اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد

شنبه, 19ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز دوشنبه ۱۴ تیرماه، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان مشهد به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه خراسان، سحرگاه روز دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰، یک زندانی در زندان مشهد اعدام شد.

در این گزارش هویت این زندانی علی – پ، ۴۵ ساله عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، این حادثه هجدهم مرداد سال ۱۳۸۸، در حالی اتفاق افتاد که زوج جوان قصد داشتند از طریق قانون به اختلافات خود خاتمه دهند، اما پس از بازگشت از جلسه رسیدگی دادگاه، مرد جوان بر اثر عصبانیت از طریق تبر ضربه ای به سر همسر ۳۳ ساله اش وارد کرده و باعث مرگ او شد.

با مرگ زن جوان پرونده قضایی در تربت حیدریه تشکیل شد و همسرش به ارتکاب قتل اعتراف کرد.

با تکمیل تحقیقات و بازسازی صحنه قتل در دادسرای عمومی و انقلاب تربت حیدریه، این پرونده به شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد و متهم پای میز محاکمه رفت.

قضات دادگاه پس از برگزاری جلسات متعدد، در حالی رای به اعدام دادند که رای صادره با اعتراض متهم در شعبه ۱۵ دیوان عالی کشور نیز مورد بررسی قضایی قرار گرفت.

در نهایت قضات دیوان عالی رای صادر شده از دادگاه بدوی را تایید کردند.

پس از گذشت چند سال متهم این پرونده که با سپردن وثیقه قانونی برای چند روز از زندان آزاد شده بود، متواری شد. پس از دستگیری این فرد توسط پلیس اولیای دم حاضر به گذشت نشدند و روز دوشنبه حکم اعدام او به اجرا در آمد.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.