روحانی: تحریم شکسته شده؛ بلینکن: راه درازی در پیش است

چهارشنبه, 15ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

حسن روحانی

حسن روحانی © Irna

در حالی که حسن روحانی و اعضای دولت او روند مذاکرات وین را موفقیت‌آمیز می‌دانند، از نظر وزیر خارجۀ آمریکا هنوز فاصلۀ زیادی به حصول نتیجه مانده است. در تهران، مخالفان دولت و اصولگرایان نیز از روند مذاکرات به شدت انتقاد می‌کنند.

صبح چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: “سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود: اتکای بودجۀ ما بر نفت فقط  ۸ درصد بوده که در تاریخ بی‌سابقه است”.

او سپس گفت که در ماه‌های پایانی این دولت “هدف ما این است که تحریم را برداریم، کرونا را مهار کنیم،‌ معیشت مردم بهتر شود و تا آنجایی که می توانیم طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم”.

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات وین گفت که مذاکره کنندگان ایرانی کار بزرگی انجام داده‌اند و به طور کلی “مذاکرات در چارچوب و مسیر درستی قرار دارد”.

روحانی گفت: “به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می‌شود… طرف ما می‌داند که راهی جز بازگشت به تعهدات خود و موافقتنامه برجام وجود ندارد”.

در اینحال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامۀ تایمز مالی تأکید کرد که  تلاش‌های واشنگتن در جهت بازگشت متقابل ایران و آمریکا به برجام بسیار جدی است. در عین حال او پذیرفت که “هنوز راه درازی در پیش است”. بلینکن در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات، یادآوری کرد که تصمیم‌های اصلی در تهران توسط “رهبری” گرفته می‌شود.

آخرین دور مذاکرات وین روز شنبۀ گذشته به پایان رسید و دور جدید هنوز شروع نشده است.

در تهران، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز با لحنی مثبت از مذاکرات وین یاد کرد و خبرهای برخی منابع ایرانی مبنی بر لغو نشدن تحریم‌ها را نادرست دانست.

اخیراً کانال انگلیسی شبکۀ “پرس تی‌وی” – متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی – گفته بود که “آمریکا بر حفظ ساختار تحریم‌های فلج کننده اصرار دارد”. این شبکه، همچون مجموعۀ صدا و سیما منعکس‌کنندۀ دیدگاه‌های اصولگرایان است و معمولاً از دولت فعلی و مذاکره با غربی‌ها انتقاد می‌کند.

خطیب‌زاده در واکنش به این نوع خبرها که “از قول منابع آگاه ناشناس ادعا می‌شود”، گفت: “اگر آمریکا اصراری بر حفظ تحریم‌های فلج کننده علیه ایران داشت، قطعا تا کنون گفتگوها متوقف شده بود”.

اما انتقادها نسبت به مذاکرات، همچنان در محافل اصولگرا و در میان مخالفان روحانی ادامه دارد. غلامرضا منتظری نمایندۀ گرگان در مجلس شورای اسلامی گفته است “چرا اصولی که شورای عالی امنیت ملی ترسیم کرده از سوی دولت در عرصۀ سیاست خارجی رعایت نمی‌شود و تیم مذاکره‌کننده به آن پایبند نیست؟”

روزنامۀ کیهان چاپ تهران نیز برجام را “خسارت محض” توصیف کرده و “عملکرد بسیار ضعیف دولت در دیپلماسی” را مورد انتقاد قرار داده است.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.