ساقی لقایی: هشدار کارشناسان نسبت به ورشکستگی دام‌پروری در ایران: دولت برای سرپوش گذاشتن بر سوءمدیریت قیمت‌ها را سرکوب می‌کند

شنبه, 12ام تیر, 1400
اندازه قلم متن
اعتراضات سراسری دام‌داران
 
آرشیو

کارشناسان می‌گویند در حالی که دام‌پروری در ایران بر اثر بالا رفتن بسیار زیاد هزینه‌های تولید در حال ورشکستگی است، دولت برای سرپوش گذاشتن بر سوءمدیریت، قیمت‌ها را سرکوب می‌کند.

در روزهای گذشته دام‌داران و تولیدکنندگان فرآورده‌های شیری با برگزاری تجمعاتی به طور هم‌زمان در چند استان ایران نسبت به عملکرد دولت در این حوزه اعتراض کردند.

دام‌داران برای کم کردن زیان‌شان مجبور به کشتار دام‌های شیرده شده‌اند، چرا که از پس تامین هزینه‌های نگهداری آنها برنمی‌آیند.

 
تجمع دامداران استان کرمان مقابل استانداری‌ در اعتراض به گرانی نهاد‌ه‌های دامی و نرخ پایین شیر
تجمع دامداران استان کرمان مقابل استانداری‌ در اعتراض به گرانی نهاد‌ه‌های دامی و نرخ پایین شیر

نابسامانی در حوزه فرآورده‌های شیری در ایران ناگهان اتفاق نیافتاده، بلکه بر اثر سوءمدیریت مسئولان دولتی به‌تدریج شکل گرفته است.

خبرگزاری مهر به نقل از کارشناسان نوشته است: «سرکوب قیمتی در بخش کشاورزی از جمله چالش‌های مهم این بخش طی سال‌های اخیر است. در تمام دنیا کشورها به فکر تامین امنیت غذایی خود هستند و از مهم‌ترین عامل استقلال کشورها، همین بحث امنیت غذایی است.»

در هفته گذشته، خبری از «احتمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت فرآورده‌های شیری» منتشر شد. پیش از آن نیز، گزارش‌هایی میدانی از افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان انتشار یافت. در این حال، رئیس‌جمهوری بر لزوم مهار قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش آن تاکید کرد.

با این وجود، بر اساس گزارش‌ها قیمت مواد ضروری مورد نیاز خانوار، ازجمله لبنیات، در ایران در حال افزایش است و دست‌اندرکاران می‌گویند دولت به جای تدبیراندیشی برای پنهان کردن «سوءمدیریت» خود، قیمت‌ها را سرکوب می‌کند.

به گفته رییس اتحادیه سراسری مرکزی دام‌داران، دولت قیمت شیر خام را افزایش نمی‌دهد، در حالی که «همه نهاده‌ها از پنج ماه پیش گران شده و همه اقلام مصرفی خوراک دام و لبنیات» بالا رفته است و در نتیجه «تولید برای دام‌دار به‌صرفه نیست.»

به گزارش خبرگزاری فارس، فرهاد اکبری همچنین تاکید کرد که دولت «واقعیت را نمی‌پذیرد. در حالی که همه نهاده‌ها گران شده، مگر امکان‌پذیر است که تولید ادامه یابد؟»

او با بیان جزئیاتی از افزایش قیمت اقلام مصرفی خوراک دام، تاکید کرد که در صورت دسترسی به نهاده دولتی، قیمت تمام‌شده شیر خام ۶۴۰۰ تومان است، اما دام‌داران به أقلام دولتی دسترسی ندارند و در واقع، تولید شیر خام برای دام‌دار ۱۲ هزار تومان تمام می‌شود، در حالی که بسته به میزان چربی شیر، «به قیمت ۴۸۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان» فروخته می‌شود.

آقای اکبری، دام‌دار سنتی، حداکثر می‌تواند «۳۰ تا ۴۰ درصد» از خوراک مورد نیاز دام‌هایش را با نرخ دولتی تهیه کند و باید «بقیه را از بازار آزاد تهیه کند.»

رییس اتحادیه سراسری مرکزی دام‌داران معتقد است: «دولت تصدی‌گری، نظارت، و توزیع نهاده را خودش به دست گرفته که این سیاست اشتباهی است و به همین دلیل نهاده وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای توزیع در بازار گاه از بازار آزاد سر در می‌آورد.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.