمیم دولت برای پولی کردن واکسن کرونا، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفته بود که واکسن کرونا برای همه ملت ایران رایگان است.

بحث بر سر پولی شدن واکسن کرونا پس از آن آغاز شد که حسن روحانی روز هفتم فروردین ماه امسال از آزاد شدن واردات و فروش واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی سخن گفت و افزود:« امروز مصوب کردیم که بخش خصوصی اگر خواست واکسن بیاورد با قیمت ارز نیمایی در چهارچوب و با نظارت وزارت بهداشت و درمان که هم نوع واکسن و هم خصوصیات را مشخص می‌کند، به مردم عرضه کند که امیدوارم این کار انجام گیرد.»

پس از آن، حیدر محمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت:« برخی شرکت‌ها که خواستار واردات واکسن با ارز نیمایی هستند، اجازه دارند واکسن را به داروخانه‌ها بدهند و مردمی که در اولویت قرار ندارند، می‌توانند این واکسن‌ها را با قیمت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان از داروخانه‌ها تهیه کنند.»

این اظهارات با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شد و این سوال شکل گرفت که چرا ایران باید اولین و تنها کشوری باشد که در آن حکومت واکسن کرونا را به شهروندانش می‌فروشد.

با بالا گرفتن انتقادها، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اظهارات مدیرکل همین سازمان را تکذیب کرد و گفت:«هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید۱۹ بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.»

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، حتی فرارت رفت و دسترسی سریع‌تر به واکسن کرونا در صورت پرداخت پول را به‌کلی انکار کرد. او گفت:« واکسنی که در سطح شبکه توزیع شود، قطعا رایگان خواهد بود و این موضوع قطعی است و به هیچ وجه بحث اینکه بخواهیم پولی از کسی بگیریم وجود ندارد. اگر کسی در اولویت دریافت واکسن نباشد باید صبر کند تا نوبتش شود که بتواند واکسن را دریافت کند. در همه دنیا اولویت‌بندی وجود دارد و کشورهای بزرگی که خودشان تولید واکسن دارند، هنوز نتوانسته‌اند همه گروه‌ها را واکسن بزنند و بر اساس اولویت پیش رفته‌اند.»

با این همه، اظهارات تازه محمود واعظی، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهوری جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که جمهوری اسلامی اکنون به اولین و تنها حکومتی در جهان تبدیل شده است که واکسن کرونا را به مردمش می‌فروشد و در قبال دریافت پول، واکسن را خارج از نوبت و اولویت‌بندی‌ها در اختیار بخشی از شهروندان قرار می‌دهد.

او با تکرار سخنان چندی قبل حسن روحانی گفت:« برخی در داخل می‌گویند که واکسن را در خیابان ناصرخسرو می‌خرند و از آن سو می گویند خانواده هایی به برخی از کشورها می روند و دو سه هفته می‌مانند تا واکسن بزنند که این کار درستی نیست.»

اکنون به‌نظر می‌رسد که دولت به جای تامین سریع واکسن برای همه مردم، چاره کار را در تامین و فروش داخلی برای این عده از شهروندان دیده است.

ایران تا کنون تنها ۷۰۰ هزار دوز واکسن را تزریق کرده و حتی قادر به واکسیناسیون کامل کادر درمانی خود نبوده است.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.