مشکلات اقتصادی کشور هر روز آشکارتر میشود

یکشنبه, 10ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

moshkelat-eghtesadi

سایت ملیون ایران: مشکلات اقتصادی کشور هر روز عیان تر میشود. صحبت از کسری بودجه شدیدِ دولت است حال آنکه مطبوعات خارجی ادعا میکنند که جمهوری اسلامی مجبور است تا چند ماه دیگر اعلام ورشکستگی نماید. بنظر میرسد که باید منتظر خبرهای اسف انگیز جدیدی باشیم. باید دانست که مشکل اساسی اقتصاد ایران فقط سیاست های خانمان بر بادده احمدی نژاد نبوده بلکه تفکر “اقتصاد مال خر است” میباشد که تفکرِغالبِ بر سرانِ جمهوری اسلامی است.

این دولت ممکن است بتواند با کنار آمدن با غرب بر سرِ مساله هسته ای درآمد نفتی را بالا ببرد و یا با جمع آوری باقی مانده اموال عمومی مدتی به کارِ خود ادامه دهد. اما  نخواهد توانست مشکل اساسی که بی توجهی عملی نظام ولایت فقیه  به وضعیت معیشتی مردم، حقوق، آزادیها و امنیت آنان در سایه این تفکر است را حل کند!

بهبود اساسی در وضعیت اقتصاد کشور، ایجاد فرصت های شغلی و رقابت در بازار ملی و جهانی نیازمند امنیت سیاسی، حقوقی و اقتصادی و ثبات سیاسی، قانونمداری و تضمین های حقوقی و اقتصادی است.  در این صورت است که احتمال جلب کارشناسان، سرمایه ها، افزایش تولید، ایجاد فرصت های شغلی، آموزش صنایع مدرن و رقابت در بازار ملی و بازارهای جهانی افزایش می یابد.

برای نمونه توجه شما را به مطلب منتشر شده در روزنامه شرق جلب میکنیم: معاون‌اول رییس‌جمهور: کسری بودجه شدیدی در پرداخت یارانه نقدی داریم

معاون‌اول رییس‌جمهور، هدفمندی یارانه‌ها را یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی دولت عنوان کرد و ضمن اشاره به اینکه مبالغی به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود، اما باید گفت که ما با کسری بودجه بسیار بالایی روبه‌رو هستیم گفت: تورم و نرخ ارز باید برای فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد.

«اسحاق جهانگیری» در مراسم تودیع و معارفه رییس‌کل سابق و جدید بانک مرکزی با بیان اینکه متاسفانه در معیشت مردم، گرفتاری جدی وجود دارد اظهار کرد: مردم انتظار دارند دولت جدید برای برون‌رفت از وضع موجود راهکار پیدا کند. وی افزود: اگرچه در گذشته تعداد اقتصاددانان کشور در حد تعداد انگشتان دست بود اما امروز ده‌ها صاحبنظر اقتصادی وجود دارد و دست دولت به سوی این صاحبنظران دراز است تا با ارایه راهکارها و نقد برنامه‌ها ما را یاری کنند. بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، جهانگیری با تاکید بر این نکته که ما به هیچ‌وجه به‌دنبال نفی خدمات گذشته نیستیم، افزود: بدون آنکه بخواهیم بگوییم چه کسی و چه کسانی مقصر وضع موجود هستند باید بگوییم که شرایط کشور، پیچیده است و چالش‌های پیش‌رو نیازمند ساعت‌ها کار کارشناسی است. معاون‌اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه نمی‌گوییم نرخ ارز پایین آورده شود اما باید قابل پیش‌بینی باشد گفت: در انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی مجبور شدیم به قوانین قبل عمل کنیم. وی تاکید کرد: ما با تورم دو رقمی روبه‌رو هستیم، نرخ بیکاری در کشور بالاست و تولید هم در شرایط نامناسبی قرار دارد، هم تورم و هم تولید ما آسیب دیده است. معاون‌اول رییس‌جمهور تاکید کرد: ما در این دوره نیازمند حاکمیت عقلانی و جاری‌شدن علم اقتصاد در تصمیم‌گیری‌های خود هستیم. جهانگیری در ادامه بر استقلال بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه تعیین قائم‌مقام مشخص شده بود اما این قانون در رفت و برگشت با مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته بود و در مورد تعیین رییس‌کل بانک مرکزی چیزی پیش‌بینی نشده بود، به همین جهت تدبیر رییس‌جمهور بر این بود که در چارچوب قوانین عمل شود.

رییس‌کل بانک مرکزی: بازگشت آرامش به بازار ارز

رییس‌کل بانک مرکزی با اعلام کنترل تورم، جلوگیری از افزایش نقدینگی کشور و ایجاد ثبات اقتصادی به‌عنوان اصلی‌ترین اقدامات لازم در شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: باید آرامش به بازار ارز بازگردد و جلو منفی‌شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی گرفته شود. «ولی‌الله سیف» نیز با تاکید بر لزوم بازگرداندن آرامش به بازار ارز و ممانعت از مداخله در این بازار و همچنین منفی‌شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: هم‌اکنون کشور در شرایط خطیری قرار گرفته است. منفی‌شدن رشد اقتصاد، تورم مزمن کشور و رشد شتابان آن و رشد بالای نقدینگی از چالش‌های موجود است؛ ضمن اینکه ما درگیر رشد بالای پایه پول و حجم بالای بدهی بانک‌ها هستیم که این مساله، عدم‌تعادل‌هایی را در بازار در پی داشته است. سیف به بی‌ثباتی نرخ ارز در بازار نیز اشاره کرد و بر نقش محوری بازار سرمایه در تامین مالی تاکید کرد و افزود: در چند سال اخیر بی‌تدبیری‌هایی صورت گرفته که نمی‌تواند از تحریم‌ها باشد. همچنین کنترل تورم و جلوگیری از افزایش نقدینگی کشور و ایجاد ثبات اقتصادی ضروری است و باید در مقررات بانکی، ثبات لازم وجود داشته باشد. وی همچنین بیان کرد: بزرگ‌ترین تهدید معیشتی مردم تورم است که باید این قضیه مورد توجه اکید قرار گیرد. سیف بر ممانعت از منفی‌شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی به‌عنوان یکی از مسایل بازار عدالتی اشاره کرد و پیش‌نیاز این سه رکن را تقویت شورای پول و اعتبار و تلاش برای هماهنگی کارکردی میان دستگاه‌ها دانست.

سیف بر کنترل پایه پولی با هدف مهار تورم، ممانعت از بدهکاری دولت و شرکت‌های دولتی، چاره‌اندیشی برای بدهی مسکن مهر، اصلاح رابطه مالی بانک مرکزی و خزانه، بازگرداندن آرامش به بازار ارز و ممانعت از مداخله در این بازار، برقراری انضباط در بازار پول، رقابتی‌کردن سند بانکی کشور و حمایت از شکل‌‌گیری نهاد صنفی بانک نیز به‌عنوان اهم برنامه‌های خود در بانک مرکزی یاد کرد. رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به رفع تحریم بانک‌های مرکزی و انتشار آمارهای به هنگام توسط این بانک گفت: مهم‌ترین عوامل در تحقق اهداف فوق، استقلال عملیاتی بانک مرکزی و تعهد جدی مدیران به اجرای مقررات و مدیریت بازار پول است ضمن اینکه باید از بانک مرکزی حمایت کامل شود و ضرورت بررسی صلاحیت حرفه‌ای مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی وجود دارد.

بهمنی: مانع تورم ۴۰درصدی شدم

«محمود بهمنی»، رییس‌کل سابق بانک مرکزی در ارایه آخرین گزارش خود از ریاست پنج‌ساله از کاهش ۲۷/۵ ‌میلیارددلاری بدهی خارجی و افت ۲۰درصدی مطالبات معوق بانک‌ها خبر داد و گفت: مانع تورم ۴۰درصدی شدم. به گفته او اکنون موجودی صندوق توسعه ملی بالغ بر ۳۲‌میلیارددلار است. بهمنی، با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بر بانک‌ مرکزی در چند سال اخیر توانستیم با کاهش ۲۷/۵ ‌میلیارددلار بدهی‌های خارجی بالفعل و بالقوه کشور، این بدهی‌ها را از رقم حدود ۴۱/۸۵۳ ‌میلیارددلار به ۱۴/۱۷۱ ‌میلیارددلار کاهش دهیم، تصریح کرد: این درحالی بود که بدهی‌های کشورهای منطقه به‌طور متوسط بیش از صد و ۱۵۰‌میلیارددلار است و این امر، قدرت اقتصادی ایران اسلامی را نشان می‌دهد. او با اعلام اینکه مطالبات معوق بانکی را از ۳۵‌درصد به ۱۵/۱ درصد کاهش دادیم، گفت: برخی‌ها معتقد بودند که نرخ تورم در ماه‌های خرداد و تیر سال گذشته به بالای ۴۰‌درصد خواهد رسید که در حال حاضر ۳۰/۵ و نرخ رشد نقدینگی ۳۰/۸ است.

طیب‌نیا: بهمنی فقط یک هفته رییس‌کل بانک مرکزی بود

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به روایتی از محمود بهمنی گفت: رییس‌کل سابق بانک مرکزی به من گفت که فقط یک هفته رییس‌کل بانک مرکزی بوده است که آن نیز در زمان روحانی بود. او، به رشد نامطلوب اقتصادی در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون تورم نیز در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار گرفته و به ۴۴‌درصد رسیده است گرچه ما نرخ تورم بالا را در سال ۷۴ نیز شاهد بودیم اما آن نرخ تورم همراه با رونق و رشد اقتصادی بود و تحمل آن برای مردم ساده‌تر بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هم‌اکنون در شرایط بسیار سختی از لحاظ اقتصادی قرار گرفته‌ایم، گفت: ساختار اقتصاد کشور نامتعادل و ناسالم است که از گذشته به ارث برده‌ایم و این وضعیت را سیاست‌های نادرست شرایط تحریمی بر ما تحمیل کرده و همگی در ایجاد این شرایط بسیار سخت دخیل بوده اند. به گفته طیب‌نیا، در بازار ارز، ثبات مهم‌تر از نرخ است، آنچه فعالیت‌های اقتصادی به آن نیاز دارد ثبات و آرامش در این بازار است، فعالان باید بتوانند نرخ ارز را برای یک دوره مشخص پیش‌بینی و براساس آن برنامه‌ریزی کنند. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه جهت‌گیری اقتصادی، برقراری آرامش و جلوگیری از بروز تلاطم در این بازار است، تاکید کرد: تغییر نرخ ارز چه در جهت کاهش و چه در جهت افزایش می‌تواند نااطمینانی‌هایی را برای فعالان ایجاد کند بنابراین به‌دنبال ثبات نرخ ارز هستیم.

وی در ادامه بر هماهنگی و هم‌افزایی مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی به‌ویژه ستاد اقتصادی دولت تاکید کرد و گفت: همیشه بر استقلال بانک مرکزی از سال‌های گذشته تاکید می‌شده اما عملیاتی‌کردن استقلال بانک مرکزی امکانپذیر نشده است. طیب‌نیا با تاکید بر اینکه برای استقلال بانک مرکزی باید عملیات مالی و بودجه‌ای دولت به منابع پایه پولی قطع شود، تاکید کرد: استقلال بانک مرکزی بدون قطع سلطه مالی امکانپذیر نیست و قطع سلطه مالی نیز مستلزم قطع بودجه دولت از منابع نفتی است. وزیر اقتصاد گفت: اگر دولت در جهت قطع سلطه مالی تلاش نکند استقلال بانک مرکزی درحد کلان باقی خواهد ماند. وی گفت: سیف مورد اعتماد کامل رییس‌جمهوری است و هیات وزیران نیز با دادن رای بالا به وی نشان دادند که سیف را قبول دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اتفاق آرای هیات‌دولت برای انتخاب سیف به‌عنوان رییس‌کل بانک مرکزی عنوان کرد: در جمعی که دو اقتصاددان حضور داشته باشند، دو نظر و تصمیم وجود دارد اما در جمع ۱۵،۱۴ نفره به اتفاق آرا توافق کلی روی برنامه‌های دکتر سیف وجود داشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.