سفر به ریزها؛ آشنایی سیستمی با علم و فن آوری نانو؛ فصل دهم

دوشنبه, 20ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

پزشکی نانو   ردیابی بیماری ها با استفاده از تنها چند ملکول

فصل ده و فایل صوتی دهم

با سلام، من ریموند رخشانی هستم و حوزه کارشناسی ارشد من مهندسی‌ سیستم‌ ها و اتوماسیون کارخانه است، و حوزه تخصص من بکارگیری اندیشه سیستمی‌ برای انتقال فن آوری، و اجرا و پیاده سازی تولید فرآورده‌ های نوین می‌‌باشد.
در این سلسله از مقالات و فایل‌ های صوتی کوشش می کنم که علم نانو و فن­آوری نانو را (به زبان فارسی) از پایه، بنحوی سیستماتیک به دوستانی که علاقمند هستند، در حد توان، ارائه کنم.

در واقع این مقالات، فصل ‌های کتاب جدیدی با همین نام (سفر به ریزها[۹]) هستند که سالهاست بر روی آن کار می کنم و در دست تهیه است، و تصمیم گرفته ‌ام که پیشاپیش آن را، فصل به فصل، بطوری مجازی منتشر کنم.

از پژوهشگران و اندیشمندان عزیز خواهشمندم که لینک‌ ها را به دوستان و بویژه به جوانان دانش پژوه ما (که اغلب دسترسی نظام مند برای آشنایی با علم و فن آوری نانو – به زبان فارسی – ندارند) ارسال فرمایند. با احترام، ر. رخشانی

شناسائی سرطان در درون ارگانیسمی زنده با استفاده از ردیاب­هایی نانویی، همانگونه که در فصل پیشین “سفر به ریزها” مطرح شد، رویکردی نویدبخش است که در نهایت می­تواند موجب تحولاتی بزرگ در علم پزشکی شود.  اگرچه محدودیت­هایی نیز در چنین رویکردی در حال حاضر داریم .

در درجه نخست اینکه هنگامیکه ماده­ای را به درون کالبد ارگانیسمی جاندار می­فرستیم، همواره با موانع مقرراتی روبرو هستیم. اکثر دفاتر نظارتی غذا و دارو، برای صیانت از تندرستی انسان­ها،  مقررات و فرآیندهایی نظارتی برای روش­های پزشکی و همچنین برای رویکردهای درمانی مدنظر گرفته­اند.

نکته دوم اینکه، لزوماً همه سرطان‌ها را نمی­توان در درون کالبد ارگانیسمی زنده ردیابی نمود . بویژه اینکه، رویکردهای تصویربرداری از ارگانیسم زنده، اغلب تنها غده­ها را پس از شکل­گیری آنها ردیابی می­کنند. برای نمونه سرطان خون، سلول­های بدخیمی که در نقطه ای در کالبد متمرکز شده باشند، ندارد.

برای مطالعه متن کامل نوشته با فرمت پی دی اف لطفا اینجا کلیک کنید

*******************

برای شنیدن یا دانلود فایل صوتی در تلگرام لطفا اینجا کلیک کنید

*******************

فصل نهم سفر به ریزها؛ آشنایی سیستمی با علم و فن آوری نانو

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.