اکبر ترکان مشاور روحانی از واگذاری‌ اموال دولتی به دانشگاه احمدی‌نژاد پرده برداشت

سه شنبه, 12ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

sakhteman-dar-gundi

مشاور حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از واگذاری‌های دیگر اموال دولتی از جمله چند ساختمان متعلق به مناطق آزاد قشم و چابهار در تهران به دانشگاه زیر نظر محمود احمدی‌نژاد پرده برداشت و گفت که دولت جدید در صدد است تا این اموال را به مناطق آزاد برگرداند.

اکبر ترکان در نامه‌ای که خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه، یازدهم شهریور، متن کامل آن را منتشر کرده است خبر داده که دولت محمود احمدی نژاد در روزهای آخر کار خود علاوه بر واریز کردن ۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست جمهوری به حساب «دانشگاه ایرانیان»، چندین ساختمان مناطق آزاد قشم و چابهار در تهران و همچنین «تعداد زیادی خودرو» را به موسسه «خانه ایرانیان» واگذار کرده است. دانشگاه ایرانیان قرار است زیر نظر این موسسه کار خود را آغاز کند.

آقای ترکان در این نامه که خطاب به حمید بقایی، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در دولت احمدی نژاد نوشته، مستندات این واگذاری‌ها را منتشر کرده است.

بر اساس این نامه، دولت احمدی نژاد «حق بهره برداری از یک باب ساختمان منطقه آزاد قشم واقع در خیابان گاندی تهران به مساحت زیربنای ۶۷۵ متر مربع» را به نهاد ریاست جمهوری واگذار می‌کند و سپس این ساختمان را همراه با «دو پلاک از ساختمان‌های منطقه آزاد چابهار واقع در خیابان ستاری هر کدام به مساحت ۹۶۳ متر مربع و به مدت ۱۰ سال به “خانه ایرانیان خارج از کشور” واگذار می‌کند».

به گفته آقای ترکان، این نقل و انتقال‌ها توسط مشاور آقای بقایی صورت گرفته و «تصمیمات فوق در فرصت جابجایی دولت و استقرار دولت جدید و با اطلاع از انتقال بار این تصمیمات به دولت جدید صادر شده است».

وی همچنین خبر داده که دولت محمود احمدی نژاد در روزهای آخر کار خود «تعداد زیادی خودرو به موسسه خانه ایرانیان واگذار کرده است».

مشاور رییس جمهوری ایران در گفت و گو با خبرگزاری مهر نیز با اشاره به تکذیب این موضوع از سوی حمید بقایی، گفته است که «آنچه که تکذیب شده همه در قالب تاریخ تصویب، شماره مصوبه اجاره ساختمان‌های قشم و چابهار به موسسه خانه ایرانیان در خارج از کشور و شیوه قیمت‌گذاری آن، کاملا موجود است».

«موسسه ایرانیان خارج از کشور» به عنوان یک سازمان غیردولتی در شهریور ماه ۱۳۸۹ و تحت مدیریت اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد در چهار ساله دوم ریاست جمهوری وی، راه‌اندازی شد.

این موسسه که هدف از تشکیل آن، «ارائه خدمات به هموطنان خارج از کشور» اعلام شده، دارای یک حساب بانکی به امضای محمد شریف ملک‌زاده و احسان الله یارمحمدی است و بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم در اوایل مرداد ماه سال جاری، دولت احمدی نژاد در چند سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان به آن کمک بلاعوض کرده بود.

نامه مشاور حسن روحانی پس از آن منتشر شد که حمید بقایی، دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد که این واگذاری‌ها توسط نهاد زیر نظر وی انجام شده بود، به سخنان روز شنبه آقای ترکان در شبکه پنج تلویزیون دولتی ایران مبنی بر اینکه «مناطق آزاد به حیاط خلوت برخی کارها تبدیل شده بود»، واکنش نشان داد.

آقای ترکان در این مصاحبه تلویزیونی گفته بود: «ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی نژاد واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیاط خلوت انجام شده؛ این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است. به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟»
تقاضای ما در مجلس از دولت یازدهم این است که همه دسته چک‌ها و حساب‌هایی که در اختیار دولت دهم بوده- اعم از خارج از شمول و داخل شمول- مورد بررسی قرار دهند و موارد این چنینی پس از رسیدگی برای برخورد قضایی و بازگشت اعتبار به خزانه و بیت المال به نهادهای قضایی معرفی شود.
عوض حیدپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
حمید بقایی اظهارات آقای ترکان را «بی پایه و اساس» خوانده و گفته بود که «وی باید ضمن پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کند».

موضوع برداشت ۱۶ میلیارد تومان

پیش از این گزارش‌هایی فراوانی درباره واریز مبلغ ۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست جمهوری ایران به حساب دانشگاه ایرانیان منتشر شده بود که صاحبان امضای آن، محمود احمدی نژاد و حمید بقایی هستند.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که دیوان محاسبات کل کشور اقدام به مسدود کردن این حساب کرده و روز دوشنبه، یازدهم شهریور ماه، مرتضی بانک، معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری، به خبرگزاری تسنیم گفته است که این مبلغ به حساب ریاست جمهوری بازگشته است.

وی اظهار داشت: «دیوان محاسبات ابتدا از برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست جمهوری اطلاع پیدا کرده بود و طی نامه‌ای رسما به نهاد ریاست جمهوری منتقل کرد که این تصمیم نادرست بوده است، و بعد از پیگیری انجام شده از سوی ما با توجه به نظر دیوان محاسبات، این پول به حساب نهاد ریاست جمهوری برگشت».

با این حال، خبرگزاری ایسنا به نقل از یک «منبع آگاه در نهاد ریاست جمهوری» در گفت و گو با سایت «روز نو» خبر داده که یک میلیارد تومان از این مبلغ هنوز برنگشته است.

این منبع آگاه گفته است: «با پیگیری‌هایی که از سوی نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت، سرانجام روز شنبه ۱۵ میلیارد تومان از ۱۶ میلیاردی را که از حساب دولت برداشت کرده بودند به این حساب بازگرداندند اما هنوز یک میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که مشخص نیست چرا مسئولان دانشگاه احمدی‌نژاد این مبلغ را به صورت کامل به حساب دولت واریز نکرده‌اند.»

یک نماینده مجلس از قوه قضاییه ایران خواسته است تا با این اقدام به گفته وی، «مجرمانه» محمود احمدی نژاد برخورد کند و گفته که «صرف ارجاع و بازگردادن این پول کافی نیست و خود عمل برداشت غیر قانونی بوده است و این فرآیند از اساس غیر اصولی و مجرمانه تلقی می شود».

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به سایت «خانه ملت» گفته است: «این دست از رفتارها در دولت دهم بیش از یک یا دو مورد است و انتظار داریم تا دولت یازدهم این موارد را از طریق اسنادی که امروز در اختیار دارد، بررسی و موارد تخلف را به قوه قضاییه اعلام کند».

وی افزوده است: «تقاضای ما در مجلس از دولت یازدهم این است که همه دسته چک‌ها و حساب‌هایی که در اختیار دولت دهم بوده- اعم از خارج از شمول و داخل شمول- مورد بررسی قرار دهند و موارد این چنینی پس از رسیدگی برای برخورد قضایی و بازگشت اعتبار به خزانه و بیت المال به نهادهای قضایی معرفی شود».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.