هشدار در مورد امکان «توقف تولید خودرو» در ایران

چهارشنبه, 13ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

khodro

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران هشدار داد که در صورت ادامه پیدا کردن «مشکلات متعدد داخلی و خارجی» که صنعت خودرو و قطعه‌سازی با آنها مواجه است، تولید خودرو در کشور «متوقف خواهد شد».

ساسان قربانی روز چهارشنبه، ۱۳ شهریور، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که «تامین نقدینگی، نقل و انتقال پول و تحریم» از «مهم‌ترین مشکلات صنعت خودرو و قطعه» در کشور هستند.

او توضیح داد که «با ادامه وضعیت فعلی، روند کاهشی تولید خودرو و قطعه همچنان ادامه می‌یابد و به تناسب آن قیمت تمام شده تولید و فروش خودروها افزایش می‌یابد».

به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران، هم‌اکنون خودروسازان کشور با «حدود ۳۰ درصد» ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و ظرفیت تولید در واحدهای قطعه‌سازی نیز به «۱۵ تا ۲۰ درصد» کاهش یافته است.

آقای قربانی ابراز امیدواری کرده است که دولت حسن روحانی به مشکلات این صنعت رسیدگی کند.

خبرگزاری ایسنا روز ۲۳ مرداد گذشته نیز از کاهش ۴۶ درصدی تولید خودرو در کشور طی چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده بود.

تولید انواع خودرو طی ماه جاری نیز نسبت به تیرماه سال گذشته با افت ۳۰٫۶ درصدی مواجه شده و از ۸۸ هزار و ۶۳۸ دستگاه به ۶۱ هزار و ۵۳۴ دستگاه کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، تولید انواع خودرو در چهار ماهه نخست امسال از ۳۳۹ هزار و ۸۳۵ دستگاه به ۱۸۲هزار و ۳۵۳ دستگاه رسیده است.

افت چشمگیر تولید خودرو در چهارماه منتهی به تیرماه در حالی است که بر اساس گزارش ماهانه گمرک ایران که ۱۰ مردادماه منتشر شد، صادرات خودرو ایران در این دوره نسبت به دور مشابه در سال گذشته بیش از ۹۲ درصد کاهش یافته است و به ۱۰ میلیون دلار افت کرده است.

این در حالی است که ایران طی این چهار ماه ۲۶۶ میلیون دلار واردات خودرو داشته است که تقریبا برابر با حجم واردات خودرو در چهار ماهه اول سال گذشته است.

اواسط خردادماه سال گذشته اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کردند که باعث قطع همکاری شرکت‌های خودروسازی عمده جهان مانند پژو، رنو، فیات، هیوندا، فیات و غیره با ایران شد.

آمریکا ۱۴ خردادماه سال جاری نیز طی اقدامی فروش، تهیه و ارسال قطعات خودرو و خدماتی که به خودروسازی ایران ارتباط پیدا می‌کند را ممنوع کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، قطع همکاری شرکت‌های بین‌المللی با بخش خودروسازی ایران، عدم پرداخت بدهی‌ها و اعتبارات عمرانی از طرف دولت، و همچنین نوسانات ارزی به غیر از کاهش تولید خودرو، در بازار قطعه‌سازان ایران «موجی از بیکاری» آفریده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.