درخواست دادخواهان خاوران: ثبت خاوران به عنوان حافظه تاریخی جنایت‌های جمهوری اسلامی در اسناد بین‌المللی

شنبه, 15ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

براساس بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، به دست «ایران وایر» رسیده، دادخواهان خاوران نسبت تخریب آگاهانه و با هدف زدودن تیرگی از چهره حاکمیت جمهوری اسلامی، اعتراض کردند.

در بیانیه دادخواهان خاوران که با هشتگ «#خاوران_حافظه_تاریخی» در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، با اشاره به قتل عام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ توسط حکومت جمهوری اسلامی آمده است: «زندانیان سیاسی که پیشتر توسط دادگاه‌های ناعادلانه حکم زندان گرفته و مشغول سپری کردن احکام خود بودند یا محکومیت‌شان پایان یافته و منتظر آزادی بودند را پشت درهای بسته توسط هیئت‌های مرگ مورد تفتیش عقاید قرار دادند و بدون اطلاع زندانیان و خانواده‌هایشان، اعدام و سر به نیست کردند. ما خانواده‌های خاوران تا به حال نمی‌دانیم که این جنایت‌ها را چرا و چگونه انجام داده و عزیزان ما را در کدام گور بی‌نام و نشان به خاک سپرده‌اند و سال هاست که به دنبال کشف حقیقت و دادخواهی هستیم».

دادخواهان خاوران در این بیانیه خواستار پاسخ‌گویی حکومت به چرایی و چگونگی کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت، چرایی تخریب گورهای فردی و جمعی خاوران و دیگر گورستان‌های بی‌نام و نشان توسط حکومت، چرایی عدم ثبت اسامی بسیاری از فعالان سیاسی اعدام شده در زندان یا کشته شده خارج از زندان در سامانه جستجوی متوفی سازمان بهشت زهرای تهران و شهرستان‌ها، چرایی تلاش جمعی مسئولان نظام در زمان وقوع جنایت برای تحریف و پرده‌پوشی آن، و در آخر چرایی سکوت سازمان ملل، گزارش‌گران ویژه سازمان ملل در ایران و دیگر گزارش‌گران ویژه شکنجه درباره جنایت‌های حکومت در دهه شصت، شدند.

در این بیانیه خاوران، سند سرکوب، خشونت، بازداشت، شکنجه و قتل دولتی زندانیان سیاسی دگراندیش، به ویژه فعالان سیاسی چپ گرا عنوان شده است.

در بخش پایانی این بیانیه نیز آمده است: «خاوران سند مقاومت و پایداری مادران و خانواده‌های خاوران برای کشف حقیقت، یادآوری و همچنین برای دادخواهی است. خاوران سند همراهی مادران و خانواده‌های خاوران و جامعه بهایی در برابر سرکوب و ستم حکومتی را در دل خود دارد. خاوران باید حفظ شود تا روزی که ما خانواده‌ها و تمامی دادخواهان بدانیم که بر سر عزیزان ما چه آوردند».

پیش از این در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، بیش از ۸۰ نفر از خانواده‌های دادخواه خاوران ساکن ایران، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به شهرداری و شورای شهر تهران، تخریب خاوران را مغایر حرمت انسانی عنوان کردند. در بخشی از این نامه آمده بود: «خاوران یادمان عزیزان از دست رفته ماست. روز جمعه سوم اردیبهشت در دیدار از خاک بی‌نام و نشان عزیزانمان، آنچه را که باورش تکان دهنده بود، دیدیم. قبرهایی در قطعه گورهای دست جمعی عزیزانمان حفر و دو متوفی بهایی نیز در آن قبرها به خاک سپرده شده بودند».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.