روز جهانی بهداشت قاعدگی؛ باورهای غلط و نقش موثر حکومت و مادران

جمعه, 7ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن
 

در قرن ۲۱ قاعدگی زنان دیگر تابو نیست؟ متاسفانه چرا. هنوز در بسیاری از کشورها از جمله ایران، باورهای غلط و عدم آگاهی‌بخشی درباره این موضوع و کمبود دسترسی‌ها به امکانات بهداشتی لازم در این زمینه، مشکلات بسیاری را برای زنان به وجود آورده است.

در این شرایط، از هفت سال پیش، روز ۲۸ مه روز جهانی بهداشت قاعدگی نام گرفته است. این روز به این دلیل انتخاب شد چون ماه مه پنجمین ماه سال میلادی است و زنان به‌طور متوسط پنج روز در هر ماه دچار خونریزی می‌شوند.

همچنین ۲۸ ماه مه چون چرخه قاعدگی زنان معمولا ۲۸ روز است و ماه پنجم و روز بیست و هشتم به‌عنوان نمادی برای توجه به بهداشت قاعدگی انتخاب شده ‌است.

باورهای غلط

قاعدگی بخشی از زندگی سالم و طبیعی دختران و زنان است؛ اما فقر، باورهای غلط، کمبود آموزش و فقدان امکانات بهداشتی و سانسور و محدودیت‌هایی که برخی از دولت‌ها اعمال می‌کنند، می‌تواند قاعدگی را به مانعی برای دستیابی برابری جنسیتی تبدیل کند.

بر اساس یک تحقیق که درباره دختران مدرسه‌ای در غرب ایران انجام شده، «فقط ۴۱/۲ درصد دختران متوجه شدند که قاعدگی یک سازوکار فیزیکی عادی در زنان است». در این تحقیق، ۴۸ درصد دختران گفته‌اند فکر می‌کنند قاعدگی یک «بیماری» است.

اعتقادات مذهبی، سنتی و فرهنگی، تاثیر بسزایی در نگرش به قاعدگی زنان دارد. این اعتقادات ممنوعیت‌های مختلفی را برای زنان در دوران قاعدگی وضع کرده که می‌تواند موجب از بین رفتن احساس عزت نفس و راحتی زنان در دوران قاعدگی شود.

علاوه بر این، در طول تاریخ بسیاری فکر می‌کرده‌اند قاعدگی موضوعی شرم‌آور و کثیف است. در صورتی که هم قاعدگی و هم صحبت کردن در مورد آن امری طبیعی است و نباید از آن شرمگین بود. 
از ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.